Jump to content

Reiserute/tips Hvaler-Kristiansand

Lars Hansen

Recommended Posts

Til Fredag drar vi på ferie, og turen går til Sørlandet og Kristiansand.

Har aldri kjørt den veien med båt før, og trenger tips om hvor det er best og kjøre, med den peneste skjærgården og de beste overnattingsstedene.

Foretrekker å overnatte i uthavner, men noen netter i koselige havner/byer går også greit!

Har 14 dager til rådighet, og båt med marsjfart på 22 knop. (Klarer også å kjøre i 5...)

Takker for alle tips og god sommer!

den indre leden fra Tvedestrand til Arendal

Det var vel denne strekningen som tidligere i vår ble "åpnet med brask og bram" som "Sørlandsleia". I et forsøk på å "konkurrere" med Blindleia.

Når det gjelder ruta nedover, så er det bare å følge "trafikken", og ellers ta de avstikkerne du måtte finne bort fra den godt merkede leia sørover. Det er utrolig mange flotte uthavner nedover sørlandskysten, og endel av dem vil du finne i Havneforum her. Ellers vil du jo stort sett kunne se hvor båtene ligger fortøyd, og da har du jo et godt utgangspunkt for å finne en god havn.

Lykke til og god tur :yesnod:

Hei

Enig med Ingar, men før du kommer sålangt vil jeg anbefale Tonerleia.  

Denne begynnere rett etter Rognsfjorden ved Langesund og strekker seg nedover til Eksefjorden utenfor Valle i Telemark (..må ikke sammenblandes med Vallø i Vestforld, ikkesant Walter :flag:).  

Her er det flere muligheter, man kan gå den velkjente Kreppa eller Langårdssund som det vel heter.  Dette er virkelig "innaskjærs" og helt skjermet for vær og vind.  Kreppa ender opp i byfjorden til Kragerø

Et annet alternativ er å velge Schweigårdssund, et mindre kjent sund, men langt penere og mer idyllisk.  Dette er litt lengre ute (nærmere Jomfruland), men ender etterhvert opp i/utenfor Kragerø her også. Vær obs på at det kan være litt ureint, men bruker du kartet riktig, er det "nada problemas"  :yesnod:

Det jeg ikke vil anbefale, er å runde Rakkebåene ved Stavern og gå rett ned i Jomfrulandsrenna.  Da går du glipp av mye fin skjærgård.  :flag:

Hele veien nedover mot Kragerø er det utallige og flotte muligheter for overnatting i uthavner, og i Portør-området er det etter min mening spesielt flott.  Dette er også et fint utgangspunkt for videre seilas, for nå må du litt utaskjærs (rundt Gjærnes) før du igjen er inne i Risør havn. Risør er en trivelig by med grei gjestehavn helt inne i sentrum. Kan anbefales, men dersom du vil ligge "i skjæra" er det også her mange muligheter; f.eks Perleporten eller motorbåtforeningens "Pjolter Bay" med brygger og kiosk.

Veien videre fra Risør går også "utaskjærs", men det er mulig å snike seg langs land store deler av strekningen ned til Lyngør.  ....og når du ankommer Lyngør er jo en seilas opp "paradegata" et "must".  Herfra er det også flust av uthavner å velge i, samt at det er muligheter for skjermet innaskjærsseilas helt ned til sønnafor Arendal.  (...og det er her Ingars anbefaling kommer inn :flag:)  Når du kommer til Arendal vil jeg anbefale å gå opp i Hølen på innsida av Hisøya, videre oppover "ælva" til du får strømmen med deg, og videre ut til et av de to sydlige utløpene. Bruk kartet, så er det nokså grei seilas.

Veien videre er jeg ikke fult så detalj-kjent, men etter etpar opphold ved Maløene utenfor Grimsatad drister jeg meg til å anbefale også denne plassen på det varmeste; fine, små strender for barna og skjermede forhold.  ...men nokså populært :flag:

Du skulle til Kr.sand?  Kanskje noen andre kan tipse om leia videre?

:flag:

God ferie

M/Y Ellen Marie

...som skal samma veien onsdag 7/7

PS ...forøvrig er en titt i havneforumet å anbefale

Et ikke så mye benyttet alternativ er den indre leden fra Tvedestrand til Arendal, avsluttes med en tur nedover Nidelven.  :flag:

Jeg er kanskje litt sent ute - er bare innom PCen fra ferie i forbindelse med jobbedag i morgen.

Se http://www.hannah2.net/lyng-arend.htm Denne ruten anbefales.

Beskrivelsen (utdrag?) er også benyttet av Turistkontoret i Arendal - jeg fikk i hvert fall en telefon med spørsmål om de kunne bruke den, noe jeg selvsagt sa ja til.

Se også http://www.hannah2.net/havner.htm Her finner du beskrivelse av flere av de fine havnene i Kragerøskjærgården, samt noen i Risør-området.

God tur  :flag:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hvis du har små barn med deg, må du ankre opp i Grimstad skjærgården (Maløya/hamphl) og nyte en av de flotte små strendene. Det kan være mange om beinet, men det er noen fantastiske strender de har fått laget der de senere år. Ellers må jeg jo si at blindleia er creme de la creme (har selv båten i Lillesand).

Men et stalltips: Prøv å finn en plass i Homborsund. Det er en perle i mellom Grimstad og Lillesand som svært mange turister kjører forbi i sin iver etter å komme til blindleia. Du har da også nettopp lagt bak deg et åpent strekk (Homborside) som kan være svært lunefull i østavind.

God tur, og lykke til

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...