Dag-Håkon Startet 7.September.2009 Link til dette innlegget Startet 7.September.2009 (redigert) Har i løpet av sommeren hatt tiltakende problem med inkobling forover på DP- E drevet. Har så lenge jeg har hatt båten (ca 100timer) koblet stille inn forover, men nå må turtallet økes før den kobler inn forover (med et dunk) når motoren/drevet har gått en liten stund. Har også opplevd at den kobler ut når jeg reduserer farten til tomgang. Hadde båten på land i helgen og oppdaget at forrige eier hadde fyllt på for mye gearolje, men dette var dessverre ikke årsaken til problemet. Er det noen som har erfaring med å ta service på drevet selv? Kan en bytte messingkonen uten at lager og tannjul må chimses på nytt eller må også "koppen" slipes eller byttes? Er det noen som har erfaring med verksted i Trondheimsregionen som gjør denne typen reparasjoner? (Har selv et mye bedre inntrykk av J. Wieberg Gulliksen i Ålesund enn Minomar i Trondheim men har kun kjøpt deler der og diskutert problemet) Dag-Håkon Redigert 7.September.2009 av Dag-Håkon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Minomar ville jeg styrt langt unna. Hva med gutta på Statsbygd båtsenter?. Det sies at de er flinke og pliktoppfyllende. Noe som Nerdahl/Minomar slettes ikke er kjent for. Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 7.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Takk for tipset! skal sende en epost til dem. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Symptomene tyder på at konen er moden for utskiftning. Konen er vel forøvrig av stål på disse modellene, mesingkon er det vel lenge siden VP gikk bort fra. Jeg har ikke selv prøvd å bytte kon, men snakket med en kjenning som nylig gjorde denne jobben. Han var overrasket over hvor enkelt dette var. Etter det jeg forsto besto jobben i å demontere drevet fra båten, skru av øverste dekselet på drevet (4 skruer), bytte kon og montere sammen igjen. Ikke noe spesialutstyr, men det er av største viktighet at shimsene kommer på rett plass når drevet monteres sammen igjen. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dag-Håkon Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Høres ut som det er noe en kan få til selv altså. Ble mørkredd når jeg leste i servicemanualen om chimsing, sjekk av annleggsflate for tannhjul og lagerstramming Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 (redigert) Slettet Redigert 8.September.2009 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Så lenge man ikke bytter lager eller akslinger er det etter det jeg forstår tilstrekkelig å montere shimsene på samme måte som det var fra før. Jeg ville ikke nølt med å gjøre dette selv. Du får passe på å ta noen illustrerende bilder og legge ut, kanskje dette kan hjelpe andre som vurderer å gjøre samme jobben. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tore Tang Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Hvis du skal sette bort jobben så hør med Ingvar Ytrebø på Fiskarstrand utenfor Ålesund. Har selv brukt ham for service og rep. av et DP290A drev som slurte ved innkobling. Rimelig og bra service og bistår med råd og vink på telefon/mail til alle døgnets tider. Jeg plukket av drevet og sendte det med bussen og fikk det i retur noen dager senere på samme måte ferdig ompakket og trykktestet. Hvis du søker på navnet hans her eller på Båtmagasinet sine forumsider så vil du få mange treff med gode referanser. Her er navn, mail og tlf: Ingvar Ytrebø ytreboe@adsl.no 905 09 274 Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Takk for tipset, Tore Tang. Husker du hvilke deler som ble byttet og omtrent hva du måtte betale? Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 (redigert) Nå er det noen år siden - mener det var i 2005/2006. Jobben gikk ut på å "pakke" om drevet, slipe opp konen pga. sluring og skifte alle o-ringer og simeringer pga. vann i drevet samt trykk og vakumtesting. Hos meg var det den gamle typen messingkon som det gikk an å slipe opp. Mulig det også går med de nyere utgavene? Ble fakturert for 5 timers arbeid à kr 400-500 (husker ikke helt). I tillegg kom diverse deler som simeringer, olje, o-ringer, pakninger o.l. Kjøpte også belger og sink samt reimer og filter til motoren. Kom totalt på 5.500,-. Husker iallefall jeg syntes jeg kom veldig rimelig ut av det i forhold til å benytte den lokale Volvo-forhandleren som i tillegg ikke benyttet seg av metoden med å slipe opp konen men i stedet skifte den