Nøttlending Startet 10.September.2009 Del på Facebook Startet 10.September.2009 Vi har planer om å importere en Grand Banks 42, årsmodell fra ca 1982-1990 fra USA. I den forbindelse har vi en del spørsmål som vi håper å få svar på: - Hvilke krav er det til CE-merking? Kan man fortolle en båt uten å CE-merke den? - Ofte sitter det 2 x 135 Ford Lehman diesel. Hvordan få disse CE-merket? Hørt at noen motorer er for gamle til å bli CE-godkjent. (Motorene sitter under midtkabinen, så demontering er lite aktuelt).Av de nyere er det ofte Cummins motorer, så her er det kanskje greiere? - Hva koster CE-merking av båt/motorer og hvordan foregår det? - Hva koster transport til Norge evt Gøteborg for en slik båt? Hvilke fraktselskaper kan være aktuelle? - Har noen tips og råd, eventuelle ting man må være spesielt oppmerksom på ved slik import? Håper noen av dere her inne har mulighet å dele sine erfaringer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Båten må CE merkes før den fortolles. Gamle motorer kan du slå fra deg. Det er flere firmaer som bidrar til å ce merke båter, noen dyre - noen mindre dyre. Hual er vel enkleste fraktefirma. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøttlending Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Takk for svar Hva legger du i gamle motorer - og hvor nye må de være for at de kan CE-merkes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trebåteier Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Maersk Line Safmarine Er begge solide oversjøiske linjerederier. Sitér dette innlegget Ja til nei og bort med vekk, og Norge ut av golfstrømmen Link to post Share on other sites More sharing options...
deto888 Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Kort innom ang. import Da det såvidt meg bekjent ikke er krav til å registrere småbåter kan man i prinsippet kjøpe brukt båt i Sverige/Danmark og bare kjøre den hjem uten moms , toll og tull? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Fysisk er det fullt mulig. Men vær så snill å oppgi når du skal selge den at den er ulovlig å omsette og at du har undratt alle avgifter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
deto888 Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Fysisk er det fullt mulig. Men vær så snill å oppgi når du skal selge den at den er ulovlig å omsette og at du har undratt alle avgifter. Hvorfor det egentlig? Mener du at en hvemsomhelst bruktbåtkjøper må sjekke hele historien til sin kommende båt? Kan man straffes hvis det viser seg ved en senere anledning at f.eks båten har vært ulovlig importert? Rent teknisk så er dette penger som går ut av landet uten at "Norge" tjener ekstra på det - de pengene er det jo allerede betalt skatt for? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 (redigert) Vi har planer om å importere en Grand Banks 42, årsmodell fra ca 1982-1990 fra USA. I den forbindelse har vi en del spørsmål som vi håper å få svar på: - Hvilke krav er det til CE-merking? Kan man fortolle en båt uten å CE-merke den? - Ofte sitter det 2 x 135 Ford Lehman diesel. Hvordan få disse CE-merket? Hørt at noen motorer er for gamle til å bli CE-godkjent. (Motorene sitter under midtkabinen, så demontering er lite aktuelt).Av de nyere er det ofte Cummins motorer, så her er det kanskje greiere? - Hva koster CE-merking av båt/motorer og hvordan foregår det? - Hva koster transport til Norge evt Gøteborg for en slik båt? Hvilke fraktselskaper kan være aktuelle? - Har noen tips og råd, eventuelle ting man må være spesielt oppmerksom på ved slik import? Håper noen av dere her inne har mulighet å dele sine erfaringer Sorry, glem det. Hadde samme drøm for ett par år siden. og jobbet litt med det. Nei, du får ikke tollet inn en båt før CE merking er i orden. Nei, du får ikke CE merket de gamle Fordene. De er for gamle og tilfredstiller ikke dagen krav. Mener å huske max 10 år og ikke over 700 timer. Jeg var i kontakt med CE-PROOF i Sverige. De skrev at, hvis jeg byttet ut motorene (2 stk VP 40b 1987mod.) Så ville resten koste en 40 000,- + ++, så med historikk,dokumentasjon,brukerveiledning av ALT på ett nordisk språk, muøigens krenge prøve etc.etc. Så blir det nok fort en 70000,- . Mitt råd. Søk etter GB eller andre Trawlere innenforEU området. Da treneger du ikke noe CE merking for å ta den inn til Norge. "Kun" MVA og HK avgift. Merk: dette gjelder båter som IKKE er bygd i EU land og eksportert til USA. Produsert før 1996. Disse kan importres uten CE ,merking Du kan jo søke litt på CEmerking her på forumet. Anbefaler deg også å kikke litt på "Trawlertråden". Redigert 10.September.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 er vel ikke Ce på båter eldre enn 94/96? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 (redigert) Kravet gjelder til CE merking gjelder vel båter nyere enn 1998. En kan lese mer om CE merking her... Når det gjelder import kan en lese mer om det her... Redigert 10.September.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Kravet gjelder alle båter som kommer inn til europa, kravet trådte i kraft i 1998. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 (redigert) er vel ikke Ce på båter eldre enn 94/96? Stemmer nok det. Men alle båter som er produsert på utsiden av EU/EØS området må CE merkes når de skal tas inn til EU/EØS området. Uansett når de er produsert. Og de må da tillfredstille dagens CE krav. Er her spessielt maskineriet er en utfordring. Gjelder ikke for båter produsert i EU før 1996. Eksportert ut av Eu og nå "re-importert". Redigert: Gjelder heller ikke for båter produsesrt utenfor EU, men tatt inn i EU området før 1996. Redigert 11.September.