Jump to content

Edit History

roeren

roeren

slogmaaken skrev On 8/16/2017 at 20.19:

Hei

Kjøpte denne båten i dag, en såkalt "Oselver" men jeg tror nok det kan være en slags blanding av forskjellig.

Den har også rigg, ror og seilføring men visstnok med dårlige svinge egenskaper pga liten kjøl. tenker kanskje å legge i et bord nede ved kjølen for å gjøre den litt dypere.

Spørsmålene mine er da:  Hva bør legges i sprekkene, bl.a. de som vist på bildet.?   Hva anbefales av oljer på innsiden. Den er ru og trekker nok til seg godt med olje.Jeg tenker å bruke tjære i bunn inn og utvendig.  Utvendig over vannlinja tenker jeg å bruke owatrol D1 og D2. Noen innvendinger mot det? 

Nei, dette er en 3-bords Strandebarmer, helt klassisk innredet med fast framtofte, bete (tverrbjelke) i midtbandet, og bakband - "hodlerong" - uten bete.  Formen på stevntoppene er også ganske typisk, og at det er nauvranger mellom esingene inntil stevnene.

Synd men den bakrangen - har du den å sette inn igjen?

Ser ikke noen sprekker?

Du kan like godt bruke Owatrol innvendig også, og gjerne helt ned til kjølen innvendig.  Utvendig i bunnen tror jeg helst først brukt Owatrol1, deretter primer og så bunnstoff.

Men selv bruker jeg Dekksolje både utvendig og innvendig - men overflaten blir ikke så solid som med Owatrol2

Styringen på båten (med og uten seil) avhenger av rorets størrelse, og av settet på båten, altså hvor framlastet eller baklastet båtene er - framsett/baksett.  Man kan faktisk styre en robåt uten ror ved bare å flytte vekt fremover og bakover (som et seilbrett!)  Men avdriften kan minskes med dypere kjøl.

roeren

roeren

slogmaaken skrev On 8/16/2017 at 20.19:

Hei

Kjøpte denne båten i dag, en såkalt "Oselver" men jeg tror nok det kan være en slags blanding av forskjellig. Skrog og fasong kan minne om oselver, men esingen er vel ikke helt som på oselvere.   Under tofta er det et messingskilt hvor det er inngravert: "Hardangerbygget 1916" En gammel dame, og i forbausende god stand synes jeg. Noe småplukk er det, som det ene bildet viser så er det noen sprekker i aktre rang, den hang oppunder et tak i et naust og ble i den forbindelse revet løs den "tofta" akter samt at det ble en sprekk i og under skjøten på stevnen  Det er ikke råte noe steder, og ganske moderat med sprekker. Noen sprekker er det, men ingen store. Sømmen er forbausende god, ikke nødvendig å gjøre noe der med det første. Relativ lys og fin i veden. Tørr og hard ved. Den har også rigg, ror og seilføring men visstnok med dårlige svinge egenskaper pga liten kjøl. tenker kanskje å legge i et bord nede ved kjølen for å gjøre den litt dypere.

Spørsmålene mine er da:  Hva bør legges i sprekkene, bl.a. de som vist på bildet.?   Hva anbefales av oljer på innsiden. Den er ru og trekker nok til seg godt med olje.Jeg tenker å bruke tjære i bunn inn og utvendig.  Utvendig over vannlinja tenker jeg å bruke owatrol D1 og D2. Noen innvendinger mot det? 

Nei, dette er en 3-bords Strandebarmer, helt klassisk innredet med fast framtofte, bete (tverrbjelke) i midtbandet, og bakband - "hodlerong" - uten bete.  Formen på stevntoppene er også ganske typisk, og at det er nauvranger mellom esingene inntil stevnene.

Synd men den bakrangen - har du den å sette inn igjen?

Ser ikke noen sprekker?

Du kan like godt bruke Owatrol innvendig også, og gjerne helt ned til kjølen innvendig.  Utvendig i bunnen tror jeg helst først brukt Owatrol1, deretter primer og så bunnstoff.

Men selv bruker jeg Dekksolje både utvendig og innvendig - men overflaten blir ikke så solid som med Owatrol2

• Create New...