ut. Mener å huske at jeg fikk fortalt at ny kon kostet mellom 3500-4000. Tilsvarende reparasjon hos Volvo (da med skifte av kon) ville ha kostet over 8000 den gang. Redigert 8.September.2009 av Tore Tang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Prisene over vil vel ikke være direkte sammenlignbare i og med at en slipt gammel kon neppe vil ha samme levetid som en ny kon. Jeg har ingen erfaring med Ytrebø men har hørt i flere sammenhenger at andre har opplevd han som kompetent og serviceinnstilt med et prisnivå som er hyggelig sammenlignet med konkurrentene. Jeg mener også å ha hørt at det for proffe på et verksted tar bare en times tid å bytte konen dersom man leverer inn drevet til dem. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dag-Håkon Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Får sende en epost til Ytrebø også, men er fristende å gjøre et forsøke på å reparere selv..tror jeg kommer til å ha båt med drev i mange år med mindre slike problemer oppstår ofte. Skal ha båten på land 3. Oktober, før det tenker jeg å følge med på tråden til Brigg ,"Båtliv i Trøndelag" ,for å se om det dukker opp noen tips til en siste tur før vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 (redigert) Prisene over vil vel ikke være direkte sammenlignbare i og med at en slipt gammel kon neppe vil ha samme levetid som en ny kon. Jeg har ingen erfaring med Ytrebø men har hørt i flere sammenhenger at andre har opplevd han som kompetent og serviceinnstilt med et prisnivå som er hyggelig sammenlignet med konkurrentene. Jeg mener også å ha hørt at det for proffe på et verksted tar bare en times tid å bytte konen dersom man leverer inn drevet til dem. Brigg Det ville selvfølgelig vært best å skiftet konene men har hørt om flere som har fått den slipt og at det etter mange år fortsatt har fungert. Da jeg allikevel hadde planer om å selge båten så valgte jeg denne rimeligere løsningen. Å kun skifte kon bruker de som kan det sikkert ikke mye tid på. I mitt tilfelle var det også en del mer arbeid som måtte gjøres. Drevet ble pakket om - dvs. at drevet ble helt tatt fra hverandre, alle oringer og pakninger ble skiftet noe som også krevde oppshimsing av drev og lager. I tillegg så var det noen som tidligere hadde utført arbeide på drevet og som hadde delvis ødelagt den øverste akselmutteren (links?) og festet den med locktite. For å få av denne uten å ødelegge gjengene på akslingen så gikk det med en time ekstra. Fikk det til og med dokumentert på mail med bilde av akkurat denne akslingen/mutteren. I tillegg ble det skiftet noen tetninger og lager der hvor knuten går ut fra drevet. Fikk fortalt av Ytrebø at han pakket om 4-5 drev i uken i enkelte perioder av året da aktiviteten var på det høyeste. I tillegg driver han med parallellimport av orginale Volvodeler og selger til langt lavere pris en Volvoforhandlere opererer med. Ser han annonserer på Finn av og til. Redigert 9.September.2009 av Tore Tang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Nå mente jeg ikke å være skeptisk til Ytrebøs timeforbruk, Tore Tang. Heller tvert i mot, jeg har hørt mye positivt om ham. Det er klart det går noen timer når tetningene skal byttes, jeg har selv prøvd dette selv og fem timer ble helt klart for lite for meg. Riktig nok var det første (og eneste) gangen jeg prøvde dette. Skal ha båten på land 3. Oktober, før det tenker jeg å følge med på tråden til Brigg ,"Båtliv i Trøndelag" ,for å se om det dukker opp noen tips til en siste tur før vinteren. Nå var det ikke meningen at denne tråden skulle være min private. Det er helt avgjørende at mange bidrar til innholdet. Dersom tråden skal avhenge av mine bidrag alene blir det skrale greier er jeg redd. By the way, 3 oktober er jo mange helger til. Du rekker mer enn en siste tur på denne tiden? Eller har du det kanskje på samme viset som oss at helgene er belagt med alle andre unyttige gjøremål? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dag-Håkon Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 (redigert) Flere helger til 3. oktober ja, men båten ble kjøpt i Sunnfjord rett før termin og hentet når minstemann var mindre enn to uker og gammel. I tillegg har hele familien vært til Bergen og tilbake med båten i sommer. Med andre ord har det blitt båtliv flere år tidligere enn planlagt..og massevis av andre ting å bruke helgene på Redigert 9.September.2009 av Dag-Håkon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.