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Vil det si at f.eks. en Tarquin Trader 41 Sundeck ca. -85 mod. kan importeres fra USA utenom CE merking ? Uavhengig av motorisering ? Om jeg ikke tar feil, så er Tarquin Trader båtene bygget i UK, og så eksportert til US ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøttlending Svart 11.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2009 Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg forstår at dette kan bli litt problematisk. Vedrørende GB 42 som står i USA - er det mulig å avtale at selger skiper båten til Gøteborg, og at kjøpekontrakten fiktivt underskrives der? Da har jeg kjøpt båten innenfor EU og får tollet båten inn til Norge siden jeg kjøper den innen EU. Selvfølgelig vil ikke innførsel til Sverige være lovlig, men er det en mulighet å gjøre det slik? Eller dukker svenske tollmyndigheter opp før jeg rekker å ta fortøyningene? Vil norske tollmyndigheter/sjøfartsdirektoratet kreve dokumentasjon på at båten har kommet til EU før krav til CE-merking? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Den varianten ville jeg glemme! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
sildåpote Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Det som er litt komisk er at Norge som ikke er i EU er sinnsykt strenge på CE-merkingen, her må du vise papirer på CE-merkingen virkelig er utført. Mens i visse andre nordiske land er de happy hvis de får se et CE klistremerke på båten, i tilleg til at det koster null å niks å importere båten. Nisseland..................... Tror nok det blir en temmelig kostbar affere for deg å ta den inn til Norge. Nå er det firmaer som utfører CE merking i USA ogås, kanskje de er billigere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 (redigert) Det som er litt komisk er at Norge som ikke er i EU er sinnsykt strenge på CE-merkingen, her må du vise papirer på CE-merkingen virkelig er utført. Mens i visse andre nordiske land er de happy hvis de får se et CE klistremerke på båten, i tilleg til at det koster null å niks å importere båten. I så fall bør man jo importere båten til et av de "visse andre nordiske land", og så eksportere den til Norge derfra. Redigert 11.September.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Mens i visse andre nordiske land er de happy hvis de får se et CE klistremerke på båten, i tilleg til at det koster null å niks å importere båten. Og hvor har du dette fra? Det er tross alt samme regelverk som gjelder, og samme transportkostnader, moms m.m. som må betales.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
sildåpote Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 (redigert) Jeg har bare hørt dette, kan ikke bevise det på noen som helst måte. Men nå skal vi jo ikke oppmuntre til ulovligheter her. Det var bare for å påpeke fenomenet;-) Redigert 11.September.2009 av hkallestad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ruby Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Ikke tro alt du hører.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sildåpote Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Har det fra sikre kilder, men det ville jo vert en serdeles dårlig ide å sjangse på noe sånt spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Vil det si at f.eks. en Tarquin Trader 41 Sundeck ca. -85 mod. kan importeres fra USA utenom CE merking ? Uavhengig av motorisering ? Om jeg ikke tar feil, så er Tarquin Trader båtene bygget i UK, og så eksportert til US ? Etter hvordan jeg har forstått reglene, er svaret JA. Er litt usikker på hvordan det er med nytt utstyr og moderniseringer som er foretatt i båten, etter den forlot EU/EØS. Hvis f.eks moter(er) er byttet siden båten forlot UK, så tror jeg du får problemer. Da må disse CE godkjennes, og tilfredstille dagens krav. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Voff Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg forstår at dette kan bli litt problematisk. Vedrørende GB 42 som står i USA - er det mulig å avtale at selger skiper båten til Gøteborg, og at kjøpekontrakten fiktivt underskrives der? Da har jeg kjøpt båten innenfor EU og får tollet båten inn til Norge siden jeg kjøper den innen EU. Selvfølgelig vil ikke innførsel til Sverige være lovlig, men er det en mulighet å gjøre det slik? Eller dukker svenske tollmyndigheter opp før jeg rekker å ta fortøyningene? Vil norske tollmyndigheter/sjøfartsdirektoratet kreve dokumentasjon på at båten har kommet til EU før krav til CE-merking? Nei. Dette fungerer ikke. Båten må være brukt innen EU (fra den er ny tror jeg) og dette må dokumenteres. Var inne på akkurat samme idè angående en GB 42 fra USA for et par år siden. Ga opp. Blir like dyrt om ikke dyrere enn markedspris i Norge om det i hele tatt er mulig! Kjøpte seilbåt i stedet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøttlending Svart 24.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2009 Da ble det ikke båt fra USA allikevel, og heller ingen grand banks siden det er et litt annet prisbilde på disse her i Europa. Men det ble en "kopi", og med mange praktiske løsninger vi falt for http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18299925 Båten kommer fra England, og er ventet til Tønsberg i begynnelsen av oktober. Takk for alle svar!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 Utrolig flott båt Hvordan er dine erfaringer med Stavanger Marinesenter AS så langt? Har selv sett litt på båter derfra så det kunne vært greit med litt feed back. Det var en egen tråd om dem for en tid tilbake: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26834&st=0 Fint om du ville dele dine erfaringer med oss andre potensielle kunder Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.