Jump to content

Hvordan importere eldre båt fra USA


Nøttlending

Recommended Posts

Vi har planer om å importere en Grand Banks 42, årsmodell fra ca 1982-1990 fra USA. I den forbindelse har vi en del spørsmål som vi håper å få svar på:

 

- Hvilke krav er det til CE-merking? Kan man fortolle en båt uten å CE-merke den?

- Ofte sitter det 2 x 135 Ford Lehman diesel. Hvordan få disse CE-merket? Hørt at noen motorer er for gamle til å bli CE-godkjent. (Motorene sitter under midtkabinen, så demontering er lite aktuelt).Av de nyere er det ofte Cummins motorer, så her er det kanskje greiere?

- Hva koster CE-merking av båt/motorer og hvordan foregår det?

- Hva koster transport til Norge evt Gøteborg for en slik båt? Hvilke fraktselskaper kan være aktuelle?

- Har noen tips og råd, eventuelle ting man må være spesielt oppmerksom på ved slik import?

 

Håper noen av dere her inne har mulighet å dele sine erfaringer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fysisk er det fullt mulig.

 

Men vær så snill å oppgi når du skal selge den at den er ulovlig å omsette og at du har undratt alle avgifter.

 

Hvorfor det egentlig?

 

Mener du at en hvemsomhelst bruktbåtkjøper må sjekke hele historien til sin kommende båt?

Kan man straffes hvis det viser seg ved en senere anledning at f.eks båten har vært ulovlig importert?

Rent teknisk så er dette penger som går ut av landet uten at "Norge" tjener ekstra på det - de pengene er det jo allerede betalt skatt for?

Link to post
Share on other sites

Vi har planer om å importere en Grand Banks 42, årsmodell fra ca 1982-1990 fra USA. I den forbindelse har vi en del spørsmål som vi håper å få svar på:

 

- Hvilke krav er det til CE-merking? Kan man fortolle en båt uten å CE-merke den?

- Ofte sitter det 2 x 135 Ford Lehman diesel. Hvordan få disse CE-merket? Hørt at noen motorer er for gamle til å bli CE-godkjent. (Motorene sitter under midtkabinen, så demontering er lite aktuelt).Av de nyere er det ofte Cummins motorer, så her er det kanskje greiere?

- Hva koster CE-merking av båt/motorer og hvordan foregår det?

- Hva koster transport til Norge evt Gøteborg for en slik båt? Hvilke fraktselskaper kan være aktuelle?

- Har noen tips og råd, eventuelle ting man må være spesielt oppmerksom på ved slik import?

 

Håper noen av dere her inne har mulighet å dele sine erfaringer :smiley:

 

Sorry, glem det.

Hadde samme drøm for ett par år siden. og jobbet litt med det.

Nei, du får ikke tollet inn en båt før CE merking er i orden.

Nei, du får ikke CE merket de gamle Fordene. De er for gamle og tilfredstiller ikke dagen krav. Mener å huske max 10 år og ikke over 700 timer.

Jeg var i kontakt med CE-PROOF i Sverige. De skrev at, hvis jeg byttet ut motorene (2 stk VP 40b 1987mod.) Så ville resten koste en 40 000,- + ++, så med historikk,dokumentasjon,brukerveiledning av ALT på ett nordisk språk, muøigens krenge prøve etc.etc. Så blir det nok fort en 70000,- .

 

Mitt råd. Søk etter GB eller andre Trawlere innenforEU området. Da treneger du ikke noe CE merking for å ta den inn til Norge. "Kun" MVA og HK avgift.

 

Merk: dette gjelder båter som IKKE er bygd i EU land og eksportert til USA. Produsert før 1996. Disse kan importres uten CE ,merking

 

Du kan jo søke litt på CEmerking her på forumet. Anbefaler deg også å kikke litt på "Trawlertråden".

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

er vel ikke Ce på båter eldre enn 94/96?

 

Stemmer nok det. Men alle båter som er produsert på utsiden av EU/EØS området må CE merkes når de skal tas inn til EU/EØS området. Uansett når de er produsert. Og de må da tillfredstille dagens CE krav. Er her spessielt maskineriet er en utfordring.

 

Gjelder ikke for båter produsert i EU før 1996. Eksportert ut av Eu og nå "re-importert".

 

Redigert: Gjelder heller ikke for båter produsesrt utenfor EU, men tatt inn i EU området før 1996.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg forstår at dette kan bli litt problematisk.

