Njord Startet 9.September.2009 Link til dette innlegget Startet 9.September.2009 Hei ! Jeg har fått en lekkasje i dieselpumpen min. Det drypper ca hvert 10s fra under akslingen til gasspådraget. Så langt jeg kan se, i det lille jeg har av manualer, så er det en o-ring på denne akslingen. Mulig det er så enkelt at denne skal byttes. Alternativet er at det er en annen bakenforliggende årsak til lekkasjen. (I hope not) Motoren er en BMC 6/98 evt. Thornycroft 345. Diesel pumpa er en CAV DPA 3266 Noen som et har råd å komme med? Bør pumpe leveres inn til service? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
skilsø Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Prøv denne http://www.minges.no/ , spør etter ketil ..... han kan pumper Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Det kan nok være at enkelte hos Minge sitter inne med stor kompetanse. Litt forsiktighet tilrådes. Jeg lurte på å kjøpe dyser der, men ble på det sterkeste frarådet. Det samme gjalt glødeplugger. Da jeg sjekket de som satt i motoren og som jeg byttet etter 200 timer, så kom de fra Minge. Når jeg plukker litt på hjemmesiden, så ser jeg at de selger en trimmedings for marinediesler. Nå er det ikke noe problem å få en Volvo D3 til å yte mer. Problemet kommer omgående med at man implisitt snyter staten for HK-avgift, hvilket ikke kommer klart frem på hjemmesiden. Dessuten er det ikke sikkert at motoren tåler det over langen. En bekjent av meg kan dra nesten hva som helst ut av disse Volvomotorene. Men oppjusteringen er linket inn i et system med rapportering som vil gi regning på HK-avgift. Dessuten sitter han inne med informasjon om hvilke serienummere som tåler hva. Ta en titt selv, mulig jeg oppfatter hjemmesiden feil. Men nå er vi ute og padler. Akslingen din lekker sannsynligvis fordi et par o-ringer er slitt. Når slike ringer begynner å lekke, kan det hende at det er symtomet på at lageret som holder akslingen er slitt. Kanskje er det en passe vinterjobb å skru ut pumpen for å få den sjekket hos et autorisert/godkjent verksted. Jeg kjøpte en totalrenovert pumpe til motoren min i USA. Jeg husker ikke sikkert, men mener at hele saken med søkke og snøre kom på 7000 kroner. Det burde ikke bli all verden for en kontroll og skifting av et lager og et par o-ringer. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Takk for tips til dere begge. Det kan da se ut som jeg gjør et forsøk med å bytte disse o-ringene først Hulda, og ser om det holder i lengden. Har lest en plass at de interne mekaniske detaljene i denne pumpa smøres med diesel. Hvis dette også gjelder akslingen, noe jeg tror, så burde det være en 'fair' sjanse for at det vil holde. Innbiller meg i det lengste at hvis det var noe mer alvorlig på gang, så ville jeg hatt en betydelig større lekkasje en det som nå er tilfelle. En annen sak som taler for denne teorien, er at lekkasjen er mer eller mindre uavhengig av om motoren sviver eller ikke. (brukte denne da jeg ikke fant foldede hender) Hva tenker dere om det? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
skilsø Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Hvilken kompetanse har du om pumper ........ jobber du i tollvesnet du eller Hulda ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Neida, hverken jeg eller Hulda jobber i tollvesenet. Men jeg hadde en ganske god gjennomgang med tollvesenet den gang jeg bygget opp min egen motor. Og i Norge er det nå engang slik at det skal svares HK-avgift av ytelsen på marinemotorer. Øker man HK, skal det svares ekstra avgift. Senker man ytelsen, tror jeg neppe man får igjen så mye som ei krone. Er du i tvil, så er det bare å ringe Toll- og avgiftsdirektoratet. Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Du betaler ikke hk avgift på eget bygge av motor ,marinisering da , så lenge det er i du eier den i 5 år etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Takk for tips til dere begge. Det kan da se ut som jeg gjør et forsøk med å bytte disse o-ringene først Hulda, og ser om det holder i lengden. Har lest en plass at de interne mekaniske detaljene i denne pumpa smøres med diesel. En annen sak som taler for denne teorien, er at lekkasjen er mer eller mindre uavhengig av om motoren sviver eller ikke. Hva tenker dere om det? Det er vanskelig å gjøre noe galt, så hvis du får fatt i dem uten å skru fra hverandre vitale deler, så er det bare å bytte. Selv om lagrene skulle være slitt, vil muligens en o-ring allikevel holde flere sesonger. Disse pumpene blir smurt av dieselen. Nå som dieselen har blitt tørrere, bør du blande inn en smøretilsetning. Statoil leverer noe slikt på litersflasker. Jeg merket positiv endring på min motor. Våre gamle motorer, og en del nye, savner svovelet i dieselen (som virker som smøring). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Du betaler ikke hk avgift på eget bygge av motor ,marinisering da , så lenge det er i du eier den i 5 år etterpå Delvis riktig. Mariniserer du en bilmotor, så svarer du ikke HK-avgift. Det er dog et par klausuler man skal passe seg for. Jeg tror ikke krav til lengden av eierskapet er en del av klausulen. Men hva som er krav, er at motoren skal være til eget bruk. Og at man ikke har lov å marinisere for andre og ta betalt. Da kommer man inn i et yrkesforhold. Dessuten skal ikke motoren eller delene ha blitt tatt inn til landet under den forutsetningen at det skal mariniseres. Eksempelvis kunne jeg kjøpt en motor av Peninsular, plukket av mariniseringen. Importere sakene i to vendinger, for så å sette det sammen etterpå. Det er ikke lov, kløndig forklaring av meg. I mitt tilfelle kjøpte jeg en gammel bilmotor som ble overhalt og marinisert (av meg selv til mitt bruk). Eksempelvis er det forbudt å importere en ny aggeregatmotor og slenge den i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Er du sikker på dette her, Hulda? Det var ikke så lenge siden Båtmagasinet hadde en reportasje om dette med trimming av båtmotorer, med blant annet intervju med representant fra Tollvesenet. Han uttalte at Tollvesenet ikke hadde noe som helst system for å kreve inn ekstra HK avgift ved trimming av båtmotor. Dette ville kanskje komme en gang i fremtiden, om det skulle vise seg å bli et problem. Men så langt forelå det ingen planer om dette. Så som privatperson kan du trimme så mye du bare vil, det vil uansett ikke utløse en krone i ekstra avgift! