pandora2 Startet 8.September.2009 Link til dette innlegget Startet 8.September.2009 hei.. jeg er rimelig fersk her, og har da et spørsmål jeg ønsker svar på. båten jeg har kjøpt, går om sommeren i sjøen. jeg har nå tatt denne opp, og fått innspill på at jeg bør skylle igjennom motoren med ferskvann, og også vært nevnt å stå med kjølevann om vinteren. hvordan fungere dette? inntaket er på undersiden, som jeg regner med at er vanlig, men kran på innsiden, dette går da igjennom motoren og ut på baksiden av båten. skal man da kjøre vanninn fra eksos delen og igjennom til det stopper ved krana, eller noen som kan fortelle meg dette? det er en volvo penta 2001 motor, ensylindret, som fungerer helt supert til mitt bruk. kan noen hjelpe meg på vei om hvordan dette utføres? Sitér dette innlegget mvh Tommy Link to post
Miss Amalie Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Hei! Her er en enkel veiledning nede på siden Vinterkonservering av kjølevann Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
pandora2 Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 jøss, er det ikke verre....tusen hjertelig takk, det var jo supert da..og veldig enklet og godt forklart... Sitér dette innlegget mvh Tommy Link to post
Champagne Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Ett triks jeg bruker for å slippe å skru av kjølevanns slangene på maskinene ombord hos meg, er at jeg har delt en 4 liters plastkanne på midten, snudd denne på hodet, med en gummi-leppelist på toppen rundt påskrudd en 5meters slange som går til en 25ltrs dunk hvor jeg har skåret ut en 30x30cm åpning på ene lang siden (som da blir toppen på karret). Den lille plastkannen jekker jeg opp under båten så den står i klem mot skroget over kjølevannsintaket til maskinen med en vanlig biljekk. Den store dunken har jeg stående på dekket akter. Så kobler jeg til vannslange på den store dunken og har da overtrykk uten å ha luft inn i kjølevannsinntaket under båten og sørger for at dunken på dekk er full. Videre når maskinen er god og varm, skrur jeg av ferskvannet og lar den trekke vannstanden ned til halvfull i den store dunken, så hiver jeg oppi frostveske til den er nesten full igjen (da blir det 50\50 blanding) og lar maskinen kjøre til den spytter frostveske i eksosvannet. Etter å ha skrudd av maskinen så bruker jeg en vakumpumpe til å suge opp den gamle (varme) oljen og erstatte denne med ny, samt bytte diesel filtre i forkant av å pakke båten sammen før vinteren. Enkelt og greit og to maskiner er da vinterkonservert på under 2 timers arbeid. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Enda enklere med t-stykke på inntaksslangen. Dette har eg gjort på begge båtene, og er veldig praktisk... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.