Jump to content

Båter til Sjøs 2009 - Messe i Bergen 25-27 sept. Blir det noe bra?

Fanafjord

Recommended Posts

:giggle: haha, sånn går det når jeg ikke følger med ja :wink: Velvel, sto at i år er messen større enn noen gang, så da får vi regne med at fjorårets link angir minimumet :wink:

Merkelig at det ikke ligger mer info ute. NORBOAT-messene legger jo ut utstillerkart, produktlister og i det hele tatt.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Er ein ute etter ny båt, eller berre vil sjå på båtar, kan sikkert desse messene på hausten vera ok. Er ein derimot ute etter båtutstyr, er mi erfaring at det blir ein skuffelse. Kan ikkje samanliknast med "Dra til sjøs" i februar. Spander i så fall heller ein time på Maritim litt lenger ute i Puddefjorden. Der er det gratis adgang også... :wink:

Ser at de har lagt ut utstillerlisten nå.

Var ikke de helt store for seilbåtentusiaster. Fant egentlig bare Lunde Båt. Og noen onde tunger hevder jo at de ikke selger seilbåter.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Var ikke de helt store for seilbåtentusiaster. Fant egentlig bare Lunde Båt. Og noen onde tunger hevder jo at de ikke selger seilbåter.

Det lønner seg og handle av de som virkelig satser. :wink:

Og er du ute etter en seiler kjøp en Match fra Bavaria, underpriset og du får den hjelp fra båten du trenger. Kan du seile, så har du en sjanse til å havne på pallen. :yesnod:

Husk det er mange med menigner, men få som vet :lol:

Vi sees!

Noen som har hørt tilbakemeldinger om antall besøkende, og hvordan salget gikk på messa "Båter i sjøen" i Oslo?

Totalt var det 15.601 besøkende på messen i år. Dette var 1,5 prosent under fjorårets 15.832 besøkende. Ble rapportert om stor interesse og godt salg, uten at jeg har noen tall på hva det tilsier.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

• 2 uker senere...
Fjordsailing skal ha messe samtidig, kun 25 min å kjøre fra Bergen (for de som vil ha seilbåt)

Det var flott info. Da blir det messe i Bergen og så drar vi ut på Frekkhaug etterpå.

Det er ikke vær til å kose seg på tur i båten så dermed tar jeg og eldstemann turen i morgen, bruker nok mer tid på VilVitesenteret, men må jo liksom innom messa også. Denne messa på høsten har ikke vært stor før heller, men er den blitt enda mindre nå?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Var der igår og hadde ikke så store forventninger i utgangspunkt. Men det var liksom helt greit. Fikk sett litt på de to Jeanneau båter og Bavariane som låg der. Konkluderte at vi ikke forstår hvorfor Bavaria går vekk fra den lyse, myke, litt massive treinteriør til en spinkel, plastaktig interiør med skarpe kanter.

Den Mahe 36 var virkelig en veldig interessant båt

Var ut en tur til Frekkhaug til fjordseiling. Må si at vi likte den nye Oceanis 31. Men den har jo blitt 100000 kr dyrere fra ifjor. Messepris var rundt 830'. Da blir det 900' for en seilklar 31 foter - dett er for mye.

Da har jeg og eldstemann hatt en guttetur på båtmesse og Vilvite, flott tur. Messa var ikke stor, men med så lite besøk som det var i dag fra åpning var det jo deiilg å kunne gå rundt å se på det en ville og prate med dem en ville uten at det ble tjas og mas. Mange selgere hadde veldig god tid. Vi har nå ikke mindre enn tre-fire bekjente som jakter mer eller mindre på båt så dermed ble det sett på det meste fra skjærgårdsjeeper, små snekke og cabincruiser i tillegg til det som var av seilbåter. De siste årene har det bare vært seilbåt og da ville denne messa vært unnagjort på 30 minutter.

Seilbåt

Mahe er jo interessant, jeg går alltid opp i denne. Selgeren virker å være av den ærlige sorten og forteller at en må forvente noe knirk og knak i slik båt. Det vet jeg at jeg hadde hatt problem med å venne meg til, men det kommer jo ann på hvor mye det er. Men 1,9 mill... Ellers fikk jeg endelig sett Bav 35, det overrasket meg at det ikke var skikkelig ståhøyde for meg på 1,83 (+sko) i salongen. Bommen gikk heller ikke over hodet i cockpit og jeg fant cockpiten veldig liten i forhold til det jeg hadde forventet. Fikk også bekreftet at jeg ikke liker at toalettet er bak i salongen, det ødlegger romføelsen selv om det var veldig nett (og lite) i denne. Vel, vi har alle våre preferanser. En kan jo lure på om det er en trend, leste på myhanse.com at også Hanse 375 nå har mye mindre takhøyde enn gml 370... Ikke alt som går rett vei virker det som.

Jeanneau, vi var ombord i 50en, flott båt, men finishen er ikke så mye bedre enn Hanse som jeg hadde trodd... Kjiipt for selger at det dryppet vann i hodet på en potensiell kunde når jeg var ombord, ingen båt er 100% tett, det er min erfaring. Har lekkasje i fremste luke og ørlite i covinduet i akterkabinen selv... Det skal komme noen å fikse det, som de gjorde med begge vinduene som slapp pga lim av dårlig kvalitet... Hmmm... Sålenge det blir ryddet opp er det greit syns jeg.

Skjærgårdsjeep

Når det gjelder skjærgårdsjeep så var det jo litt utvalg, men jeg vil ikke anbefale noe annet enn dyrt og anerkjent, det ser ut til å være en god del å spare på , men det er mye som virker spinkelt også, av det rimelige. Yamarin båtene syns jeg virket veldig små ifht modellnavnet sett i forhold til andre... Pt er det vel en 605 Askeladden som den ene vurderer, den var ikke utstilt, men C6en så flott ut så holdes det i samme standard er det bra.

Snekke

Kikket på Skagerrak snekka, men det ble noe røft, 300`er jo ganske mye penger, men enklere båthold skal en vel se etter. Cresenten med påhengs blir for jalla for meg..., men ser jo poenget med pris og enkelt vedlikehold av motor.

Cabincruisere:

Her ble det noe mer tilfeldig hva vi så på, men det er klart at Viknes 1080, hmmm. Det er godsaker, alle Viknesene virker veldig flotte og kan ikke sammenliknes med finish på min egen båt, forsvarer prisen slik jeg ser det. Commuter 11 var jo artig å se, men prisen er hinsides hva du får syns jeg. Commuter 10 var jo ikke store saken, prisen er sinnsyk, men sånn er det vel...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...