Jump to content

Konservering/vinterlagring av Nidelv 28


hdloop

Recommended Posts

Hei,

 

har nettopp fått kjøpt en Nidelv 28 med TAMD 40 158HK 1983 mod.

 

Er ganske så grønn på båt - men er i full gang med å lese meg opp:-)

 

Noen som i stikkordform kan hjelpe meg med en liste for hva som er absolutt nødvendig å huske på.

Båten blir lagret ute med presenning over. Legger den i hagen for å få mest mulig tid til å shine før

neste sessong. (skulle vært forbudt å kjøpe båt på høsten da det er alt for lenge til sesongen starter:-) )

 

Mvh

Stig

Link to post
Share on other sites

Utenom motorkonservering(som er flere meninger om) :

Frostvæske i dassen er viktig, eller spylervæske-konsentrat som noen anbefaler pga pakninger.

Tappe av ferskvannssystem. Ofte tåler både pumpe og slanger frysing, men ikkje tanken dersom du har stål/alu tank.

Fulle dieseltanker.

Eg går over alle elektriske koplinger/skjøter/sikringer/bryter osv med vaselinsprey.

Alle wire og ledd spreyes med marin smøre/konserveringssprey.

Vask båten skikkelig inne, vegger og tak, det er viktig. Og så tørke ut med feks eber eller vifte.

Da er faren for mugg og sopp mindre sjølv om det er fuktig og kaldt.

Vask godt i kjølen.

Skyll gjerne gjennom avløpsslanger fra kjøkken/dusj/bad med varmt vann og så klor, legger seg ofte fett og guff inni som kan lage lukt.

Kjøp fuktslukere. Biltema sine suger. Mekk har noen digre tabletter som er knallbra.

 

 

tja sikkert masse andre tips å finne :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...