pandora2 Startet 8.September.2009 Link til dette innlegget Startet 8.September.2009 Hei! kan noen fortelle meg hva dette egentlig er for noe? blir ikke helt klok her.... Sitér dette innlegget mvh Tommy Link to post
andersb Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 farget polyester Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Er inge ekspert selv. Men HER finner du mye info! Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Fra Ken Hankinson's Fiberglass boatbuilding for amateurs (ISBN 0-939070-05-7 Gel Coat: - A thin surface coat of specifically formulated polyester resin used as the surface covering on hulls made in female molds. The gel coat is decorative and also protects the underlaying laminate. Mener ogsaa aa huske fra samme bok at gel coat ikke herder ved kontakt med luft, slik at den ikke kan males paa ved utbedring av skade for eksempel.... Da skal man bruke top coat som er en annen spesiell formel for polyester. Sitér dette innlegget Per Link to post
pandora2 Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 forstår jeg dette riktig da, at gelcoat er det tynne belegget med farge, som jeg har betegnet som maling, som ligger ytterst og innehar fargen på båten? kan dette ikke pusses ned og overmales/rulles? vil dette ikke sitte da...? jeg skal bytte farge på båten, og om dette stemmer, hvordan i all verden skal dette da gjøres? blir ikke helt klok på dette... Sitér dette innlegget mvh Tommy Link to post
ABokn Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Du kan lakkere båten. Det ble gjort med min båt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Du kan matte ned gelcoaten og male over den. Ikke noe problem det! Men hvis du skal støpe med polyester, for å reparere eller forsterke for eksempel, må gelcoaten slipes bort i det området du skal støpe på for at det skal sitte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pe_ha Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Som sakt av index, Ikke no problem aa matte ned gel coat og male. Gel coat can ikke brukes som siste lag i ett laminat for aa gi finish og farge ved "vanlig" laminering med male form da den ikke herder spesielt bra ved kontakt med luft. Kun som foerste lag ved laminering i female form. Sitér dette innlegget Per Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.