Bearded Beast Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Oppsto desse planingsproblemene ved forgasserbytte? var det du som bestillte forgasser eller var det euromarine som tok seg av det? Du byttet også alle tenningsdelene ser eg. Ville sjekket tenningstidspunktet igjen for å være bombesikker. Også om det beveger seg ved pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Hvis du ikke allerede har gjort det, ta ut stigerøret fra tanken din. I nedre enden sitter det en sil. Ta ut den og kast den så langt du får den. Den tøyset med meg i fjor sommer. Meningsløst å putte en sil nedi der. Dritten går i filteret uansett. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 24.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Hei nå har vi skiftet pumpe akkurat likt kan båten ha blitt så mye tyngre av at den har lagt på sjøen å trukket vann.I morgen skal vi veie båten rengjøre under + propellene funker ikke det vet jeg ikke hva jeg skal gjøre,skal sjekke tenningen + den silen nede i stigrøret takker for alle råd kom gjerne med flere dette skal jeg til bunns i mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Glem vektteorien din. Er den tyngre enn før er det fordi dama di har fyllt opp båten med dilldall. Og da snakker vi dilldall på noen hundre kilo. En plastbåt trekker ikke vann som gjør den tyngre. Groe kan det sikkert være nok av både på båt og propell, men så sant båten ikke ser ut som en grønnsak skal du få den i plan! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 toppfart er oppgitt til 36 knop noe som jeg stiller meg tvilende til men kan tenke meg rundt 31-32 knop. Ikke noe å tvile på det. Den gjør 36 med denne motoren. Med 260 hesteren kan den tynes til 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 grunnen til eg spør hvem som kjøpte forgasseren er at eg lurur på hvilken forgasser du har satt på. Har du navn og nr? Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 24.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 edelbrock 600cm eller ccm er ikke sikker har ikke nummeret men kan sjekke opp i morgen mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 hmm første tanke er at eg trudde desse skullle ha 750 cfm. Men er sannelig ikkje sikker. Aller først ville eg sjekket tenningen ja. siden du bytta stift osv. Om kamvinkel og fortenningen er rett og at den øker med turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Cfm Kalkulator. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 24.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 denne motoren har thunderbolt ignition som er stiftfri det er noe mellom stifter og elektronisk,ja euromarine bestilte denne for meg mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 jau, men likevel må det justeres. Vanligvis blir motorer fryktelig late med for sein tenningstid. Forgasseren er en 4 port med vacumstyrt andretrinn antar eg. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Min 2755 kommer ikke i plan med 6 stk ombord (alle oppe) dette er med en 5.7L 260 hk toppfart på denne er 32 GPS knop.. mulig jeg har for tung propell?? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 (redigert) nei og ja. Nei du har ikkje nødvendigvis for tung propell bare fordi du ikkje kommer i plan med 6 mann oppe. Spørsmålet er om du oppnår rett turtall med tom båt. I såfall har du rett propell til allround bruk. Men om du ofte er så mange i båten så kan det no vær en fordel å bytte propell ja. Du vil miste fart på dette med tom båt og må passe på å ikkje overskrive max tillatt turtall. Ellers monterer man jo propell etter bruk og behov om det så er fart eller godt skyv:) Har du trimplan forresten? Redigert 25.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 25.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Dette begynne å bli en parodi,tok av sila i stigrøret blåste igjennom sjekket stengekrana for bensin at den åpnet helt alt i orden.Prøvetur akkurat likt 2800 omdreiniger å thats it,kommer ikke lengre.Men nå må jeg spørre om det er noen der ute som har en bayliner 2855 fra i 1995-1999 som har 7,4 liter 330 hp og bravo 3 drev med utveksling 2:1 eventuelt med stålpropeller HVA SLAGS STIGNING HAR DERE PÅ PROPELLENE DERES VELDIG VIKTIG DA VI BEGYNNER Å LURE PÅ OM PROPELLENE ER FOR TUNGE og at den ligger i grenseland. mvh Mewa2 Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Føler jeg stjeler tråden litt her nå men!! Er oppe i 4300 - 4400 på maks Og har trimplan også ja :) Blir med stor sansynlighet bytte av motor til diesel i vinter, så da trenger jeg ikke tenke mer på problemet!! Men er litt kjipt å be folk gå ned i salongen for å komme i plan :) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Har båten