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skilsø Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Riktig ,hent ut så mye du onsker og mariniser motor til eget bruk er avgiftsfritt. Og stå for all del ikke i småbåtregistret , dette er en h.... snik skatt som bare kommer til å øøøøøøke m årå ........ Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Og stå for all del ikke i småbåtregistret , dette er en h.... snik skatt som bare kommer til å øøøøøøke m årå ........ Ja, etter at Bondevik 2-regjeringen privatiserte Småbåtregisteret, og samtidig gjorde det frivillig å stå oppført i dette registeret, slik at det strengt tatt ikke har den helt store verdien, ble det innført årlig avgift på kr 100,- av Redningsselskpaet som ble tildelt å drifte registeret. Senere ble denne avgiften økt til kr 175,-, i seg selv en dramatisk økning i prosent. Da registeret var obligatorisk og underlagt staten, var det ingen årlig avgift, og administrasjonen knyttet til registeret var i tillegg mindre enn i Redningsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Lurer innimellom denne Hk- og Småbåtregister-diskusjonen et spørsmål til som har med det opprinnelige temaet å gjøre. Nå som dieselen har blitt tørrere, bør du blande inn en smøretilsetning. Statoil leverer noe slikt på litersflasker. Jeg merket positiv endring på min motor. Våre gamle motorer, og en del nye, savner svovelet i dieselen (som virker som smøring). Høres fornuftig ut med noe ekstra smørestoff i dieselen. Hva heter det stoffet du bruker? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
skilsø Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Har ingen tillit til Redningsselskpaet lenger jeg...... Så jeg oppfordrer til masse utmelling.................. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Hva heter det stoffet du bruker? Søkte litt her inne og der ute, og fant Statoil sin Forbrenningsforbedrer. Etter enda mer søking lander jeg på 1-2 promille med totaktsolje iblandet dieselen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Poseidon Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Når du skal lirke inn de nye O-ringene kan det også være en fordel å massere dem godt mellom fingrene med litt silikonfett; da blir de både lettere å få på plass og sjansen for at de holder ordentlig tett økes. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Njord Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 ...massere dem godt mellom fingrene med litt silikonfett... Takk for et godt råd Poseidon Skal legge det på minnet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Ingar Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Vet ikke om det er til noe hjelp, men det ligger servicemanual for denne i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 10.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Takk for tipset Ingar! Jeg har funnet disse i min febrilske jakt etter info om maskineriet i kjelleren. Går forøvrig rundt i disse dager å venter på noe mer litteratur jeg har bestilt, fra New Zealand av alle plasser Har forøvrig nettopp vært hos Varhaugs Diesel Elektro her i Sandnes. Der fikk jeg bestilt pakningssett for den delen av pumpa hvor pådragsaksel, tomgangsskrue etc. ligger. Skal vissnok være en grei jobb å bytte og involverer ikke demontering av detaljer som krever noen avansert innjustering i etterkant. Så da blir det dieselpumpefiksing rett over helga Ble dessuten veldig beroliget av at de mente det var helt normalt med lekkasje her. Så da blir det tur i helga i nydelig vær og med et lite spann hengende under dieselpumpa Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Ingar Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Ble dessuten veldig beroliget av at de mente det var helt normalt med lekkasje her. Du må huske på at dette er engelsk teknologi, det skal lekke. Som vi med Land Rovere sier: Lekker det ikke så er årsaken at det ikke er mer igjen som kan lekke..tomt... Spøk tilside så er de CAV pumpene av det bedre som har kommet fra den kanten. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Har selv bytta bytta disse på min bmc,ingen problem og ordne det selv. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Njord Svart 19.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Da var diverse pakninger og o-ringer byttet i den hydrauliske regulatoren på dieselpumpa. Resultatet ble en suksess. Ingen lekkasje De gamle o-ringene var stive og sprø. Fikk samtidig hentet inn litt slark her og der i gassoverføringen. Så nu er alt så meget bedre Er akkurat nå glad for at jeg ikke fulgte rådet fra bl.a. KD Trading om å sende inn hele pumpa til service. Det hadde blitt en betydelig større jobb, og ikke minst enormt mye dyrere enn pakningsettet til 2-300,-. Takk for alle innspill i denne sammenhengen Tenker nå på å få servisert dysene. Er dette veien å gå for å få redusert litt av røyken i eksosen? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Hulda Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Som regel er dysene skyld i at det ryker unormalt. Naturligvis kan også pumpen bidra. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Der ser du Torkjel: baatplassen.no er "Gull verdt" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Njord Svart 19.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Det er helt sant Jan. Skjønner dette mer og mer. Hurra for at baatplassen finnes Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.