Jump to content

Stepp på skrog?


Odmar

Recommended Posts

Jeg lurer på hva som pointet med stepp på ett skrog. Har sett det på værsting skrog, men det har vært rundt en stund.

 

boat_med_step.jpg

 

Er det noen som kan forklare meg det på en forstårlig måte, samt egenskapene i forhold til ett skrog uten stepp vs. med stepp?

 

crackerboxnotes.jpg

 

Hvordan ville disse to skrogene virke i vannet? Gitt at de har sånn ca samme størelse?

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Stepp

Stepp i skroget sørger for økt lufttilgang under aksellerasjon samt gir økt toppfart dersom båten uansett fart ligger tungt i vannet - Ref. en rekke offshorebåter. Stepp har ingen betydning ei heller på toppfart når skroget er ute av vannet og akterenden flyter på en luftpute. Stepp og plassering/utforming av disse kan gi negativt utslag hva gjelder manøvreringsevnen - Vanskelig å forklare med ord, men tenk deg en vertikal flate/planke som løper i vannet.

Fant denne forklaringen på maritimstart.no, håper dette er forklaring god nok:)

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

Dette blir vel som en golfball, denne har mange groper og det gir en slags turbulens som gir mindre luftmotstand. På et båtskrog vil vannet "lime seg" fast og holde båten nede i vannet, med stepp skrog genererer du samme turbulenseffekt som golfballen, dette gir mindre motstand og "lime effekt". Men mistenker at dette kan påvirke andre egenskaper med skroget i negativ retning, luft til propellen som ikke er bra.. at denne skrogformen har kun nytte i høyer fart.. :confused: :confused: :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

I høy fart vil båten bare behøve å være nedi med en liten del av skroget for å bære sin egen vekt. Hvis man ikke har steg vil båten lett bli ustabil og begynne å "hoppe". Uten steg må man da få baugen ned for å oppnå stabilitet, noe som vil gå på bekostning av farten (større våt flate og derfor større friksjon). Ved å lage et steg i skroget får båten hvile på to steder under høy fart, slik at den blir mer stabil.

 

Problemstillingen dukket opp i forbindelse med sjøfly (som begynte å hoppe når farten økte) før andre verdenskrig, og det ble gjort endel arbeid på dette bl.a. i Hamburg på den tiden.

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Det må jo være gunstig for raske båter på toppfart, hvis dette var for å komme lettere i plan hadde vi nok ikke sett dette på løpsbåter! i tillegg kan man ha et system som sørger for å slippe masse luft inn i bakkant av steppet, tror det kalles luftsmøring, mye mindre motstand i luft enn i vann!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

ikke sikker på om jeg skal bygge i vinter, men har kommet iil at jeg må fylle noen timer i uken med litt hobby. men jeg kan mest om seilbåter. liker konseptet på denne typer båt, med innborsmotor.

 

Men ¨Squirten trenger en kjærlig hånd i vinter. vi får se. men kommer til å bygge en båt i gjen...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

"Pointet" er å få så lite vått areal som mulig. I det øyeblikket steppet når sin planingsterskel reduseres det våte arealet.

Motstanden i vann er meget mye høyere enn i luft. Derfor kan det også gi en gunstig effekt å sette til luft i steppet.

En mulig ulempe med et skrog med stepp vil naturlig vis være at det blir tyngre og stiller større krav til utførende.....

Link to post
Share on other sites

Eksosen skal ut gjennom to gedigne høl på hekken...

 

Nemlig ja.....

 

To ting med disse båtene er at de er vakre å se på - eller rett og slett tøffe å se på.

En anden ting er lyden, det skal jo nstå i stil med det som er nevnt i pungtet over...

Når du først er i gang med å bygge så må vi jo gjerne gjøre det spektagulært...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Ett annet poeng med step, er at det er en ideell vinkel mellom skrog og vannet, som gir maks løft kombinert med minimum motstand. Om jeg ikke husker helt feil er denne ca 7*.

Om en skal ha denne vinkelen kun på akterspeilet, får en en båt som må trimmes veldig ideelt for å oppnå dette, og som samtidig kan bli ustabil, og begynne å galoppere.

Ved å ha ett ekstra "akterspeil" litt lenger frem, så får en mer stabilitet, og også ideell vinkel mellom skrog og vann over ett større fartsområde, og bedre stabilitet i lengderetningen.

 

Det gir jo også mindre motstand med luftsmurt skrog, og er vel det Hydrolift erfarte på en test av prototyp en gang, da de vippet rundt. Jeg tipper det skyldes en sving som gjorde at step'et ikke lenger fikk luft, og derfor økte motstanden på ene siden av skroget, og båten roterte... Men er litt spekulasjon nøyaktig hva som skjedde, men tror det er noe slikt som er "skummelt" med ett steppet skrog som ikke er helt godt designet.

 

En annen mulighet for å få luft, er jo hva jeg tror Nimbus eller en av de svenske gjør, med ett rør ned under skroget.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Løfter denne tråden igjen, jeg opplever at mange ikke skiller mellom steppeskrog og steglister. Er det flere enn Vesling båtene som har blitt relansert med steppeskrog? Har lest om at Nordkapp har levert Tintorera med luftsmurt steppeskrog men har ikke fått bekreftet det noe sted. Jeg ser at noen selger dem med et såkalt Threestep skrog, men det er vel en klassisk dyp v bunn med steglister? Noen som vet? Når man har luftsmurt steppeskrog så er vel luften ment til å utlikne undertrykket som vannet har på båten. Eller sagt på en annen måte å få vannet til å slippe skroget sånn at det blir minst mulig friksjon. Morsomme skrog så lenge man ikke tar vann over hodet og holder seg til hastigheter på 40-50 knop. Over 50 knop blir de enda morsommere, men merker at jeg er litt ferdig med å pushe strikken og kjøre i båter over 60 knop når jeg ikke er sikker på hvorden båten oppfører seg hvis jeg presser den. Min neste båt blir vel en seilbåt når jeg tenker over det.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/$all/547F456F852F290CC12578B00032C044

Redigert av StåleK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...