Jan E. Startet 9.September.2009 Del på Facebook Startet 9.September.2009 Startbatteriet er bra med 12.7V hvilespenning, og ned til 12.6V med veldig liten belastning. Alt virket når motoren ble utmontert, og ladet da ca 14.3V. Nå er den satt inn i et annet fartøy. Men nå vil ladelampen plutselig ikke slukke før en ruser litt. Og da lader den kun 13.75V. Da er det nok ladelampen som er for liten tenkte jeg. Og kortsluttet D+ og B+ for å få litt fart i ladingen. Spenningen spretter da opp til kun 13.85V. Og ned igjen til 13.75V når lasken fjernes...hmmmm.... Pusset så alle kontaktpunkter med samme måleresultat. Koblet så tykke korte kabler direkte mellom dynamo, og batteri (+ og - side) (+ kabelen går egentlig via starteren) Prøvde så en tilsvarende dynamo som virket på 14.3V for en uke siden i en bil. Uten noe forandring i måleresultatene. Har nå også prøvd 3 forskjellige regulatorer. Får akkurat samme målingene hele tiden uansett hva jeg prøver på. Hva i huleste kan dette være? Og vil det egentlig være noe problem å kjøre med 13.75V ladespenning. Bortsett fra at en vil bruke en evighet på å lade det fullt? Kan en risikere ved kjøring, og høyt forbruk, at batteriet sakte tapper seg ut og motoren stopper? Og et lite spørsmål til: Når en kortslutter D+ og B+ skal laderen da bare øke spenningen hele tiden helt til et eller annet slipper ut røyken sin, og tar kvelden? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Joerg Becker Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Akkurat det samme spenning med to forskjellige dynamoer, tre forskjellige regulatorer, originale og direkte koblinger? => Prøv en annen multimeter/sjekk batteriet av multimeteren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jan E. Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 En liten forandring på 0.1-0.2V var det. Men hovedpoenget mitt er at spenningene er de "samme" uanset hva jeg prøver på. Og skifting av multimeter tror jeg ikke løser problemet med at ladelampen ikke slukker uten rusing... Men kan låne meg et proft instrument å skrive ned nøyaktige spenninger på alle målingene. Hvis det skal til for å få en løsning? Vet du har god peil. Hva med de 3 nederste spørsmålene? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
index Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Det er ikke montert en skillediode mellom dynamo og batteribanker i den nye båten da? Denne gir i så fall 0,6 til 0,8 volt spenningsfall... Har du prøvd å måle på utgangen på dynamoen? Har du 13,75 der også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Tenkte på det samme, Index, men han sier jo at det ble montert kabler direkte mellom dynamo og batteri. Få ikke håpe at det bare var "2,5"mm². (!!?!) Jan E. Først: Bruk gjerne dynamo eller alternator som betegnelse. "Lader" fører kanskje til misforståelser i retning landstrømlader. - Å ha 13,75V forsyningsspenning er helt greit, motoren stopper ikke med det. Det er jo bare spenning, neste spørs er hvor mye strøm (Ampere) dynamoen leverer. Men slik forutsetter at batteriene får ellers regelmessig topplading i mellom fra f.eks. landladeren eller solar. - At det finnes en liten økning skjer pga. høyer spenning på B+ enn på D+ fordi D+ får spenning via diode. Altså blir denne "kortslutningen" ikke noe annet enn noe bro. Det går ikke noe i stykker med det, men med en slik bro finnes det permanent utlading i fra batteri. Så skulle du ikke la det stå i hele tida, men bare for dette test siden du også ser at det ikke hjelper noe. Jeg kommer ikke på noe annet nå i farten. Uansett finnes det bare mulighet at feilen skyldes enten tilkoblinger, eller batterier (antakeligvis ikke med 12,7V), eller forbruk, eller multimeteren.... Altså noe felles-feil som du må finne fram til. At to dynamoer og tre regulatorer leverer det samme feil spenning skulle ellers ikke være mulig når alt det ha virket normalt før. Lykke til, begynn med multimeteren, deretter med måling av spenningsfall som Index spurte om. