Jump to content

Hvilken ungdomsbåt?

GøyPåHavet

Recommended Posts

jens henrik- synes du hadde et noe optimistisk håp om 30hk og 40knop i arimaren. bare så ikke du blir skuffet

skrev sånn ca. den går i ca. 37 - 40 knop med 30 hk stålpropell ;)

Kjenner en fra drammen som har det og han har sjekka med gps.. :) (også riktig tilta da :P )****

Redigert av Jens Henrik (see edit history)

14 År

Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr

- Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-)

Kan noen sende link til side der de selger arimar 360 med motor i Norge til fast pakkepris?

jeg tror ikke de selger det lengre,

de pleide å selge det på: ribsenteret.no

men siden er lagt ned så jeg vet ikke, hvis du skal ha ny for fastpris så må du nok kjøpe fra utlandet...

Men det jeg tror er at på ribsenteret.no står det: Vi kjøper deler fra arimar og lager/designer arimarene /

Er ikke helt sikker på om det var det, men det var noe lignende :P

men bare kjøp på finn.no de er like bra der synes nå jeg ;)

Redigert av Jens Henrik (see edit history)

14 År

Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr

- Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-)

For å komme med ett både seriøst og lovlig råd. (eller skal vi anbefale en bil han kan kjøre litt med uten lappen, ett trimmsett til mopeden, hvordan han reaktiverer om en plombert pistol, noen bombeoppskrifter og en god oppskrift på hjemmebrent? Allt det er jo også rasende artig for 13-14-15 åringer :rolleyes:)

Kjøp en jolle som vil takle 20-25-30 Hk, men som du utstyrer med en 5-6-7 Hk nå fram til du blir 16. Da har du 3 år på deg til å lære litt skikk og bruk på sjøen, lese vær og vind og gjøre alle de feilene vi alle har gjort (litt på grunn, "bulke" litt i havna, feilberegne den bølgen osv) i trygg (og lovlig) hastighet. Ja det vil gå litt tregere, nei du blir ikke "tøffeste gutten i bygda", men (selv om det er fryktelig kjedelig) er det en grunn til at 13 åriger IKKE skal rase rundt i 20-30 knop innimellom brygger, badende og kajakkpadlere...

men (selv om det er fryktelig kjedelig) er det en grunn til at 13 åriger IKKE skal rase rundt i 20-30 knop innimellom brygger, badende og kajakkpadlere...

Nei, for det er forbeholdt oss voksne. 

(Sorry, klarte ikke å dy meg  :cheers: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har hatt en Steady 260 med 15 hk og en Terhi MicroFun med 15 hk. Jeg personlig liker heller ikke rib'er, men sikkert artig å kjøre. Men som sagt har jeg eid en Terhi MicroFun med 15 hk og synes den både var utrolig morsom å kjøre og god å kjøre. Tar bølger og alt veldig godt! Den er ganske høy til å være en så liten båt. Skroget er også laget for at den skal gå best mulig =)

Jeg har kjørt Summerfun med 15 hk, GH 10 med 20 hk og GH 11 med 30 hk, With 320 Dromedille med 30 hk. Dette er utrolig morsomme båter, men ganske bra motorisert.

Så jeg hadde latt valget gå på en Terhi MicroFun om jeg var deg =)

Lykke til!

btw, må legge til at Morgan og Bever er samme merke, så Morgan 350 er en fornya versjon av Bever 350 regner jeg med. Har kjøpt en Bever båt selv og er veldig fornøyd, kan ikke akkurat sammenligne med de andre modellene, men kusina mi har hatt en morgan 350 med 9,9 (15) hk bakpå, og den gikk greit fort, men som mange andre båter så blir 9,9 hk fort litt lite til vannsport og slikt, men du får kjørt deg i en mindre båt, det tror jeg nok. Har hørt at GH og Terhi skal være rimelig gode båter, hvis ikke så har jeg sett flere Summerfun og River båter i fjorden. Jeg tror det egentlig bare er smak og behag, alle har sine styrker og svakheter, du må bare velge hva du vil ha. Ingen er veldig mye bedre enn andre, og alle er veldig populære båter. Ville nok kjøpt Morgan 350, men det er nok bare fordi jeg har en Bever 460 fra før. Tror Wesling er litt dyr, så hvis du er ute etter fart, så ville jeg kjøpt en båt som er lett, sett en 9,9 hk bakpå, og evt oppgradere til 20-30 hk når du blir gammel nok, er noen greie båter på Finn.no såvidt jeg har sett. Regner med at du ikke har allverdens av penger, så se på finn.no, og noen ganger så finner du nok noen gode tilbud, men ikke gå for den første og beste :) Lykke til, og håper du blir fornøyd, med hva du vil.

Papegøye anbefaler KBS 11. Jeg kjøpte forresten en sånn til min sønn med 9,9/15. Ikke si det til han, for han får den ikke før til våren (konfermasjonsgave)

KBS står såvidt jeg har blitt forklart for "Kragerø båtstøperi" Den skal også ha samme skrog som GH 11. Syns den gikk godt da jeg prøvde den, men da var det helt stille og pent....

Kan du Papegøye fortelle noe mer om denne? Finnes dette Kragerø båtstøperi fremdeles?

Bare et par ting du må huske på. Ikke gå for den første og beste båten. Ellers så bør du også se på andre steder, som båtforeningstavler og liknende, mange fine båter der også. Etter lang tids saumfaring av Finn så fant jeg båten min tilslutt, en Bever 460 via oppslagstavlen på hytteområdet vi har hytte på. Se også på alder på motor! Jeg mistet store deler av sommeren på grunn av morkne kabler og reparasjoner og på sommeren er det også mangler på deler til motoren i hele Norge/Europa. Hvis du kan, så bør du prøvekjøre båten. Ihvertfall så så vi på en båt på finn, men må si at jeg er såå sinnsykt glad for at jeg ikke gikk for den. Fikk en god Bever 460 med 35 hk for 42 tusenlapper. Kanskje ikke veldig billig, men ekstremt god båt, godt holdt osv. Du bør også revurdere størrelser, tror man vokser temmelig fort fra 10-11 fot. De beste båtene på finn går som regel i løpet av et par tre dager, så vær rask hvis du tror du finner "drømmebåten" :)

• 6 måneder senere...

OtaSport 310, er det noen som har hatt det og kan si noe om åssen den er å kjøre?

Haade selv en Norva 10 fra Gressvik i Frederikstad selv når jeg var liten. En orange 10 foter som likner litt på 10 fots With. Begynte med 5 hk, og senere en 9,9. Morro var det, men det er vel 35 år siden... !

Tror OtaSport likner veldig i Skroget på Norvaen, og tenker på en OtaSport 310 til mine unger, derfor litt interessert. Ser ut som en super båt til en grei pris.

Redigert av Wankel (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...