Jump to content

Redningsskøyta RS 128 "Gideon" gjekk rundt ved Kvaløya


S/Y Emma

Recommended Posts

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=573670

 

VG Nett) Det pågår en større redningsaksjon utenfor Kvaløya etter at både en sjark og redningsskøyta gikk ned.

 

Redningsskøyta «Gideon» var i ferd med å slepe en sjark da de to båtene forliste. «Gideon» skal ha blitt trukket ned da sjarken sank utenfor Eidkjosen ved Kvaløya like vest for Tromsø.

 

Det er første gang en moderne redningsskøyte har havarert på denne måten. Kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Ernst Larsen, vet ikke hvorfor det gikk galt nå.

 

- Redningsskøytene skal være selvopprettende, men bare hvis alle dører er igjen. I dag da det er normalt, godt vær har trolig dørene vært åpne, sier han til VG Nett.

 

Det er altså denne redningsskøyta det er snakk om:

http://www.nssr.no/Redningssk%C3%B8ytene/R...3%B8yte?key=729

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er forferdelig trist når slike oppdrag med ”lave skuldre” går galt. Hvis sjarken har tatt inn vann så raskt at ingen klarte å reagere så må det være en ganske stor lekkasje som har oppstått.

Slik jeg forstår det ble sjarken slept longside mens den ble lenset med hjelp fra utstyr som tilhørte redningsskøyta, og det er vel ikke utenkelig at de forsøkte å stoppe lekkasjen og at noe i den forbindelse gikk galt.

 

Hvis dette er en fiskesjark er den vel fritatt årlig kontroll, men det får vi vel snart svar på.

Link to post
Share on other sites

Ja, det stod i en avis at luke + et vindu stod oppe fordi lensepumpa står inni båten. De hadde også avsluttet slepet og lå på siden av sjarken. 81-åringen fikk illebefinnende, og da prioriterte de å redde ham enn båten. Men så gikk redningsbåten også med...

 

Er spent på hvor lang tid det tar å få Gideon klar for redningstjeneste igjen...

 

Er mye elektronikk i den regner jeg med..

 

Håper det går bra med 81-åringen også!

 

Edit: Der var du litt raskere ute enn meg. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fotografiet på VG-siden nevnt i innlegg 1 er tatt av meg.

Var deltaker på seilkurs som gikk fra Alta til Tromsø i helga da vi havnet midt i det. Vi hadde akkurat sittet på dekk og evaluert kurset da vi hørte og svarte på mayday relay. Bodø Radio ønsket kontakt med båter i Sandnessundet. Like etterpå kom nærmere stedsangivelse. Det var Eidkjosen, vårt bestemmelsessted. Da vi noen minutter etter oppdaget "RS Gideon" med kjølen i været, organiserte vi raskt bruk av gummibåten, hvem som skulle hoppe i vannet hvis det ble behov, hvem som betjener VHF'en og slike ting. Vi var klare til innsats men fikk Seelonce Feenee rett etterpå. Alle personer var tatt opp av vannet og bragt til land.

 

Håper det går bra med mannen som ligger på sykehuset.

Link to post
Share on other sites

Merkelig.

Båten har både passiv og aktiv selvretting.

Dessuten kan slep løses fra førerplass.

 

Den kjente "chain-of-events" igjen?

 

Meg bekjent er disse båtene(Simrad-klassen) kun det du kaller for passivt selvrettende, dvs. de har ingen oppblåsbar pølse på styrehustaket. Det som i første rekke bidrar til selvrettingen er vannett styrehus/salong og delvis også tårnene akterut.

Link to post
Share on other sites

Med mindre Gideoa er spesialutstyrt har så vidt meg bekjent ikke disse skøytene noen form for aktiv oppretting.

 

Et interessant spørsmål er hvor grensen går for hvor langt man skal hjelpe. Etter min mening skal man ikke sette eget liv i fare for å redde andres liv. Mulig konsekvensene var uante her da det ble valgt å ikke kappe slepet.

Link to post
Share on other sites

Lett å si for oss som ikke var der! Tror nokk de aller fleste ville prøvd å berga et meneskeliv om det var mulig! hvorfor ikke de kappa trossene til sjarken i samme vaset er jo et annet spørsmål!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er alltid lett å si for oss som ikke var der. Antakelig er det mye vi ikke vet om i denne aktuelle saken. Det er derfor jeg skriver som jeg gjør - dvs på generelt grunnlag er det etter min mening riktig at man ikke setter eget liv i fare for å redde andre.

 

Dette er fra NSSR.no

De to redningsmennene forteller at de lå ved siden av sjarken som tok inn vann og forsøkte å få i gang lensing av båten. Mens redningsskøyta lå fast i sjarken ble situasjonen forverret og mannskapet begynte å kutte tampene. Da den første tampen var kuttet fikk imidlertid den 81 år gamle mannen i sjarken et illebefinnende og ble liggende bevistløs. Mannskapet måtte derfor prioritere livreddende førstehjelp.
Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lett å si for oss som ikke var der!

 

Viten om hva som skal gjøres ser som alltid ut til å være proporsjonal med avstanden til skadestedet.

Når man driver med slike ting er det alltid i større eller mindre grad fare for egen liv og helse. For å holde dette på et minimum har man trening og strenge prosedyrer. Men så hender det at "chain-of-events" tar en annen retning som ikke blir fanget opp av en prosedyre. Denne båten har masse utstyr for å kappe løs en båt på siden, men de måtte ta en annen avgjørelse. Og hvilken avgjørelse som er rett vet kun skipperen der og da.

Det blir helt sikkert gjort en RCI for å tilpasse prosedyrer slik at man minimaliserer sjansen for at dette skjer igjen.

Men å bergen folk, båter og annet på havet er aldri helt farefritt.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening skal man ikke sette eget liv i fare for å redde andres liv.
Det er derfor jeg skriver som jeg gjør - dvs på generelt grunnlag er det etter min mening riktig at man ikke setter eget liv i fare for å redde andre.

Jeg beundrer de som våger sette eget liv i fare for å redde andre. Det er det jeg kaller en heltemodig innsats.

Link to post
Share on other sites

Jaså!, så det er styrehuset som gjør båter av denne type er "positivt" stabil og selvopprettende.

Skal en le eller gråte av slike konstruksjoner.

Jeg foretrekker båter som er stabile før de har så stor krenging at styrehuset ligger i sjøen. I praksis vil det vel være bortimot 70-80 grader før dette inntreffer.

Og så må dører og vinduer være LUKKET...... :cryin::cryin::headbang:

Link to post
Share on other sites

Jaså!, så det er styrehuset som gjør båter av denne type er "positivt" stabil og selvopprettende.
Ja selvfølgelig, hva trodde du gjorde dem "positivt" stabil og selvopprettende?

 

Jeg foretrekker båter som er stabile før de har så stor krenging at styrehuset ligger i sjøen. I praksis vil det vel være bortimot 70-80 grader før dette inntreffer.

Hvor vil du? Hvilket villspor er du egentlig inne på? Disse båtene, i motsetning til din egen sannsynligvis, er selvrettende og har positiv stabilitet ved en hvilken som helst krengning.

 

Og så må dører og vinduer være LUKKET...... :cryin::cryin::headbang:
Jeg tror du skal ha store problemer med å finne et brukbart fartøy som er selvrettende med styrehuset fylt med vann.

 

Men nå har jeg vel sikkert dumma meg ut og latt meg lure (igjen) av et spøkefullt innlegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...