Jump to content

Engbo vinsj vil ikke slippe ut -tips?


TNS

Recommended Posts

Har kjørt et engbo anker litt for langt inn, og det klemmer ankeret med den ene kloa oppunder plattformen. Nå vil det ikke slippe. Når jeg trykker den røde knappen fritt fall, går elmotoren men ingenting skjer. Jeg har en Engbo 32 vinsj tror jeg. Jeg kan ikke se noen kobbertråd på tauet, så derfor har den vel fått lov å kjøre så langt inn. Er helt fersk Engbo vinsj eier, og jeg forstår at det ikke er noen manuell utløser her. Spørsmålet er om det er noe feil med vinsjen eller om det er bare en nybegynnerbrukerfeil..

 

Tips mottaes med takk..

Link to post
Share on other sites

Har kjørt et engbo anker litt for langt inn, og det klemmer ankeret med den ene kloa oppunder plattformen. . Jeg kan ikke se noen kobbertråd på tauet, så derfor har den vel fått lov å kjøre så langt inn. Er helt fersk Engbo vinsj eier, og jeg

Tips mottaes med takk..

 

VIKTIG FØL ALLTID MED NÅR DU KJØRER OPP ANKRET

 

Du må nok få lirket tauet opp av kassa og over ankerrullen.

Normall kan du splitte trekkskiven.

 

Har du ikke tvinnet tråden to steder?

 

Skal stoppe på den første og kjøre sakte til neste.

 

Du må justere føleren for stor klaring.

 

JUSTERING AV INDUKTIV GIVER - VINSJ TYPE 31 / 32 / 34 og 40.

Normalt er denne ferdig justert, og skal vanligvis stikke ca.1 mm ut fra holderen. Hvis det er behov for justering, så løsne på bolten som klemmer fast den induktive giveren. Juster giveren til ønsket posisjon, men pass på at tauet ikke kan hekte seg fast i den. Skru så til bolten igjen.

 

Her finner du manualen.

 

http://www.engbo.no//upload/dokumenter/Vin...34_40_norsk.pdf

 

For å plassere messingtrådene på rett sted på tauet kjøres ankeret opp til kausen er 25 cm under taurullen (kjør forsiktig den siste biten) og tauet merkes rett ut for den induktive giveren. Tråden plasseres ved merket. Ankeret kjøres deretter helt opp med Grønn bryter (sakte fart). Tauet merkes på nytt ved giveren og tråden plasseres ved merket

Låsepinne

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig flere måter et anker kan låse seg på vinsjen,

men dette er ganske vanlig på engboanker på den type ankerruller

som vist under.

I bildet under har jeg tegnet en pil der engboankeret om det trekkes

for langt inn blir dratt over kanten der stålet er bøyet i en vinkel (for å stive av)

rullen. I såfall trykk den røde knappen for å frigi vinsjen og tving løs ankeret.

Har du en annen type rulle er jo saken en annen.

 

ankerrulle.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...