Jump to content

Hvor mange timer har din Yanmar LH gått?


Brumm

Recommended Posts

Har en 4LH DTE fra 1990 gått ca 1300 timer ikke noe tull så langt....

Men vannet på ekspansjonstanken forsvinner sakte med sikkert fylte opp en gang i fjor sommer og i høst var det tomt...Det er nok av vann på motor så det er mulig at det kan forsvinne via en slange kansje ei litt for slakk slangeklemme ?

 

Noen som har vært borti dette ?

Link to post
Share on other sites

I slange eller potte mener du?

Tror nok at bare litt av innerrøret er brent bort gradvis gjennom årene og er vekk pr idag. Tenkte bytte bend til høsten.

 

Hvor mye koster forresten et nytt bend?

 

Motoren på bildet er vel heller ikke en 165 Hk. Bendet på bildet ser ikke identisk ut, og er nok ikke likt det til min motor.

 

 

 

dsc00435.jpg

 

dsc00437.jpg

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket disse tingene ifjor, og fant ut at det var så dyrt at jeg tok av mitt og erstattet med syrefast med en gang. Selv om det bare hadde gått 89 timer og så ut som det på bildet over, bare ikke fullt så rent. Jeg mener å huske at prisen var ca. 7000 spenn for originalbendet til en 6LP. Jeg fikk lagd løsningen på dette bildet pluss to braketter fra giret (ses like under bendet) og noe mer småtteri for 10 båtpenger tilsammen hos Metax i Røyken. Billig og kjapp service. De kan anbefales. Sikkert lurt å lage en skikkelig tegning først, men da lager de hva som helst, tror jeg.

 

eksosbandasje.jpg

 

Og så kan jeg trekke fra det jeg får for et veldig lite brukt originalbend, hvis jeg noen gang får fingeren ut og legger det ut på finn.no. Jeg har fortsatt en plan om det, da.... Samma med den forrige CV-leddet, etter at jeg måtte oppgradere den ifbm. motorbyttet. Og et par kartplottere etc. etc.

 

Hos meg var det jo en ekstra motivasjon for å skippe originalbendet at jeg skulle ha litt syrefast for å komme høyere uansett. Og siden jeg fikk så god pris med mikser inkludert, fant jeg ut at jeg heller kunne selge originalbendet. Trolig holder det syrefaste veldig mye lenger.

 

Til informasjon er 4LH og 6LP miksebend forskjellige mot turboen.

Og til informasjon er bildet fra installasjonsfasen. Det er mer isolasjon på den "tørre" delen nå, pluss slangeklemmer på eksosslangen og sjøvann opp til mikseren f.eks.

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg en skisse av hvordan mitt bend skal være som nytt. Legger det ved her. Som man ser er det svært lite forskjell på gammelt og nytt annet enn at litt av kanten på innerrøret som er vekk. Det meste av dette fjernet jeg nok selv når jeg rengjorde bendet og kakket løs rusten på kanten av innerrøret.

 

eksosbend_4lh.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...