Jump to content

Råd i forbindelse med lekkasje i CAV DPA dieselpumpe


Njord

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg har fått en lekkasje i dieselpumpen min. Det drypper ca hvert 10s fra under akslingen til gasspådraget. Så langt jeg kan se, i det lille jeg har av manualer, så er det en o-ring på denne akslingen. Mulig det er så enkelt at denne skal byttes. Alternativet er at det er en annen bakenforliggende årsak til lekkasjen. (I hope not)

 

Motoren er en BMC 6/98 evt. Thornycroft 345.

Diesel pumpa er en CAV DPA 3266

 

Noen som et har råd å komme med?

Bør pumpe leveres inn til service?

 

img_3563b.jpg

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Det kan nok være at enkelte hos Minge sitter inne med stor kompetanse. Litt forsiktighet tilrådes. Jeg lurte på å kjøpe dyser der, men ble på det sterkeste frarådet. Det samme gjalt glødeplugger. Da jeg sjekket de som satt i motoren og som jeg byttet etter 200 timer, så kom de fra Minge. Når jeg plukker litt på hjemmesiden, så ser jeg at de selger en trimmedings for marinediesler. Nå er det ikke noe problem å få en Volvo D3 til å yte mer. Problemet kommer omgående med at man implisitt snyter staten for HK-avgift, hvilket ikke kommer klart frem på hjemmesiden. Dessuten er det ikke sikkert at motoren tåler det over langen. En bekjent av meg kan dra nesten hva som helst ut av disse Volvomotorene. Men oppjusteringen er linket inn i et system med rapportering som vil gi regning på HK-avgift. Dessuten sitter han inne med informasjon om hvilke serienummere som tåler hva.

 

Ta en titt selv, mulig jeg oppfatter hjemmesiden feil.

 

Men nå er vi ute og padler. Akslingen din lekker sannsynligvis fordi et par o-ringer er slitt. Når slike ringer begynner å lekke, kan det hende at det er symtomet på at lageret som holder akslingen er slitt. Kanskje er det en passe vinterjobb å skru ut pumpen for å få den sjekket hos et autorisert/godkjent verksted. Jeg kjøpte en totalrenovert pumpe til motoren min i USA. Jeg husker ikke sikkert, men mener at hele saken med søkke og snøre kom på 7000 kroner. Det burde ikke bli all verden for en kontroll og skifting av et lager og et par o-ringer.

Link to post

Takk for tips til dere begge.

 

Det kan da se ut som jeg gjør et forsøk med å bytte disse o-ringene først Hulda, og ser om det holder i lengden. Har lest en plass at de interne mekaniske detaljene i denne pumpa smøres med diesel. Hvis dette også gjelder akslingen, noe jeg tror, så burde det være en 'fair' sjanse for at det vil holde. Innbiller meg i det lengste at hvis det var noe mer alvorlig på gang, så ville jeg hatt en betydelig større lekkasje en det som nå er tilfelle.

 

En annen sak som taler for denne teorien, er at lekkasjen er mer eller mindre uavhengig av om motoren sviver eller ikke. :rolleyes: (brukte denne da jeg ikke fant foldede hender) :lol:

 

Hva tenker dere om det?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Neida, hverken jeg eller Hulda jobber i tollvesenet. Men jeg hadde en ganske god gjennomgang med tollvesenet den gang jeg bygget opp min egen motor. Og i Norge er det nå engang slik at det skal svares HK-avgift av ytelsen på marinemotorer. Øker man HK, skal det svares ekstra avgift. Senker man ytelsen, tror jeg neppe man får igjen så mye som ei krone. Er du i tvil, så er det bare å ringe Toll- og avgiftsdirektoratet.

Link to post
Takk for tips til dere begge.

 

Det kan da se ut som jeg gjør et forsøk med å bytte disse o-ringene først Hulda, og ser om det holder i lengden. Har lest en plass at de interne mekaniske detaljene i denne pumpa smøres med diesel. En annen sak som taler for denne teorien, er at lekkasjen er mer eller mindre uavhengig av om motoren sviver eller ikke.

 

Hva tenker dere om det?

 

Det er vanskelig å gjøre noe galt, så hvis du får fatt i dem uten å skru fra hverandre vitale deler, så er det bare å bytte. Selv om lagrene skulle være slitt, vil muligens en o-ring allikevel holde flere sesonger.

 

Disse pumpene blir smurt av dieselen. Nå som dieselen har blitt tørrere, bør du blande inn en smøretilsetning. Statoil leverer noe slikt på litersflasker. Jeg merket positiv endring på min motor. Våre gamle motorer, og en del nye, savner svovelet i dieselen (som virker som smøring).

