Jump to content

Montering av Wallas Ceramic 100

Dassic

Recommended Posts

Nå nærmer det seg omsider sjøsetting, har bare et par detaljer igjen. Deriblandt borring av skroggjennomføring for avgass til en Wallas Ceramic 100. I den svenske bruksanvisningen står det noe om at denne bør monteres nær dekkskanten eller akterspeilkanten (hvis jeg "tolker" riktig), for å minske vindtrykket.

Er dette viktig på en saktegående snekke? Hvor bør jeg ha gjennomføringen?

Nå nærmer det seg omsider sjøsetting, har bare et par detaljer igjen. Deriblandt borring av skroggjennomføring for avgass til en Wallas Ceramic 100. I den svenske bruksanvisningen står det noe om at denne bør monteres nær dekkskanten eller akterspeilkanten (hvis jeg "tolker" riktig), for å minske vindtrykket.

Er dette viktig på en saktegående snekke? Hvor bør jeg ha gjennomføringen?

Mitt tips er i allefall å ha den under dollbordet, så slipper du å svi leggen når du går der. Men det har du sikkert tenkt på.
  • 4 år senere...

Erfaringer de siste 10 årene med to stk. Wallas 100 ceramic har vært en svært slitsom affære. Apparatet er svært følsomt for lav strømspenning og brenneren soter fort til dersom apparatet brukes når det er mye vind og ved nedsoting vil ikke appartet tenne .

Må du allikevel montere et slikt apparat må det monteres ca.15 cm. nedenfor fenderlista på båtens skutside reyy ut fra apparatets plassering i båten .

Anbefaler fulladede batterier og deksel foran eksosuttaket .

Lykke til og god sommer !

Forstår ikke alle som sutrer over Wallas Safeflame. Nå har jeg hatt mitt Wallas Safeflame 100x i 20 år, og noe annet system skal jeg aldri ha. Det vil si, igår monterte jeg et Wallas Safeflame 95D som kun er 10 - 12 år gammelt og som jeg fikk svært rimelig. Greit å slippe å tenke på kanner med lampeolje og heller hente drivstoffet rett fra dieseltanken til båten. At et slikt apparat krever en viss spenning for at det skal gløde opp nok for å starte, er korrekt. Det løses imidlertid med tykke nok kabler for strømtilførselen. Får en da ikke start på apparatet, har en "tynt" batteriet for mye, og burde heller tenke på om batteristørrelsen står i forhold til strømforbruket ombord. Det gamle apparatet mitt har jeg tenkt å ha som reserve. Eller kanskje jeg skulle ha det i garasjen slik at jeg kunne koke meg en kopp kaffe når jeg mekker på Opelen?

Men som svar på det opprinnelige spørsmålet, så har jeg eksosuttaket 15cm under fenderlisten midt på skutesiden der kokeapparatet står. Og jeg har en svanehals på utløpet slik at ikke sjøsprøyt så lett kommer inn i apparatet. Og som for varmepparater, husk at utløpet blir varmt. Så se hvor du eller naboen henger fenderne!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...

Hei

Vi har en Wallas 100 Safeflame i båten vi nylig har kjøpt brukt. Problemet med dette er at knotten man justerer temperaturen med ikke har noen stopper. Man kan altså snurre den rundt og rundt, så det er vanskelig å vite hva som er maks og min temp. Er dette styrt elektronisk? Kjenner ingen motstand når knotten vries på så jeg vil tro det? Er det også normalt at lampen med flammesymbolet først begynner å lyse etter å ha skrudd den av, mens den kjøles ned?

Dette skal være en tretrinns bryter!

Neineineinei........På Wallas Ceramic 100 og 100x, og alle senere modeller av kokeapparat, er det trinnløs regulering av effekten. Om den snurrer rundt kan det ganske enkelt være selve knotten som ikke er skrudd fast til akslingen på potmeteret. Finnes en liten skrue langs kanten på knotten. Om knotten er fast på akslingen, og likevel snurrer rundt, er det en feil på potmeteret. Mulig jeg har et potmeter å sende deg (tar det fra et defekt kretskort).............Billig!!!

Wallas 900 og 1000/1200 har 3-trinns bryter

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...