CSL Startet 10.September.2009 Link til dette innlegget Startet 10.September.2009 Hei alle Etter en sommer med langt flere turer i nattemørket enn jeg har hatt tidligere, har jeg begynt å tenke på fastmontert lys i båten. Jeg har for det første ikke tenkt å svi av mange tusen på dette. Det er ikke så mange turer, så litt gjerrig må det være lov å være. Jeg kjører ikke bånn pine i nattemørket, men hender jo at jeg kjører godt i plan i åpne områder. Ser nå at min lille, men svært kraftige og geniale lommelykt kommer litt til kort som "kjørelys". Hadde opprinnelig tenkt å montere en lykt i targabøylen, men der vil den nok sitte for lavt. Kunne derfor tenke meg en løsning med en hjemmelaget sak til å feste på styrekonsollen / bøylen der. Er det noen som har noe å anbefale av gode lykter? Båten er knappe 16 fot så kan ikke være noe svære greier. Min tanke er å få lys omtrent som på en bil, dog med de begrensninger budsjett, praktiskhet og strømforbruk gir. Forslag noen? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
BMP Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Om du har tengt og bruke kjørelys på båt tror jeg du skal holde deg til kjøring på dagtid. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Ser nå at min lille, men svært kraftige og geniale lommelykt kommer litt til kort som "kjørelys". Min tanke er å få lys omtrent som på en bil, dog med de begrensninger budsjett, praktiskhet og strømforbruk gir. Dette er i særdeleshet ikke å anbefale. Du kan komme til å blende andre sjøfarende, og bruk av lyskaster/"kjørelys" kan nedsette lanternenes synlighet og utydigliggjøre deres særpreg, noe som er i strid med sjøveisregel nr. 20 b). Dessuten reflekterer sjøen svært lite lys. Del C - Lanterner og signalfigurer Regel 20. Anvendelse (b) Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 10.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Jøss, jeg som trodde jeg var regelrytteren Jaja, da har jeg lært noe i dag også. Men hva er da formålet med søkelysene annet enn det ordet tilsier og ved havn/tillegging? Skal man ikke kunne se hvor man kjører for å unngå at folk av en eller annen grunn skal stirre inn i lyset ditt så de mister nattsynet? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Polarn Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 (redigert) Lyskastere kan gjerne brukes i trange sund o.l, men ute på det store blå har det heller liten hensikt. Du vil uansett oppdage gjenstanden du KAN kjøre på forsent. Bedre å ta det rolig om natten. Men skal du ha noen kan du jo montere noen slike. 159 spenn på Biltema Eller ha en sånn. 119 spenn på Biltema Redigert 10.September.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Capitaine Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Men hva er da formålet med søkelysene annet enn det ordet tilsier og ved havn/tillegging? Skal man ikke kunne se hvor man kjører for å unngå at folk av en eller annen grunn skal stirre inn i lyset ditt så de mister nattsynet? Som sagt reflekterer sjøen svært lite lys slik at "kjørelys" som på en bil har ingen eller meget begrenset effekt. På sjøen må man navigere. Søkelys/lyskaster/bauglys kan etter min mening, såfremt andre fartøy ikke blir berørt, brukes ved avgang og ankomst kai, passering av spesielt trange farleder/løp, søk etter sjømerker/staker som er viktige for trygg seilas, leting etter fiskebruk, søk og redining etter nødstedte osv. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Kan virke mer som det er radar enn søkelys du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 (redigert) Min erfaring er at søkelys er både praktisk og nødvendig om natten. Det skal selvfølgelig ikke brukes som kjørelys og har ingen misjon i åpent farvann. Men nær land og i trange sund er det helt nødvendig for at jeg skal føle meg sikker. Det kan også være fint for å finne staker og andre sjømerker nær båten. Anbefales på det sterkeste! Lyskasteren skal, for å være hensikstmessig, ikke være fast som en billyskaster som bare lyser fremover, men som håndholdt lykt eller fastmontert søkelys som bare slåes på når det er behov. Derfor er nok "kjørelys" som på bil ingen god ide. Forutsatt at andre båter fører forskriftsmessig lys, er det ikke noe problem å unngå å blende disse. Om natten vil du ofte være mutters alene. Og viktigst av alt: Sett ned farten i dårlig sikt! Stol ikke blindt på GPS! Redigert 11.September.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JRK Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Hei, Maritim har ett tilbud nå. Tror det er myelyskaster for pengene: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2143...upkey=006002072 Hvorvidt mdu har bruk for radiostyrt er jo en annen sak. Husker min første nattseilas, fra Tønsberg til Stavern. Da var det bekmørjt og det var før GPS'ens tid. Da måtte man stole på manuell navigasjon. Da kjørte jeg fra stake til stake og kontrollerte med lyskasteren at jeg faktisk var der jeg trodde. Sikkert merkkelig å se for de som bodde langt kysten, men trygt for meg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 (redigert) For et par dager siden var jeg på nattlig tur med tresnekka Tora i trange farvann. Jeg ville hatt kjempeproblemer uten søkelyset. Det var rett å slett nesten umulig å se land i mørket, selv når en var farlig nær. For tresnekka har jeg selvfølgelig valgt et søkelys uten plast i klassisk maritim design. Betjenes med håndtak fra under hardtoppen. Virker veldig bra. p Redigert 11.September.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.