Jump to content

Hvor mange timer har din Yanmar LH gått?


Brumm

Recommended Posts

Har selv en Yanmar LH4DTE fra 1993, og den har gått 1700 timer nå, Nokså prikkfritt, får jeg tillegge. Det eneste jeg har gjort er å skifte dyser, eksosbend og turbo. Og de vanlige servicetingene med oljeskift etc.

Impelleren ble først skiftet etter 1600 timer og 15 års drift.

Fortsatt starter motoren øyeblikkelig, og topp turtall nåes i dag som da den var ny.

 

Andre erfaringer med LH motorer?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde min 4lha i 3-4 år (2002 modell). Det jeg la merke til var at den nokså fort fikk veldig grumsete kjølevæske, også etter jeg byttet til "rød type". Ellers problem med et rele til startmotoren, som flere på forumet har hatt. Det må vel være en svakhet med yanmar, men en enkel sak og ordne opp i. forholdsvis..

 

ps den hadde muligens 6-700 timer da jeg solgte båten

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har to stk 1995 LH-HTE 135hk Yanmarer ombord i Champagne, de har gått ca 1800timer hver, ble montert inn i 1996.

 

Har aldri hatt problemer med motorene, oljeskift og filter bytte hver høst, konserverer de med 50\50 frostveske og vann i saltvanns delen av kjølevannet, bytter radiator vann hvert 5 år.

 

Har i vinter fått overhalt begge turboene da jeg ikke syntes jeg fikk nok fart i forhold til hva jeg var vant med da motorene var nye.

 

dsc01001_cmb.jpg

 

Tenker jeg kommer til å bytte impellere (for første gang) i vinter. Kommer også til å gå over dyser+ventiler, samt se over dieselpumpene før sjøsetting og bytte hele tur og retur diesel slange anlegget i forbindelse med montering av det meste av mekanisk ombord som tanker o.l. Vil være ganske nøye med disse motorene i forkant av start siden hun kommer til å ha vært 3 år på land siden vi vinterklargjorde de i 2007

 

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Jeg kan legge til at når jeg vet at båten ikke vil bli brukt på en stund lar jeg den stå med ferskvann. Monterte en slangestuss og en 3 veisventil på kjølevannsinntaket for noen år siden. Putter slangestussen ned i en bøtte, tar vannslangen fra brygga ned i samme bøtte, og lar motoren gå på litt rask tomgang noen minutter. Når jeg skal kjøre en tur er det bare å vri ventilen tilbake til saltvannsinnstilling. Motoren slipper da å stå i saltvann unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Har selv en Yanmar LH4DTE fra 1993, og den har gått 1700 timer nå, Nokså prikkfritt, får jeg tillegge. Det eneste jeg har gjort er å skifte dyser, eksosbend og turbo.

Andre erfaringer med LH motorer?

 

Har samme motor fra 1998. Gått 1100 timer. Tok av eksosbendet idag for å sjekke det. Det er ingen lekkajse eller problemer med bendet, men ville sjekke det innvendig

En del sot og noe rust var det, men godstykkelsen er god. Skrapet og skuret bendet innvendig.

Bendet har et indre mot turboen. Mellom indre og ytre går kjølevannet som sendes inn via stussen øverst i forkant av blandbend.

Spørsmålet er hvor langt ned det indre røret går når bendet er nytt? Noen som har bilde av et slikt nytt bend?

I mitt bend er kanten av det indre røret taggede, som betyr at noe av ytterkanten(enden) av dette røret er rustet/brent bort. Lurer bare på hvor mye.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv en Yanmar LH4DTE fra 1993, og den har gått 1700 timer nå, Nokså prikkfritt, får jeg tillegge. Det eneste jeg har gjort er å skifte dyser, eksosbend og turbo.

 

Var dyser og turbo defekte siden du måtte bytte disse, eller var dette ment som forebyggende vedlikehold? Jeg synes det er svært tidlig å bytte både turbo og dyser etter bare 1700 timer på en slik motor og har aldri før hørt at disse delene har vært skiftet etter så få gangtimer.

Link to post
Share on other sites

Turbo`n min virker fint, og en som er utdannet mekaniker sjekket turbo`n idag da jeg hadde av blandebendet. Han sa at den virket stram og fin uten slark.

