Jump to content

mercruiser 7,4 bensin blir sur


mewa 2

Recommended Posts

pumpa er elektisk men styres av oljetrykket den begynner å gå etter at du ha kjinnet litt å opparbeidet et visst oljetrykk.Den kan levere maks 72 gallon i timen men det er mer enn nok til denne motoren den kan heller ikke justeres på noen måte kan bare ikke forstå hvorfor jeg ikke får mer enn 2800 omdreininger så er det stopp.Kommer ikke opp i plan selv med bare 2 mann og kvart tank med bensin.Før drog jeg den i plan med lett gasspådrag mellom 1/2 og 3/4 nå er det fullt drag maks 2800 omdreininger..

 

mvh

Mewa2

Link to post
og fint vær så daffer vi ofte rundt i 8-12 knop uten å dra den opp i plan så derfor vet jeg ikke når problemet oppsto.

 

dette er forresten omtrent den mest uøkonomiske og slitasjefremmende farten du kan velge ;)

 

Nei men seriøst så taper effekten seg over tid. Sa du hvor gammel den motoren var? Det er antagelig på tide å bytte til en lettere propell. Den er vel nå såpass lav den akkurat ikkje greier dra den i plan. er det tatt kompresjonstest ?

Link to post

enig i det. spørsmåler er vel hvor plutselig dette kom. Men de blir mykje prat og lite framgang her med veldig varierende opplysninger som kommer fram. Det blir bare sporadiske dillesaker som taes tak i. skal det bli dreis på dette må det feilsøkes litt meir systematisk. At den får nok bensin er det ingen tvil om for om det blir levert for lite bensin vil den ikkje oppføre seg slik og bare komme til et visst turtall og holde seg der. Den vill spytte og harke og rykke og nappe daue vekk osv. Dette er ingen diesel der kun mengden drivstoff avgjør turtallet. Her skal luft og bensin blandes i et forhold.

 

Glem nå forgasseren et øyeblikk. Sjekk at den faktisk tenner på alle syllindre, dette er svært vanskelig å høre, Mål kompresjonen på alle syllindre, sjekk tenningstidspunkt òg at fortenninga drar på ved økende gasspådrag.

Link to post

Jeg hadde samme problemet med min Volvo Penta AQ260. Jeg hadde klart å bytte om to pluggkabler sånn at motoren bare gikk på 6 sylindre. Fikk ikke mer enn max 3000 omr på motoren ved belastning. Hørte ikke noe unormalt på tomgang selv om den bare gikk på 6 sylindre. Byttet om pluggkablene og vips så gikk motoren som den skulle. Sjekk tenningsrekkefølgen. I og med at du har byttet plugger og fordelerlokk kan det hende du har klart å bytte om et par kabler, det klarte nemlig jeg :rolleyes: .

Redigert av Oboj (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Dette høres virkelig rart ut :cryin:

Knapt nok brukt den motoren, med så lite timer og.... Inntil ditt siste innlegg var eg sikker på at dette var slitasje. Da minker vakuum motor skaper i forgasser, og mindre bensin suges ned.

 

Dobbelsjekk tenning og at kabler er riktig plassert, ikkje 180 grader feil. Det har vert lange tråder om slik her før...og alltid har tenning vert rett...heilt til feilen ble funnet :rolleyes:

 

Siden du ikkje veit når feilen oppstod, så kan feil med "slitesjesymptomer" være tilstede. Så eg ville kjørt en sylinderlekkasje-test, eller kompressjonstest.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Høres ut til at det drives reparasjon etter "prøv og feil" metoden her, og det kan fort bli dyrt! Det har vel så langt minst kostet deg en ny forgasser og ny bensinpumpe, og sikkert en del annet som var helt i orden også. Prøv heller en skikkelig grundig feilsøking, finn delen som er ødelagt og skift/reparer denne. Det kan være en skikkelig utfordring for tålmodigheten, men når du hele tiden monterer nye deler uten å vite om de gamle er dårlige blir det bare verre og verre å finne ut av den opprinnelige feilen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nå er vi sikker på at vi har funnet feilen kompresjons testen viste 8,5-9 kg trykk på 7 av sylindrene den 8 hadde vi ca 10 målinger på og de fleste gangene lå den på 3,5 kg trykk.Det er sannsynligvis eksosventilen som er gåen.Når det gjelde vekta på båten var den 3900 kg vi gjorde den ren under + propellen var utpå fremdeles rundt 2800 omdreininger så tok vi komp test håper nå at dette er problemet,vi har sjekket tenning og kabler alt er riktig på plass og den får nok bensin :smiley:

 

mvh

Mewa 2

Link to post
  • 4 måneder senere...

Endelig har vi plukket av toppen,men vi ser med en gang hva som er galt i det vi tar av toppdekselet der er ventilstengene på den annt bakerste sylinderen bøyd og knekkt i 3 deler. Vi får ut alle delene sylinderen ser fin ut ikkespo på stempel eller sylinder vegg takk og pris.Nå er toppen levert til verksted for gjennomgås,mitt spørsmål til dere er hvordan kan dette skje motoren er ikke blitt kjørt hardt.Takker for svar og innspill det kan jo være flere som har(hatt) problemet.

 

mvh

Mewa 2

Link to post
  • 2 uker senere...

du fant feilen ittekvert ja:P,kontroller at manifolder er tette og at du ikke har sprekk i sylinder,har du fått vann inn i sylinderen,kan du ha fått vannslag å det første som ryker da er ventilstenger da de er hole innvendig å beregnet for å ryke ved stor belastning,har skrudd nok motor sjøl i båten i sama havna så deg så har vel vært borti det meste på 454 snart:P

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...