Jump to content

er det mulig å estimere et drivstoff-forbruk?


dykkern

Recommended Posts

Det er ikke let at forudsige, men hvis du kan finde motorernes specifikke forbrug målt i g/HKt, eventuelt som en kurve med forbrug som funktion af omdrejningstal, så kan du lave en beregning. Resultatet vil - næsten - altid være for højt, dvs det reelle forbrug bliver lavere end det beregnede.

Link to post
Share on other sites

Bruker ikke en dieselmotor 0,2 kg diesel pr HK pr time omtrent da?

 

Jo. Men siden det her er snakk om bensinmotorer, så må du nok regne med 1,5 til 2 ganger dette forbruket. Så 80-100 liter på marsj totalt og bortimot det doble på max fart så er vi vel i nærheten. Dette blir fort dyrt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

de bruker ca 75 liter i timen pr motor på full guffe. Vil tro de ligger 30-40 liter på marsjfart pr motor. Men ikke vær skremt av det du kjører ikke sånn hele sesongen ofte når jeg er ute om sommeren i fin været cruiser jeg i 8-9 knop.Skal du ha samme båten med tilsvarende hester i diesel snakker du nok om ca 400000 mer i innkjøp :flag:

 

mvh Mewa2

Link to post
Share on other sites

Merk 0,3 kg, ikke 0,3 liter.

Nå vet ikke jeg egenvekt til bensin, men den er noe lettere en vann iallefall, uannsett har jeg på mine forskjellige mercruiser forgasserbensinmotorer kommet til 0,28-0,30 liter bensin per hk/time.

 

500 hk, som jobber innen for sitt maks arbeidsturtall (dvs ikke overbelastes) vil da trekke ca 150 liter i timen. Men dette er vel å merke ved WOT (wideopentrottle) ved fornuftig marsjfart vil jeg anslå 70-100 liter i timen for dine 2 motorer, men det er selvsagt bare utfra egne erfaringer med forgassermotorer i størrelseorden 220 hk og 330 hk og i enkelinstalasjon.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et raskt sjekk på Google sier at egenvekt på bensin er ca 0,74 kg/l

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

jeg mener å huske at en bensinmotor bruker ca 400gram pr hk pr time. Dette passer jo bra for det gir 0,296 liter pr time pr hk.

Med motorer på til sammen 500 hk og et ca effektuttak på 60%, vil dette gi et forbruk ved marsfart på ca 90 ltr/time.

På full fart vil det nok gå med minst 150 ltr/time.

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...