 

dsc00437.jpg

 

dsc00435.jpg

 

Innerrøret i blandebendet sees her. Noen som vet om det er særlig mye lenger i et nytt bend?

dsc00440.jpg

 

Røret var kølsvart innvendig som forventet, men det ble litt rustrødt noen plasser etter det var skrubbet, vasket og tørket innvendig.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min 4JH har gått over 11000 timer og fungerer fortsatt prikkfritt, men det er naturligvis en eklere motor uten turbo eller sånt som ofte skaper trøbbel. Knallbra motor som fortsatt starter på første slaget, ryker lite og bruker minimalt med olje. Har ikke gjort noe annet enn oljeskift et par ganger i sesongen og dieselfilterbytte.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Min 4JH har gått over 11000 timer og fungerer fortsatt prikkfritt, men det er naturligvis en eklere motor uten turbo eller sånt som ofte skaper trøbbel.

 

11.000 timer! Det er jo hva man innerst inne ønsker seg at en fritidsbåtmotor leverer. Men for å komme opp i denne brukstiden, jeg holdt på å si: hva gikk ikke feil? Eller jeg mener, hva gjorde du for å holde den i trim under denne tiden, bortsett fra det vanlige? Og hvor mange år er motoren din?

Link to post
Share on other sites

11.000 timer! Det er jo hva man innerst inne ønsker seg at en fritidsbåtmotor leverer. Men for å komme opp i denne brukstiden, jeg holdt på å si: hva gikk ikke feil? Eller jeg mener, hva gjorde du for å holde den i trim under denne tiden, bortsett fra det vanlige? Og hvor mange år er motoren din?

 

Motoren er fra 93, men har gått i charter i middelhavet til ca. 2005 så den har blitt godt brukt. Jeg vet ikke om det har blitt gjort noe utover oljeskift o.li. De tre årene jeg har hatt den har jeg skiftet olje og alle filter 5 ganger og byttet reim en gang. Girkassa var forresten sliten da jeg fikk båten så den skiftet jeg første året (fikk ny forsterka kasse på finn for 6000 kr). Når det er sagt så er vi ute på fjorden så godt som hver helg hele året, så motoren blir brukt jevnlig, noe jeg mener er en stor fordel. Har hatt to helger i ro siden påske, ellers aldri ligget stille en helg :smash::smash: Mulig jeg tar ut dysene og får disse kontrollert ila vinteren, men den starter lett og går veldig pent, så det er nok ikke noe som haster. Denne motoren forholdsvis enkel i oppbyggingen uten turbo o.li., noe jeg tror er med på å bidra til at den er såpass slitesterk og problemfri.

Link to post
Share on other sites

Har 03 mod LH-STP 222Hk som maler som en katt!

Gått 900 timer og hadde tidenes dyreste oljeskift ved 700.

Jag dro ikke til oljefilteret med verktøy slik at det løsnet og i 3300rpm var det stopp(hadde slått av lydvarsel for lavt oljetrykk som Scand har montert=smart?)

Leverte motoren til Tønsberg turbodiesel 3 uker før St Hans i 07 og fikk den igjen 21 Jun!

Gjennomslag i motor ble konstatert og de byttet 2 stempler og foringene til disse.

De byttet også alle rådelagere. Jeg fikk stå å se på en innleid Tysk mekaniker som virkelig kunne skru!

Som verksmesteren sa: Dette er kanskje den beste motorserien Yanmar har levert, MEN DE MÅ HA OLJE!

Gjett om filteret blir dratt til nå og om bryteren er overkoblet? Noen bedre?

Link to post
Share on other sites

Du skal være forsiktig med å dra til filteret hardt. Jeg gjorde en tabbe i år da jeg skulle skifte olje og filter. Tok først en tur for å varme motor(olje). Da jeg kom inn la jeg ned og skulle til å løsne oljefilter. Da må jag ha dratt feil vei litt før jeg kom på at jeg ville tømme oljen først. Etter at oljen var tømt skulle jeg så skru av filteret. Det var klin umulig. Jeg dro i stykker 3 filteravtrekkere. Til slutt fikk jeg kjøpt en filteravtrekker med 3 klør som tar tak på enden av filteret. Man bruker da en skralle eller kraftarm for å trekke filtert av. Da til slutt løsnet det omsider når en kamerat hjalp meg.