fungert som den skal i ditt eie? I så fall har vel ikke propellen "plutselig" blitt for stor? Du har 70 hester mer enn meg. Du har høyere dreiemoment. Når båten vår er lett lastet spretter den i plan. Og med lett gasspådrag. Da skal det søren meg være grov propell på din for at det skal være problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 (redigert) ja nå må eg med spørre her altså. Eg forstod det slik at alt fungerte bra fram til forgasserbytte og de tenningsdelene. Er eg på villspor her eller er dette korrekt? Øyvind K. Ja men sesongen på desse kanter er vel over nå ka? ;) Om 4400 er korrekt som maks så måtte du evt byttet propell om du va 6 mann jamt over. Eller satt på større trimplan. De fleste har for små plater etter hva som anbefales Redigert 25.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 25.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 siste turen i fjor med gammel forgasser var den også sånn,nå skal det sies at hvis det er en liten tur med jolle slepende og fint vær så daffer vi ofte rundt i 8-12 knop uten å dra den opp i plan så derfor vet jeg ikke når problemet oppsto. mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 For meg så høres det ut som Besinpumpa gir for høyt trykk. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Øyvind K. Ja men sesongen på desse kanter er vel over nå ka? ;) Om 4400 er korrekt som maks så måtte du evt byttet propell om du va 6 mann jamt over. Eller satt på større trimplan. De fleste har for små plater etter hva som anbefales Sesongen over nei!! Er nok over snart nå ja!! satser på å ta den opp når jeg kommer meg hjem fra nordsjøen om en 14 dager! Større trimplan er også en mulighet, men er 99,9% sikker på at det blir diesel motor neste år :) Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 26.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Kan det være tilbakeslags ventilen som ikke åpner skikkelig er det noen som har prøvet å fjerne denne kula ? mvh Mewa2 Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 I brukermanualen står dette. Ein må kanskje justere gasseren for opptimal funksjon CALIBRATING THE WIDE-OPEN-THROTTLE (WOT) The best place to perform your WOT calibration is on a chassis dyno. If one is not available then consider a safe, legal driving space, such as a drag strip where you are given E.T. and MPH data. 1. Select an RPM Range to use in evaluating the WOT power. As a rule, use the highest 50 percent of the real power band. If your engine makes good power up to 5000 RPM, then 2500-5000 is a good range. If peak power is at 6500, then 3500-6500 would be a good pick. Be sure not to select RPMs that are higher than the engine’s useful power band. 2. Accelerate at WOT from 1000 RPM below the range you have elected to a few hundred over the range. Time the acceleration with a stop-watch. Be sure to time only the interval while the engine is sweeping through the selected range. Make enough timed accelerations to get a good average that is not affected by wind or grade. 3. Refer to the Calibration Reference Chart for your model. Find the richest Power Mode (Primary Metering) change you can make without changing a Jet — a Rod change only. This will probably be 2 stages (8%) rich. 4. Change to the indicated Rods. Perform timed acceleration #2. Compare the times. Do not be surprised if there is no difference. 5. Compare the results of timed acceleration #2 to the base calibration and refer to the following section that best describes your situation: Case 1: Faster than base calibration Change Secondaries 2 stages richer and perform acceleration test #3. • If test #3 is the same as #2, you’re done. • If test #3 is slower than #2, change to 1 stage rich for the Primary and Secondary and you’re done. • If test #3 is still faster than #2, go to 3 stages rich Primary and Secondary and keep going richer until there is no change (or slower) in the times. Stay at the first “no change” level, so that you stay with the richer of any two levels of calibration that have the same power. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Det står og at om gasseren fløder kan bensintrykket være for høyt. Alt står i manualen som normalt følger med gasseren fra ny. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
mewa 2 Svart 28.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Hei birchwood den var akkurat lik med gammel gasser og bensinpumpe,skiftet ny gasser gammel bensinpumpe akkurat samme resultat så satte vi ny bensinpumpe på akkurat det samme resultat forstår ikke hvor problemet kan ligge : mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Dårlig kompresjon? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.