Jump to content

ladelampe sabb 18-22 lyser ved lavt turtall


johan2

Recommended Posts

ladelampen til sabben begynner å blafre når turtallet blir lavt, og hvis det blr enda lavere, så lyser det konstant,skjønner at dette vil være normalt, men det slukker ikke som det bør, for å få slukket det må jeg enten ruse motor opp til litt over 2000(noe jeg ikke bruker å gjøre) eller slå tenning av og på.

turallet kan godt være 500 når jeg slår av og på tenning, så er den slukket når tenningen er på igjen.

noen som har vært borti dette? hvis jeg greide å gjøre meg forstått :discuss:

Link to post
Share on other sites

Og viss ladinga er bra og du har voltmeter som viser greit. Napp ut pæra

 

Og vips så forsvinner hele ladingen! Ladelampe må man ha, eller starter ikke dynamoen å lade! Alternativt en motstand i kretsen. Men å bare fjerna pæra løser ikke problemet, det skaper et nytt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

Har du annen lading enn dynamo (solcellepanel)? Jeg opplevde noe lignende i sommer. Ladelampa begynte å blinke når batteriet var helt fulladet og solen skinte. Når jeg slo på forbrukere, så slukket lampa. Hvis du ikke har solcellepanel, så er det (som de andre skriver) følgende muligheter:

Dårlig kontakt, slitte børster, defekt regulator eller slakk viftereim (men den har du jo sjekket...). Størrelsen på ladelampa har kun betydning FØR den starter å lade, når den er i gang med å lade så skal dynamoen lage sin egen feltstrøm.

Link to post
Share on other sites

Er det bare iriterende at lampa lyser da?

ja, det er bare at det er iriterende, og hvis jeg glemmer å skru tenningen av og på så driver jeg og kjører rundt med ladelampa når den lyser.vet ikke helt om det er riktig bra?

 

ladespennigen er på ca 13.5 både på d+ og b+ stabil på høyt og lavt turtall, så regulator er vel ok, og noe spenningsfall/dårlige ledninger er det heller ikke.

dynamoen er ganske så ny, ett år eller 2, og ikke gått så mange timer, kan ikke tenke meg at den har nedslitte børster.

Link to post
Share on other sites

Hvis du Johan2 ønsker å leve med det og problemene som følger da er det jo greit.

Man kan også klistre noe over ladelampen og som allerede sagt trengs det bare spenning mens oppstart av dynamoen.

 

Men poenget her er jo

- om det er o.k. med ladingen du forteller om

- om det er o.k. at ladelampen lyser

- om det er o.k. at det finnes ujevnt lading.

 

Alle tre svar blir "Nei".

 

- 13,5V er en spenning som bare veldig få dynamoer tilbyr, spørs er om du måler riktig.

- ladelampen skal ikke lyse i det hele tatt untatt før oppstart og med feil, som vises at du måler minst nesten riktig.

- ujevnt lading er et klart tegn for enten overbelastning eller feil, som blir vist med det.

 

Vil du løse et problem, eller bare fortelle at du ikke liker ladelampen din? :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fint, altså systematisk.

 

Grunnleggende.

At ladelampen lyser betyr at det må være en spenningsforskjell mellom ladespenning og systemspenning,

dvs. at det finnes mer spenning på den ene enne på andre siden av ladelampem.

 

Det som gjelder nå er altså først og fremst å finne ut er hvor spenningsforskjellen ligger.

Det kan være en spenningsfall via tenningslås, men siden

- ladelampen bare gløder svak og

- du har sjekkt reimen og

- alle kontakter og

- det hele er foranderlig som dette sier:

 

-ladelampen til sabben begynner å blafre når turtallet blir lavt,

- og hvis det blr enda lavere, så lyser det konstant,

- skjønner at dette vil være normalt, men det slukker ikke som det bør,

- for å få slukket det må jeg enten ruse motor opp til litt over 2000(noe jeg ikke bruker å gjøre)

- eller slå tenning av og på.

- turallet kan godt være 500 når jeg slår av og på tenning, så er den slukket når tenningen er på igjen.

 

=> kan det også tenkes noe feil på dynamoen, selv om den er nesten ny.

 

Hvilken type dynamo snakker vi om?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dårlige jordingspunkt,kan og vere for lite kvadrat frå dynamo til batteri.

 

Det er altid bra å henvise på muligheter, også jeg fikk lyst på å si det.

Men:

 

ladespennigen er på ca 13.5 både på d+ og b+ stabil på høyt og lavt turtall, , og noe spenningsfall/dårlige ledninger er det heller ikke.

 

Selv om disse ladespenningen tilsier noe mulighet for det avkrefter Johan2 jo samtidig denne muligheten.

Han må jo ha målt spenningsfall, samtidig han dobbeltsjekkte alle kontakter og at det ikke finnes problemer via tenningslås.

 

Det er det vi må gå ut i fra fordi noe annet har vi ikke, men akkurat det er jo leken med "fjerndiagnoser". :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men uansett som du skriver på starten her. At du må ruse den for og få lampa til og slukke så er det nok noe med dynamoen som ikkje virker heilt greit. Så eg ville nok sjekke den litt meir eg, ang regulator reim børster veit ikkje om det er eit laderele til denne men sjekke det og, eventuelt ta ut heile dynamoen og levere den inn for ein sjekk hos noen som kan gje ein tillstandsrapport på den. Etter det er sjekka og det er likedan så ville eg gått over allt som hadde med ledninger og gjøre, pusse alle kobblinger eventuelt satt dei inn med syrefri vaselin for ekstra beskyttelse. Du får ha lykke til med detektivarbeidet.

Link to post
Share on other sites

Ja, slike antakelser kommer opp.

Eller at det finnes noe gigantisk batteribenk vi ikke vet noe om ennå,

veldig store forbrukere og enormt strøm som flytter,

eller noe kombinasjon av mye strøm og skade på diode, statorfeil eller noe med regulatoren...

Vi får se. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men uansett som du skriver på starten her. At du må ruse den for og få lampa til og slukke så er det nok noe med dynamoen som ikkje virker heilt greit. Så eg ville nok sjekke den litt meir eg, ang regulator reim børster veit ikkje om det er eit laderele til denne men sjekke det og, eventuelt ta ut heile dynamoen

 

jaja, siden ingen har vært borti dette problemet blir det detektivarbeid ja. men desverre ikke før til helgen...så da blir det ligge-våken-og-tenke-på-problemet-problemet frem til da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...