Jump to content

Mariner 60hk 06 modell fusker


DanH

Recommended Posts

Har etter utallige forsøk prøvd å få motoren til å gå rent etter lang tids lagring.

Har hatt oppe alle tre forgasserene, og gjort disse skikkelig reine flere ganger!!! (2 takter)

 

Motoren starter fint, men ved gasspådrag nøler den, samtidig som den "blåser" ved jevne mellomrom ved konstant pådrag. (Litt turtall)

 

Garanterer ikke, men er rimelig sikker på at forgasserene er rene. Er bekymret for tenningsfeil, eller ufullstendig gnist.

 

Er det mulig at det finnes andre alternativer, og evt forslag til å finne feilen?

Er rimelig deperat nå, siden jeg har tullet med dette store deler av sommeren, og vil så gjerne prøve båten litt før sesongen er over.

 

Dan

Link to post
Share on other sites

Hva med tennplugger? Har du forsøkt å bytte disse?

 

Kan også være en feil ved tenningen i form av for mye bensin i forhold til luft, at bensintilførselen er ujevn e.l.

 

Så vidt jeg vet kan forgassere også justeres.

 

Har du separat oljetank eller blir dette blandet inn i bensinen? For mye olje er ikke bra. Tror det er slik at noe olje da kan bli liggende inni motoren uten å forbrenne / brukes. Dette kan føre til mye sot og opplagring av dette innvendig, som igjen kan gå ut over tilførselen av bensin slik at motoren fusker.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge har du latt den gå etter at problemet oppsto?

Siden motoren har gått lenge, kan det hende at den må få gå litt før den går rent. Ettersom du har renset forgassere kan det hende at det er flere steder hvor ting har tettet seg litt.

 

Fyll på litt V-power og la den gå en god stund, så vil den sannsynligvis kvitte seg med litt rusk hist og her. Har fungert utmerket de gangene jeg har prøvd det..

 

Du kan jo også rense / bytte bensinfilter og oljefilter. Evt. også bytte oljen på tanken hvis denne også har vært lagret lenge.

 

Siden den har blitt lagret liggende, kan det hende at den har ligget feil. Vet at påhengere skal lagres på en spesiell side hvis de først skal ligge. Hvis dette ikke blir gjort så samles det et eller annet et eller annet sted (så god var hukommelsen på det området). Dette kan også ha betydning i ditt tilfelle.

 

Igjen, fyr opp med litt V-power og la den gå, så vil det antageligvis ordne seg etter en stund.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge har du latt den gå etter at problemet oppsto?

Siden motoren har gått lenge, kan det hende at den må få gå litt før den går rent. Ettersom du har renset forgassere kan det hende at det er flere steder hvor ting har tettet seg litt.

 

Fyll på litt V-power og la den gå en god stund, så vil den sannsynligvis kvitte seg med litt rusk hist og her. Har fungert utmerket de gangene jeg har prøvd det..

 

Du kan jo også rense / bytte bensinfilter og oljefilter. Evt. også bytte oljen på tanken hvis denne også har vært lagret lenge.

 

Siden den har blitt lagret liggende, kan det hende at den har ligget feil. Vet at påhengere skal lagres på en spesiell side hvis de først skal ligge. Hvis dette ikke blir gjort så samles det et eller annet et eller annet sted (så god var hukommelsen på det området). Dette kan også ha betydning i ditt tilfelle.

 

Igjen, fyr opp med litt V-power og la den gå, så vil det antageligvis ordne seg etter en stund.

 

BTW: Ved raskt pådrag dør den hen, kan virke som den drukner, men når jeg tar den rolig opp i turtall til ett visst punkt, er det ikke problemer med å øke turtallet raskt videre. Har og byttet bensinfilter, og har dyserens i bensinen.

Var ikke klar over at oljen hadde innvirkning på om den blåser ut ene forgasserene?

Hva kan evt skje med gammel olje?

Redigert av DanH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oljen kan ha noe å si, uten at jeg egentlig vet hva som er ugunstig med gammel olje, har bare hørt det.

 

Ryker det mye fra motoren?

 

Høres ut som om du må justere forgasseren, kan virke som om den får for mye bensin og/eller for lite luft. Vet ikke helt hvordan dette gjøres. Det kan jo også tenkes at det er noe med "hjernen" til motoren. At den gir feil impulser eller noe i den duren (kjenner ikke til om motoren din har dette. Men mange moderne motorer har jo en sånn)...

 

Begynner å gå tom for idéer om hva det kan være nå... :confused:

 

Som sagt før, prøv å kjør en stund på tomgang og på lavt turtall med litt skikkelig bensin, kan godt hende at det hjelper om den får kjørt seg litt med skikkelig bensin.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

VET du at den går på alle sylindre? Ville sjekka gnist på alle pluggene, sjekka pluggkabler. Kan jo være en coil er dårlig...

 

Får den nok bensin?

 

Evt hør med noen som har peiling på feilsøk av tenningsanlegg, kan jo være noe som går igjen, noe som er enklere å sjekke for hvermansen...

 

 

Mvh Dan :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hmmm, dette var ikke lett å bli klok på. Ettersom både gnist og bensin er der, så kan det jo være tilgangen på luft.

Jeg er ingen mekaniker, så er rimelig tom for forslag nå.

 

Hvor lenge har du eid motoren? Hvor lenge har den vært lagret? Har du merket noe lignende tidligere?

 

 

 

Klokken er 04:21. Nattevakt i havna :sleep:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Reed ventilen ligge bak bensinfilteret på styrbord side?

Ser den blåser fra dette området. Forøvrig har jeg kjørt meg en runde med båten, og den fungere helt greit.

Eneste er at jeg sliter med tomgangen, men dette går seg vel til.

Burde jeg byttet ut den gamle oljen, eller bare kjøre den opp?

Ser også at styrestrålen til kjølingen kunne vært bedre, men misstenker at enten motoren står litt for høyt, (Den glipper når jeg svinger selv om motoren er tiltet helt ned) eller / og at det beskyttelseshuset som er montert rundt propellen. ( For å unngå føtter og garn) drar mye luft inn i propellen / kjøleinntak, når båten er i plan.

 

Løsninger?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...