Jump to content

Redningsskøyta RS 128 "Gideon" gjekk rundt ved Kvaløya


S/Y Emma

Recommended Posts

Fartøyet skal ha en stk øks rett innenfor døren, og 2 stk rustfrie morakniver som er surret fast i slire på fremdekket og akter. Knivene er forholdsvis små og kutting av store trosser vil ta lang tid. Slepetrossen benyttes ofte til fortøyning når en tar slepet longside, men til ettertanke er det kanskje ikke så lurt. I verktøykassen er det også en baufil. Øksen er klart å foretrekke men den er avhengig av anslag.

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Jeg beundrer de som våger sette eget liv i fare for å redde andre. Det er det jeg kaller en heltemodig innsats.

Jeg vil si at jeg beundrer de som klarer å ikke gå over grensen der eget liv settes i fare. De som fulgte med på serien om 330 skvadronen husker kanskje at crewet i flere tilfeller diskuterte om de skulle gå inn eller ikke, særlig når det gjaldt flyging inn mot fjell. En gang sa også et av mannskapet at vi nok ikke hadde gjort det der igjen.

 

Det er en vanskelig balansegang. På ene siden vet man at man kan redde liv - på andre siden skal man ikke risikere fler liv. Det er fartøysjefs ansvar å trekke denne grensen.

 

Dette er på generelt grunnlag.

 

Her er et eksempel der man valgte å avvente for ikke å risikere eget mannskap/skip

http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=86576

 

Hadde situasjonen vært annerledes med overhengende fare for liv kan det godt være at vurderingen hadde vært annerledes.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...