Så mitt råd er - ikke trekk til filteret for hardt, og ikke med verktøy. Bruk hendene og skru godt til med dem.

Link to post
Share on other sites

Hadde en 96 mod LH- STE 222 hk i en tidligere båt.

 

Når jeg solgte båten i 2005 hadde motoren 1850 timer.

Eneste problem jeg hadde med motor på de årene, var ei røket vifte reim.

Var i våres i kontakt med de som kjøpt båten. De hadde heller ikke hatt noe problem med den, i allefall ikke som de nevnte.

 

Har kun en negativ ting å si om motoren. Utrolig knotete å få byttet impeller. Huset ligger noe inn i h... krøkkete plassert.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har 2006 modell LHA 144 hk. m/800 timer på telleren - har fungert uten en "knirkelyd" disse timene, både motor og kjølsvinet under er fortsatt rent og pent som når båten var ny. Har imidlertid flyttet på gassvarieren da denne "lå an" mot motoren og overførte støy til betjeningshendel inne i båten. Har utført normale "høstservicer", ellers intet. Eksosbend + impeller sjekkes ved 1000 timer.

Link to post
Share on other sites

Var dyser og turbo defekte siden du måtte bytte disse, eller var dette ment som forebyggende vedlikehold? Jeg synes det er svært tidlig å bytte både turbo og dyser etter bare 1700 timer på en slik motor og har aldri før hørt at disse delene har vært skiftet etter så få gangtimer.

 

Turboen ble byttet i samme sveiva som eksosbendet. Bendet var det gått hull på en dag jeg var ute på fjorden. Da jeg kom inn og skulle sjekke et eller annet med motoren etter turen fikk jeg sjokk: hele motorommet så ut som innsiden av en vedovn. Sot overalt. Vasket i flere timer.

Turboen hadde de siste årene hengt seg opp etter vinterlagringen, så jeg måtte ta frem en pipe for å løsne den. Men da gikk den fint. Det var mekanikeren som skiftet bendet for meg som sa at turboen også burde fornyes.

Året før hadde jeg spurt mekanikeren om hvordan han syntes eksosbendet så ut, om det var noe jeg burde gjøre med det siden det lå rustflekker under den på motorbeddet. Nei detta ser fint ut, sa han og dro til festeboltene. Jo takk. Året etter gikk det altså hull.

Da bestemte jeg meg for å begynne å vise utvidet interesse for motoren min, som selvsagt ikke varer evig, i hvert fall ikke uten godt stell.

Link to post
Share on other sites

Min 4LH-DTE 1990 modell har gått ca 2500 timer. Trofast og fin motor uten oljeforbruk. Har selv kjørt den nærmere 500 timer. Byttet demperplate grunnet rakling og vibrasjoner på bestemt turtall. Ble en helt annen verden etterpå. Eksosbendet skal sjekkes i vinter. "Pakket om" sjøvannspumpa grunnet lekkasje ut i dreneringen (Som hindrer vann i olja). Håper og tror den har noen tusen timer igjen før den gir seg :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 4LH DTE fra 1998. Den har nå gått ca. 1130 timer.

Motoren funker alldeles utmerket.

I fjor måtte jeg bytte impeller. Dette fordi jeg dumma meg ut når jeg startet opp første gang på våren. Impelleren gikk tørr, og gikk i stykker.

Dette resulterte i at impelleren "vingene" røk og satt seg fast i varmeveksleren. Jeg tok da og demonterte denne og renset varmeveksleren ordentlig.

I år byttet jeg eksosbendet. Det var ikke gått noe hull, men det så ut sånn som OLPI sitt bend gjør, på bildene høyere opp i artikkelen her.

Link to post
Share on other sites

Min 4LH STE (222hk) fra 2001 har nå 1490t. Har nettopp byttet kjølevannspumpe på den pga ørliten lekkasje. (ferskvannside).

Synd det ikke bare går å bytte simmerringer el. Hele pumpa byttes, ingen billig fornøyelse...

Fikk med meg den gamle, så kan jeg sette den tilbake om nye 1500 timer, da er den sikkert tett igjen, hehe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...