Link to post
Du betaler ikke hk avgift på eget bygge av motor ,marinisering da , så lenge det er i du eier den i 5 år etterpå

 

Delvis riktig. Mariniserer du en bilmotor, så svarer du ikke HK-avgift. Det er dog et par klausuler man skal passe seg for. Jeg tror ikke krav til lengden av eierskapet er en del av klausulen. Men hva som er krav, er at motoren skal være til eget bruk. Og at man ikke har lov å marinisere for andre og ta betalt. Da kommer man inn i et yrkesforhold. Dessuten skal ikke motoren eller delene ha blitt tatt inn til landet under den forutsetningen at det skal mariniseres. Eksempelvis kunne jeg kjøpt en motor av Peninsular, plukket av mariniseringen. Importere sakene i to vendinger, for så å sette det sammen etterpå. Det er ikke lov, kløndig forklaring av meg.

 

I mitt tilfelle kjøpte jeg en gammel bilmotor som ble overhalt og marinisert (av meg selv til mitt bruk). Eksempelvis er det forbudt å importere en ny aggeregatmotor og slenge den i en båt.

Link to post

Er du sikker på dette her, Hulda? Det var ikke så lenge siden Båtmagasinet hadde en reportasje om dette med trimming av båtmotorer, med blant annet intervju med representant fra Tollvesenet. Han uttalte at Tollvesenet ikke hadde noe som helst system for å kreve inn ekstra HK avgift ved trimming av båtmotor. Dette ville kanskje komme en gang i fremtiden, om det skulle vise seg å bli et problem. Men så langt forelå det ingen planer om dette. Så som privatperson kan du trimme så mye du bare vil, det vil uansett ikke utløse en krone i ekstra avgift!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Og stå for all del ikke i småbåtregistret , dette er en h.... snik skatt som bare kommer til å øøøøøøke m årå ........

 

Ja, etter at Bondevik 2-regjeringen privatiserte Småbåtregisteret, og samtidig gjorde det frivillig å stå oppført i dette registeret, slik at det strengt tatt ikke har den helt store verdien, ble det innført årlig avgift på kr 100,- av Redningsselskpaet som ble tildelt å drifte registeret. Senere ble denne avgiften økt til kr 175,-, i seg selv en dramatisk økning i prosent.

 

Da registeret var obligatorisk og underlagt staten, var det ingen årlig avgift, og administrasjonen knyttet til registeret var i tillegg mindre enn i Redningsselskapet.

Link to post

Lurer innimellom denne Hk- og Småbåtregister-diskusjonen et spørsmål til som har med det opprinnelige temaet å gjøre. :tongue:

 

Nå som dieselen har blitt tørrere, bør du blande inn en smøretilsetning. Statoil leverer noe slikt på litersflasker. Jeg merket positiv endring på min motor. Våre gamle motorer, og en del nye, savner svovelet i dieselen (som virker som smøring).

 

Høres fornuftig ut med noe ekstra smørestoff i dieselen. Hva heter det stoffet du bruker?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Takk for tipset Ingar!

Jeg har funnet disse i min febrilske jakt etter info om maskineriet i kjelleren.

Går forøvrig rundt i disse dager å venter på noe mer litteratur jeg har bestilt, fra New Zealand av alle plasser :smiley:

 

Har forøvrig nettopp vært hos Varhaugs Diesel Elektro her i Sandnes. Der fikk jeg bestilt pakningssett for den delen av pumpa hvor pådragsaksel, tomgangsskrue etc. ligger. Skal vissnok være en grei jobb å bytte og involverer ikke demontering av detaljer som krever noen avansert innjustering i etterkant. Så da blir det dieselpumpefiksing rett over helga :smiley:

 

Ble dessuten veldig beroliget av at de mente det var helt normalt med lekkasje her. Så da blir det tur i helga i nydelig vær og med et lite spann hengende under dieselpumpa :cool:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
  • 2 uker senere...

Da var diverse pakninger og o-ringer byttet i den hydrauliske regulatoren på dieselpumpa. Resultatet ble en suksess. Ingen lekkasje :yesnod:

De gamle o-ringene var stive og sprø. Fikk samtidig hentet inn litt slark her og der i gassoverføringen. Så nu er alt så meget bedre :smiley:

 

Er akkurat nå glad for at jeg ikke fulgte rådet fra bl.a. KD Trading om å sende inn hele pumpa til service. Det hadde blitt en betydelig større jobb, og ikke minst enormt mye dyrere enn pakningsettet til 2-300,-.

 

Takk for alle innspill i denne sammenhengen :flag:

 

Tenker nå på å få servisert dysene. Er dette veien å gå for å få redusert litt av røyken i eksosen?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...