Far Out Startet 6.September.2009 Del på Facebook Startet 6.September.2009 Da vi seilte hjemover etter helgetur startet jeg motoren da vi nærmet oss land. Startingen gikk lett og normalt, men det kom en rar lyd fra maskinrommet - akkurat som om noe roterte med motoren (som da stod i fri). Jeg stoppet straks og åpnet luken. Da jeg skulle starte igjen var det først ikke liv i starteren, men etter noen forsøk kom det litt røyk fra starteren, og etter ytterligere forsøk startet motoren. Den hadde imidlertid fortsatt en rar lyd, men svakere. Akkurat som om noe som ikke skulle rotere ble drevet med. Vi koblet inn propellen, og kjørte forover på tomgang. Jeg kjente både på startmotoren og dynamoen, og begge føltes varme, men uten noen vibrasjon. Fortsatt lyd. Kona foreslo at vi skulle spare motoren til vi kom helt inn til land. Etterhvert fant vi ut av vi bare kunne seile rett inn i båsen vår på flytebrygga, så vi slapp å starte den. Hva skjedde? Er det innslaget på startmotoren som ikke koblet ut? Noen gode idéer? Skal jeg starte igjen, eller bare ta ut startmotoren? Skal jeg ta fra hverandre startmotoren selv eller bare kjøpe en ny? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Det er helt sikkert bendix drevet som har hengt seg opp, det høres slik ut. Da blir starteren dratt med motoren rundt. Jeg ville demontert starteren og smørt opp alt av bevegelige deler. Det kan også være at starteren er moden for de evige jaktmarker, da har vel disse: http://www.okonomi-deler.no/ ny starter til deg. Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Det høres ut som om det er Bendixdrevet som følger med når motoren starter fordi det ikke blir trukket tilbake fra svinghjulets tannskrans. Starter kan derfor få MEGET stor hastighet og noen har tatt fyr i slike situasjoner. Demonter,sjekk og se til at Bendixdrevet glir lett på starter akslingen. Ved tvil ring. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Jeg opplevde dette på starteren til vår motor for noen år siden. Innslagsreleét smeltet "litt" innvendig, og ville ikke slå starteren inn etterpå. Hadde ekstra starter, så jeg klarte meg uten reparasjon, men tror ikke det er umulig å finne et passende innslagsrelé om det er det som er defekt. Det "morsomme" var at jeg ikke greide å stoppe motoren når vi kom til havn... Først etter 10-15 minutter skjønte vi at det var starteren som stod og gikk. Stoppet endelig da jeg tok hovedstrømbryteren. Dynamoen overlevde heldigvis denne manøveren. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Takker for innspill. Får komme meg ombord en av dagene og begynne å skru! Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 (redigert) Denne startmotore har ikke bendixdrev men el. innslagsrele. Har derfor mer tru på Fusebox sin teori. Men da att innslaget går såpass langt tilbake at strømmen til motoren kuttes. Redigert 7.September.2009 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Dinamo Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Eg er tilbøyelig til å meina at når startaren har begynt å røykja, er der ikkje mykje håp igjen. Eg er forøvrig enig i at enten innslaget eller bendixdrevet har hengt seg opp, og muligheten er der for at kontaktane i innslaget har bortimot sveist seg. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Takker for ytterligere input. Håper å plukke dette fra hverandre i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 8.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2009 Jeg skrudde ut startmotoren idag. Drevet var veldig skittent, og tannhjulet på helix skruen gikk ikke tilbake til utgangsposisjonen av seg selv. Etter rensing og smøring går dette nå fint tilbake. Jeg sjekket samtidig børstene, som så fine ut og gled lett. Jeg oppdaget også at reléet som gir startstrøm står på skottet i maskinrommet - og ikke på selve starteren - så lærte jeg det. Etter å ha montert starteren igjen fungerer den fint. Her et bilde av drevet før rensing og smøring. Takk for alle gode råd. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Ser ut til at bakre veivakseltetning lekker litt hos deg! Men det er vel mer regelen enn unntaket på gamle Perkins motorer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Du kan takke kona di for at du berget starteren. Kjører man med en starter som henger inne får denne et vannvittig turtall. Viklingene på ankeret slynges ut og totalhavarerer alt innvendig i starteren. Rengjøring og smøring år om annet gjør seg. Litt oljelekkasje her og der hører liksom med på en engelsk motor. Sitér dette innlegget Link to post
BiGZoY Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Hei. Har hatt ut starteren å sjekket børster/fjærer. Var en fjær som hadde røket, så fikk byttet denne. Før jeg setter starteren på plass igjen vil jeg smøre tannhjulet/drevet eller hva det nå heter. Men hva skal jeg smøre med?? Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Har du Perkins 4108, Så er vel den selvsmørende. Har samme motor selv, så det er vel en god ide og sjekke startmotoren før det skjer noe galt med den. Sitér dette innlegget Link to post
BiGZoY Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Selvsmørende? Da er det bare å hive den på plass igjen da Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Det var bare en spøk det med selvsmørende. Du må smøre der det trenges på startmotoren. Det at jeg sa "selvsmørende" var at disse perkinsene svetter olje både her og der og spesielt den bakre akseltettingen, med det er vel kanskje en fordel for mekkanikken på starteren . Sitér dette innlegget Link to post
BiGZoY Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 Hehe. Jeg gjør som de fleste med perkins, fyller olje og peiler diesel Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 di svetter og griser ned men stopper aldri akuratt som en gammal triump shopper jeg haddde - måtte ha på kjeledress for og ta en tur men stoppet aldri Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.