Westcruiser 32 Startet 6.September.2009 Link til dette innlegget Startet 6.September.2009 Er det noen som har greie på hvilke deler, skrogdeler eller deler av overbygg som kan fjernes eller som absolutt ikke bør fjernes. Ser at en del bygger om og skjærer ut og forandrer ganske drastisk på det opprinnelige. Hvilke deler bør man absolutt ikke røre når det gjelder og ivareta styrken i skrog og overbygg?? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Oi, her er det vel mange variabler vil jeg tro, skulle jeg nevne noen faktorer som går igjen uavhengig av båttype ville jeg sagt avstivere i skrog og kraftopptagende konstruksjoner generellet i stressområder på båten, dog med forbehold om at ikke ombyggingen skaper en mer holbar konstruksjon en opprinnelig da. Sitér dette innlegget Link to post
Westcruiser 32 Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Er kanskje ikke ikke så mange med teknisk kompetanse på oppbygging og styrkeberegning på glassfiberskrog, eller er det det at jeg spør så dumt at ingen gidder svare Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 (redigert) Hvis man opprettholder eller erstatter tverrgående skott eller avstivere i tillegg til det andre som ble nevnt her, så kan man endre ganske mye. For det er for eksempel ganske store klemkrefter i sving når båten skal løftes/stroppes. Det meste av båtens styrke ligger i bunnkonstruksjonen og i dekksnivå. Det betyr at dollbord er en vesentlig ting å ta vare på. De er bjelker sideveis eller liggende "høykant" om du vil Hvis man bygger i høyden og har minst tre vegger eller fire stive hørner med vinkler, skal det svært mye til for å knekke dette. Jeg har ikke sett noen her som har fjernet dollbord, det betyr vel at dette er velkjent kunnskap? Redigert 8.September.2009 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
aileenll Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Vel spørsmålene dine må vel bli litt mere konkrete. Det er mange forskjellige måter å bygge et skrog på. Men du må regne med at båtbyggeren har prøvd å begrense vekt, særlig høyt oppe i skroget. Derfor kan du regne med at dekk, innerliner og andre innredningsdetaljer er med som bærende elementer. Men som sagt å svare på et så generelt spørsmål vil ta svært mye plass. Ta noen bilder av det du tenker å modifisere, så blir det lettere å kommentere Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.