 

Vedrørende GB 42 som står i USA - er det mulig å avtale at selger skiper båten til Gøteborg, og at kjøpekontrakten fiktivt underskrives der? Da har jeg kjøpt båten innenfor EU og får tollet båten inn til Norge siden jeg kjøper den innen EU. Selvfølgelig vil ikke innførsel til Sverige være lovlig, men er det en mulighet å gjøre det slik? Eller dukker svenske tollmyndigheter opp før jeg rekker å ta fortøyningene? Vil norske tollmyndigheter/sjøfartsdirektoratet kreve dokumentasjon på at båten har kommet til EU før krav til CE-merking?

Link to post
Share on other sites

Det som er litt komisk er at Norge som ikke er i EU er sinnsykt strenge på CE-merkingen, her må du vise papirer på CE-merkingen virkelig er utført. Mens i visse andre nordiske land er de happy hvis de får se et CE klistremerke på båten, i tilleg til at det koster null å niks å importere båten. Nisseland..................... Tror nok det blir en temmelig kostbar affere for deg å ta den inn til Norge. Nå er det firmaer som utfører CE merking i USA ogås, kanskje de er billigere?

Link to post
Share on other sites

Det som er litt komisk er at Norge som ikke er i EU er sinnsykt strenge på CE-merkingen, her må du vise papirer på CE-merkingen virkelig er utført. Mens i visse andre nordiske land er de happy hvis de får se et CE klistremerke på båten, i tilleg til at det koster null å niks å importere båten.

I så fall bør man jo importere båten til et av de "visse andre nordiske land", og så eksportere den til Norge derfra.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Mens i visse andre nordiske land er de happy hvis de får se et CE klistremerke på båten, i tilleg til at det koster null å niks å importere båten.

 

Og hvor har du dette fra? Det er tross alt samme regelverk som gjelder, og samme transportkostnader, moms m.m. som må betales....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vil det si at f.eks. en Tarquin Trader 41 Sundeck ca. -85 mod. kan importeres fra USA utenom CE merking ? Uavhengig av motorisering ?

 

Om jeg ikke tar feil, så er Tarquin Trader båtene bygget i UK, og så eksportert til US ?

 

Etter hvordan jeg har forstått reglene, er svaret JA.

Er litt usikker på hvordan det er med nytt utstyr og moderniseringer som er foretatt i båten, etter den forlot EU/EØS.

 

Hvis f.eks moter(er) er byttet siden båten forlot UK, så tror jeg du får problemer. Da må disse CE godkjennes, og tilfredstille dagens krav.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg forstår at dette kan bli litt problematisk.

 

Vedrørende GB 42 som står i USA - er det mulig å avtale at selger skiper båten til Gøteborg, og at kjøpekontrakten fiktivt underskrives der? Da har jeg kjøpt båten innenfor EU og får tollet båten inn til Norge siden jeg kjøper den innen EU. Selvfølgelig vil ikke innførsel til Sverige være lovlig, men er det en mulighet å gjøre det slik? Eller dukker svenske tollmyndigheter opp før jeg rekker å ta fortøyningene? Vil norske tollmyndigheter/sjøfartsdirektoratet kreve dokumentasjon på at båten har kommet til EU før krav til CE-merking?

 

 

Nei. Dette fungerer ikke. Båten må være brukt innen EU (fra den er ny tror jeg) og dette må dokumenteres.

Var inne på akkurat samme idè angående en GB 42 fra USA for et par år siden. Ga opp. Blir like dyrt om ikke dyrere enn markedspris i Norge om det i hele tatt er mulig! Kjøpte seilbåt i stedet....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble det ikke båt fra USA allikevel, og heller ingen grand banks siden det er et litt annet prisbilde på disse her i Europa. Men det ble en "kopi", og med mange praktiske løsninger vi falt for :smiley:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18299925

 

Båten kommer fra England, og er ventet til Tønsberg i begynnelsen av oktober. :flag:

 

Takk for alle svar!!

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott båt :yesnod:

 

Hvordan er dine erfaringer med Stavanger Marinesenter AS så langt?

Har selv sett litt på båter derfra så det kunne vært greit med litt feed back.

Det var en egen tråd om dem for en tid tilbake: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26834&st=0

 

Fint om du ville dele dine erfaringer med oss andre potensielle kunder :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...