Jump to content

Raymarine E80 - strømvektor er feil


arkmarin

Recommended Posts

Jeg har undret meg litt over strømvektoren som plotteren viser, da retningen syns ikke å være naturlig. I dag testet jeg dette ved å gå forskjellige kurser i samme område. F.eks ved nordlig kurs viste strømvektoren at strømmen var østlig, på sørlig kurs viste den at strømmen var vestlig!

Jeg går ut fra at plotteren beregner strømmen ut fra hastighet over grunn, hastighet gjennom vann, samt forskjell i kompasskurs i forhold til kurs over grunn. Er det andre faktorer som den tar hensyn til. Tar den hensyn til vindhastighet og retning?

 

Jeg vet at jeg måler 4% for lav hastighet gjennom vannet. Hvilken andre feil kan jeg ha?

Link to post
Share on other sites

jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men tenkte jeg skulle legge til at jeg også hadde tilsvarende problem sist helg. Skulle seile gjennom sjeteen ved Drøbak og pilen viste utgående strøm (mot syd). Det var liten kuling fra syd så da jeg nærmet meg og så at strømmen gikk kraftig innover sundet i stedet ble det litt spennende noen sekunder.....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Plotteren din gjør så godt den kan.

Med en flushmontert skovlhjulslogg så ligger den i laminærstrømmen rundt båten. Vannet i denne strømmen har skjelden samme hastighet som fart gjennom vannet. Den kan også ha en helt annen retning. Ved lave hastigheter vil vannfortrengningen gjøre at denne strømmen nesten går på tvers av båten.

Løfter du skovlhjulet godt klar av skutebunnen vil den vise mer riktig. 10 cm. vil hjelpe noe.

Skal du ha dette nøyaktig må du ha en ACP eller Acoustic Current Profiler. Og den koster gjerne mer enn båten din.

Link to post
Share on other sites

strømvektoren er jo ingen fasit. Den beregnes ut i fra COG, SOG, fart gjennom vannet, sann vindvinkel og snan vindhastighet - om du har vindinstrument. Loggen er enkel å kalibrere om den er koblet til plotteren.

Jeg har vindinstrument men er ikke sikker på om vindinformasjon er med i beregningene. Jeg går ut fra at noen med motorbåt, uten vindinfo, har det samme problemet. Om vindindtrumentet er riktig kalibrert vet jeg ikke, da det har fabrikkinnstillingene, bortsett fra at jeg har stilt inn mulig avik fra senterlingen for monteringen av vindmåleren.

 

Når det gjelder kalibrering, så har jeg som sagt sjekket dette og den viser 4% for lite. Den vil ikke la seg kalibrere manuelt, da den "vet" at jeg har GPS, slik at den vil kalibrere seg etter SOG. Jeg må da gjøre det et sted hvor det ikke er strøm for å få drn helt riktig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...