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Hei Jan E. Når man feilsøker et ladesystem så er det obligatorisk å mål strøm og spenning samtidig for dette henger nøye sammen. Det er jo spenning x strøm som er effekt og ikke volt alene. Hvis en dynamo går med mer enn ca 75 % belastning er det jo helt naturlig at spenningen havner på rundt 13,7 volt. Det kan jo hende at for eks. glødingen er koblet feil og ligger inne med en stor belastning når motoren går og at ladningen egentlig er i orden? Uansett blir det gjettekonkurranse hvis man ikke vet både ladespenning og ladestrøm samtidig. Blir dynamoen veldig varm? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 (redigert) Står ikke noe skillerele, eller annet i koblingen. Og med original kobling mellom dynamo - batteri, som går via starteren. Så er spenningsfallet frem til batteriet <0.2V. Med de tykke kablene (5mm2) direktekoblet var det samme spenning på dynamo og batteripoler. Så bare i posten "Dynamo og lading av flere batterier": Med kortsluttet regulator skal dynamoen kjøre med maks effekt, dvs at batterispenningen vil stige ukontrollert. Følg med og stopp motoren før spenningen går over 15V. Regulatoren må så byttes.Skjer det ingenting er sannsynligvis selve dynamoen defekt, brudd i stator eller feltviklinger. Så lurte da på om spenningen kan stige i teorien 20++V om alt som er koblet til henger med. Eller om selv med å kortslutte regulatoren, så vil spenningen stoppe på et vist "tak" 14-15-16V? som dynamoen har? Ble da veldig usikker på om det er noe galt med dynamoen siden den bare stiger 0.1V med å kortslutte B+ og D+, og ikke fortsetter å stige. Men rart med samme resultatet med 2 dynamoer. Vet strøm kan spille inn mye på måleresultatene her. Men store strømresurser er ikke koblet inn (gammel BMW bensinmotor). Og dynamoen virker ikke noe sørlig varmere en strålingsvarmen fra motoren. Har desverre ikke noen god shunt for å måle hva som går i kablene. Får prøve å belaste systemet med noe i morgen, et annet batteri, og om 10A sikkringen i Fluke`n er nok til å måle. Får IR måle dynamoen med belastning for å se om den blir varm også. Har også 2 dynamoer til som kan testes ut. Vet ikke helt hva jeg kan koble på for å belaste systemet noe særlig. Har et par 12V vifter som trekker ca 7-10A. Blir det for lite? Redigert 9.September.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Joerg Becker Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Ang. spenningen du refererer til er det kanskje ikke helt riktig forstått. "Kortslutning" mellom B+ og D+ fører til ikke særlig mer enn utjevnet spenning. Litt oppphøyt spenning på D+ (også til rådighet på felt) fører bare til litt¨og momentant spenningsøkning siden felteffekten økes for et drøy sekund. Når spenningen økes på batteri (eller B+) da minkes også spenningen igjen, fordi W-regulatoren sier jo "Stopp!". Men du mener kanskje "felt". Dette er noe annet siden akkurat dette kobling styrer magnet->feltet< som igjen styrer både spenningens forløp og dynamoets effekt. Kortslutter man til felt, avhengig type på positiv eller negativ, da økes spenningen ukontrollert. Vanligvis også gjerne til over 70V, jeg vet forresten om en fyr som sveiser yrkesmessig med fire paralele dynamoer på VW-boxer. 5mm² finnes ikke, så er neste 5-kablen 25mm². Er det det? Hvis det skulle være tykk som en vanlig strikkenål da er det enten 4 eller 6mm², men det gjør ikke noe til saken så lenge ikke noe trekker skikkelig strøm = elendig spenningsfall. Så står vi med "pattsituasjon" igjen, nå. Det du må finne ut er hvorfor at W-regulatoren ikke klarer å se noe annet enn det som stopper den. Ellers kan du installere en intelligent regulator som senser også på batteri. Men uansett hva du gjør: Ikke gjør testen med 10A på Fluken som du sa. Dette går definitiv galt. Lån heller noe helt vanlig tangamperemeter. Det er helt "wurscht" hvor presis den er, bare at den kan vise grov hvor mye strøm som flytter. Klarer den bare å vise noe mellom 20 og 200A da er det helt greit for forsøket du trenger. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.