DanH Startet 7.September.2009 Del på Facebook Startet 7.September.2009 Har etter utallige forsøk prøvd å få motoren til å gå rent etter lang tids lagring. Har hatt oppe alle tre forgasserene, og gjort disse skikkelig reine flere ganger!!! (2 takter) Motoren starter fint, men ved gasspådrag nøler den, samtidig som den "blåser" ved jevne mellomrom ved konstant pådrag. (Litt turtall) Garanterer ikke, men er rimelig sikker på at forgasserene er rene. Er bekymret for tenningsfeil, eller ufullstendig gnist. Er det mulig at det finnes andre alternativer, og evt forslag til å finne feilen? Er rimelig deperat nå, siden jeg har tullet med dette store deler av sommeren, og vil så gjerne prøve båten litt før sesongen er over. Dan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Hva med tennplugger? Har du forsøkt å bytte disse? Kan også være en feil ved tenningen i form av for mye bensin i forhold til luft, at bensintilførselen er ujevn e.l. Så vidt jeg vet kan forgassere også justeres. Har du separat oljetank eller blir dette blandet inn i bensinen? For mye olje er ikke bra. Tror det er slik at noe olje da kan bli liggende inni motoren uten å forbrenne / brukes. Dette kan føre til mye sot og opplagring av dette innvendig, som igjen kan gå ut over tilførselen av bensin slik at motoren fusker. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
DanH Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Har montert nye plugger, og det er separat oljetank. Motoren har gått ca 100 timer siden ny, men har vært lagret liggende lenge. Forgasserene var rimelig tette da jeg tok dem opp første gangen. Mener at etter siste gang, skal dette være bra, da jeg gikk grundig til verks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Hvor lenge har du latt den gå etter at problemet oppsto? Siden motoren har gått lenge, kan det hende at den må få gå litt før den går rent. Ettersom du har renset forgassere kan det hende at det er flere steder hvor ting har tettet seg litt. Fyll på litt V-power og la den gå en god stund, så vil den sannsynligvis kvitte seg med litt rusk hist og her. Har fungert utmerket de gangene jeg har prøvd det.. Du kan jo også rense / bytte bensinfilter og oljefilter. Evt. også bytte oljen på tanken hvis denne også har vært lagret lenge. Siden den har blitt lagret liggende, kan det hende at den har ligget feil. Vet at påhengere skal lagres på en spesiell side hvis de først skal ligge. Hvis dette ikke blir gjort så samles det et eller annet et eller annet sted (så god var hukommelsen på det området). Dette kan også ha betydning i ditt tilfelle. Igjen, fyr opp med litt V-power og la den gå, så vil det antageligvis ordne seg etter en stund. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
DanH Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 (redigert) Hvor lenge har du latt den gå etter at problemet oppsto?Siden motoren har gått lenge, kan det hende at den må få gå litt før den går rent. Ettersom du har renset forgassere kan det hende at det er flere steder hvor ting har tettet seg litt. Fyll på litt V-power og la den gå en god stund, så vil den sannsynligvis kvitte seg med litt rusk hist og her. Har fungert utmerket de gangene jeg har prøvd det.. Du kan jo også rense / bytte bensinfilter og oljefilter. Evt. også bytte oljen på tanken hvis denne også har vært lagret lenge. Siden den har blitt lagret liggende, kan det hende at den har ligget feil. Vet at påhengere skal lagres på en spesiell side hvis de først skal ligge. Hvis dette ikke blir gjort så samles det et eller annet et eller annet sted (så god var hukommelsen på det området). Dette kan også ha betydning i ditt tilfelle. Igjen, fyr opp med litt V-power og la den gå, så vil det antageligvis ordne seg etter en stund. BTW: Ved raskt pådrag dør den hen, kan virke som den drukner, men når jeg tar den rolig opp i turtall til ett visst punkt, er det ikke problemer med å øke turtallet raskt videre. Har og byttet bensinfilter, og har dyserens i bensinen. Var ikke klar over at oljen hadde innvirkning på om den blåser ut ene forgasserene? Hva kan evt skje med gammel olje? Redigert 7.September.2009 av DanH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Oljen kan ha noe å si, uten at jeg egentlig vet hva som er ugunstig med gammel olje, har bare hørt det. Ryker det mye fra motoren? Høres ut som om du må justere forgasseren, kan virke som om den får for mye bensin og/eller for lite luft. Vet ikke helt hvordan dette gjøres. Det kan jo også tenkes at det er noe med "hjernen" til motoren. At den gir feil impulser eller noe i den duren (kjenner ikke til om motoren din har dette. Men mange moderne motorer har jo en sånn)... Begynner å gå tom for idéer om hva det kan være nå... Som sagt før, prøv å kjør en stund på tomgang og på lavt turtall med litt skikkelig bensin, kan godt hende at det hjelper om den får kjørt seg litt med skikkelig bensin. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
DanH Svart 8.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2009 Takk, Jeg skal prøve enda litt lenger, men frykter at dette er ett tenningsproblem. Så har noen tips til utsjekk, så er de mer enn hjertelig velkommen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
daain83 Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 VET du at den går på alle sylindre? Ville sjekka gnist på alle pluggene, sjekka pluggkabler. Kan jo være en coil er dårlig... Får den nok bensin? Evt hør med noen som har peiling på feilsøk av tenningsanlegg, kan jo være noe som går igjen, noe som er enklere å sjekke for hvermansen... Mvh Dan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DanH Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Skal være gnist og den får bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Hmmm, dette var ikke lett å bli klok på. Ettersom både gnist og bensin er der, så kan det jo være tilgangen på luft. Jeg er ingen mekaniker, så er rimelig tom for forslag nå. Hvor lenge har du eid motoren? Hvor lenge har den vært lagret? Har du merket noe lignende tidligere? Klokken er 04:21. Nattevakt i havna Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Ser du har renset forgasserne. Har du brukt trykkluft og blåst opp forgasserne skikkelig? Finn evnt. ut hvilken gasser som "blåser ut" og sjekk denne samt reedventilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DanH Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Har brukt trykkluft på samtlige forgassere. Blir vel en skikkelig gjennomgang til helgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DanH Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Og hvordan gjøre ren reed ventilen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DanH Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Reed ventilen ligge bak bensinfilteret på styrbord side? Ser den blåser fra dette området. Forøvrig har jeg kjørt meg en runde med båten, og den fungere helt greit. Eneste er at jeg sliter med tomgangen, men dette går seg vel til. Burde jeg byttet ut den gamle oljen, eller bare kjøre den opp? Ser også at styrestrålen til kjølingen kunne vært bedre, men misstenker at enten motoren står litt for høyt, (Den glipper når jeg svinger selv om motoren er tiltet helt ned) eller / og at det beskyttelseshuset som er montert rundt propellen. ( For å unngå føtter og garn) drar mye luft inn i propellen / kjøleinntak, når båten er i plan. Løsninger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DanH Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Noen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Hva mener du med blåser ? kan det sammenlignes med nysing /poffing? Er det lik farge på alle pluggene ? Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.