Jump to content

Båttur Trheim - Kragerø


Pjolter

Recommended Posts

Hei alle sammen, tenkte at kona, Bikkja,fjortisen, baby`n og jeg skulle ta turen Trondheim - Kragerø i sommer. Tenkte å ta ca 4 timers intervaller. og trenger tips om havner og andre lure ting på vegen nedover. Andre med erfaring fra en slik tur vil jeg også gjerne høre fra  :smiley:

 

Mvh

 

P

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det som sitter best igjen fra min siste tur på vestlandet er Måløy, Sognesjøen og Haugesund/Karmøy.

 

Og at det var svært vanskelig å holde oversikten over reiseruten med kun båtsportkart. Fjordene og avstandene er så store at man bør ha digitale kart eller papirkart fra hovedserien for å ikke komme inn i en blind-lei.

 

Ellers håper jeg å kunne ta en vestlandstur igjen til sommeren. Det var bitende kaldt og ustø vind. Men for en natur!

Link to post
Share on other sites

Bladet "Segling" 5-6/2002 har en bra artikkel med mange tips om en som tar denne turen. Du kan bestille bladet på hjemmesiden under.

 

http://www.segling.nakterhuset.se/arkiv01.asp

 

Längs västlig kust till fjällhög nord

Ett av världens mest magnifika seglingsfarvatten ligger granne med vårt eget land. Följ med Maxi 999:an Hagbard på en sommarlång segling utmed norska kusten, från Strömstad ända upp till Lofoten.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites


Pjolter: Mange fine forslag her. skal prøve å plotte inn noen havner og se hvordan det blir.

Er det noe her inne som har tatt turen?

 


 

 

Jadå.  For meir en ti år sidan, dvs, ikkje heile turen, berre Tromsø - Sogn.  Båten vi brukte skulle til Stavanger, men sidan ein slik tur tar litt tid, kunne eg ikkje vera med heile turen.  Tidlegare har eg også fått oppleva resten av kysten, frå Måløy til Stavanger, men også andre vegen, frå Gøteborg til Stavanger.  Det sørgelege med å ha seilt i Nord-Norge, er at det meste bleiknar mot fjella der nord...  men for all del, eg skulle gjerne seilt strekket Tronheim- sørover igjen, om eg hadde lang ferie (og båt).

Link to post
Share on other sites

Hei.


Nils: Det sørgelege med å ha seilt i Nord-Norge, er at det meste bleiknar mot fjella der nord...  
Kan bare si meg helt enig, selv om jeg ikke har opplevd Nord-Norge på egen kjøl. Men for over 40 år siden hadde jeg sommerjobb på hurtigruten og fikk med meg 6 turer tur/retur Bergen/Kirkenes ombord på gamle Sanct Svithun. Det ble et minne for livet.

 

Strekningen Stavanger/Bergen har jeg opplevd både med nattruten (så ikke mye da) og med hydrofoilen Vingtor. Litt av en ristetur der vi hoppet fra bølge til bølge. Føltes som å sitte i en sardinboks. Men naturen var flott.

 

Stavanger/Oslo tok jeg ombord på fraktebåten Akershus. Og strekningen Lillesand/svenskegrensen/Marstrand er tatt med egen båt.

 

Så jeg må si at jeg har opplevd hele kysten fra Kirkenes til Marstrand i Sverige. Og den fineste delen var Nord-Norge.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har tatt turen Bergen-Kragerø et par ganger. Marsjfarten vår er 15 knop så jeg kan jo beskrive hvordan vi pleier å gå fra Bergen og sørover?

 

Sørover fra Bergen bør du gå "innerleia" forbi Hjellestad, rundt Korsneset og få med deg Lysøen med villaen til Ole Bull i Lysefjorden. Fint å ligge i Lysevågen på øya.

 

Skal du over Sletta og nedover mot Haugesund og vil ha en pause før dette er Leirvik og Mosterhamn bra alternativer. Vil du ta en liten avstikker kan du få med deg Røyksund og/eller Kulleseidkanalaen på Bømlo som er vel verdt et besøk. Har du enda bedre tid er det mange fantastiske øyer innover mot Hardangerfjorden så som Huglo, Ånuglu og masse øyer i Kvinnherad som jeg ikke husker navnet på. Et bra alternativ til å gå Langenuen er å gå over Bjørnefjorden, ta en pause i Godøysund for så å gå ned Lokksundet. Mye mer å se der enn i Langenuen.

 

Hvis du ikke vil ligge i Haugesund pga mye bråk og folk er det mange fine plasser sørover. Jeg går av og til iland i Ognahabn (se havneforum) siden denne havnen ligger lagelig til. Det finnes helt sikkert finere havner i området. Ligger masse havner for Ryfylke i havneforumet.

 

For oss er alltid Tananger et naturlig stoppested for å se ann været og bunkre diesel. Hvis du ikke får diesel på hotellet må du se etter en fyr som bor i en seilbåt og som har en dieselpumpe like ved siden av.

 

Når du kommer ned til Egersund er det flott å gå på innsiden av Eigerøya. Ligger noen fine friområder på venstre side straks du er innenfor rekken med staker. Vil du i land før Egersund er Sirevåg et alternativ, men der er det ikke akkurat så koselig. Egersund sentrum har flott gjestehavn med bra doer!

 

Sørover får du valget mellom å gå rett på Lista eller lunte langs land ned mot Hidra. Er flott på Hidra hvis du har tid til en tur innom der. Vil du raste på veien har du muliget i Rekefjord og Jøssingfjord.

 

Midt på Lista ligger Borshavn hvor man kan søke havn.

 

Rundt Lista har du Farsundsskjærgården foran deg. Her er det virkelig mye flott!!! Anbefaler Præstøy like ved Farsund der det er flotte brygger satt opp av Farsund Motorbåtforening.

 

Kommer du rundt Lindesnes og vil kjapt i land er det fint å gå inn i Lillehavn. Går du videre kan du søke inn i områder rundt Imsa eller hva med øygruppe Vaare hvis været er bra?

 

Sjekk ut øya Hille før du kommer til Mandal, og etter Mandal bør du få med deg Selvågen ved Harkmarksfjorden.

 

Videre østover ligger jo den fine plassene som pærler på en snor, så der gjelder det jo bare  få plass!

Link to post
Share on other sites

Jeg følger gjerne opp og skryter (selvsagt) uhemmet av boka "Ferie & Fritidshavner". En av de bedre havnebøkene for norskekysten. Du får den gratis hvis du melder deg inn i Redningsselskapets Kystpatrulje.

MVH

Ingvar Johnsen,

Redningsselskapet

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Er selvfølgelig medlem i Redningssleskapet.

Ellers tuuusen takk alle sammen. Og spesiellt til deg denne gangen Baat-guru. flott beskrivelse.  Jeg skal plotte forslagen inn og lage meg en rute og da er havne tips meget velkommene. Gleder meg til å sette meg ned å begynne å jobbe med dette. Vi har i alle år feriert utefor Kragerø og nyter det hvert år. Men i år skal det bli deilig med en god tur først ( og da slipper jeg jo unna alle søsknene mine en stund også :smash:  heheh ) Dessuten kan vi jo bli i båten mens resten av familien er på hytta ( Fred og ro)  :sleep:

 

Tar gjerne i mot flere tips.

:smiley:

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...