slogmaaken
Takker for svar Roeren
Ja tanken på strandebarmer slo også meg, men for meg er det ikke så nøye egentlig, stranderbarmere er vel litt mer "robuste" og stivere, mer egnet til litt bruk kanskje. Nå ligger den ved siden av en tradisjonell færing (bygd her på sørvestlandet) og jeg ser at min er smekrere i formen enn denne, så litt oselver linjer har den. Uansett så er jeg fornøyd med båten og har allerede gjort mye med den. Sprekkene som jeg snakket om vises ikke godt på bildet ser jeg, det er i bakrangen over vannlinja, i selve stevnen, "kjemisk tre" fra biltema tenker jeg kanskje å bruke der.Har ingen erfaring med dette produktet. De andre sprekkene er like under, men de er ikke store og de trutner kanskje selv. Men det kan vel kanskje ikke skade å legge i noe farm 80 uansett? Alt under vannlinja vil det kun evt. bli brukt farm.
Jeg lagde en blanding av tjære, rå linolje og am. terpentin, ca 1/3 del av hver (litt mindre tjære da jeg ikke vil ha den for mørk) og smurte både inn og utvendig. Det ble fint, men den trakk ikke så mye som jeg trodde, mettet den ganske fort. Så jeg tørker av det overskytende og vil tjærebre bunnen snart. Bakrangen har jeg kontroll på, er iferd med å fikse den. Den er festet med treplugger, har fått noen nye, noe tynnere, men vil ha litt trelim rundt og stappe dem i samme hullene. Sømmen er veldig god, og vi behøver ikke skifte noen nagler ennå, det er minimalt med sprekker også, så det ser greit ut. Seil og rigg er av nyere dato, roret er stort, blir spennende å prøve dette etter hvert.