Servicemannen Startet 11.September.2009 Link til dette innlegget Startet 11.September.2009 Her har jeg bilder av 2stk 50amp ladere med 3 utganger men de er 4 år i mellem produktsjonen. Begge har samme alu-profilen i kapslingen, samme diodene som varsler om ladestatus og design i utgangene. Teknisk datablad forteller også nøyaktig de samme. Mer er felles med dem, til og med klistermerke på baksiden med samme millimetermål og samme type skriving "Made in Taiwan". Sikkert fra samme trykkeri. En av produsentene er større og leverer sine ladere med kraftigre kjølevifter og har mer "PROFF" hjemmeside mens den annen forteller inn i mellem at dem har sett hvad konkurentene har på markeden i år og han trenger ikke å tænke om utvikling foreløpig. De er mange tinger vi aldrig for svar på og sikkert for vi aldrig brukbart svar på den spørselen hvem står bak disse produktene Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Vet ikke du? Pro Mariner og Sterling er såkalt samarbeidspartnere på amerikanske markedet, jeg tror siden "White Creek" eller anno 1805 eller sånt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 11.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Nei, aldrig hørt om de samarbeidet. Produktene fra disse produsentene er ved side av ver andre i butikkhillene der ute og Sterling sier at USA markeden er viktigste markeden for dem.. Fra 1805? Nå har jeg litt alsheimer"light"! Hvilket år var Edison oppe? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Eddibaby kom ca. 40 år senere på verden, da kan du sjå. Tja, at så kalte konkurrenter står ved hverandre er vel også typisk amerikansk. Men hva skal man forvente av folk som faktisk krever at de lures. ...jaja...unnskyld. Men klart det, hvorfor skal det ikke være viktig der? Det finnes like mange båter der som i Europa. Så da, slutt for i dag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 11.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 ...sikkert for vi aldrig brukbart svar på den spørselen hvem står bak disse produktene Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 11.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 ...men hvorfor har du ikke fortalt oss før å de er ProMariner som er så smarte men ikke... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 ...mmh... Jeg tenkte egentlig at gjensidig bruk av ferdige salgskanaler og å fortjene på andres produkter er bare helt normal busines, men treffer ikke helt mitt betydning for "smart". Så, da, vettu, da vet jeg faktisk ikke hva jeg skal svare på det. Men ha en trivelig helg! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 12.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Du mener dette samarbeid er kun ensides? En for salgskanalene i USA men dem i Evropa er ikke tilgengelige for den annen? Enig med deg at "smart" kan ikke brukes her Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
hermansen Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Jeg hadde en lader fra ProMariner i båten min (en Sea Ray 2004). Denne tok kvelden og i forbindelse med feilsøkingen hadde jeg kontakt per e-post med ProMariner i USA. Fant også en lader hos dem som passet som erstatning (måtte kjøpe da garanti var gått ut på dato). Da jeg spurte om de sendte til Europa fikk jeg beskjed at de ikke gjorde det. Men de henviste meg faktisk til Sterling-Power og sa at deres produkter ble solgt under Sterling navnet i Europa. Protech var det amerikanske varemerket. Så jeg kjøpte en lader fra Jørg..... som i grunnen var den jeg fant på sidene til ProMariner.... Og prisen fra Jørg var tilnærmet lik pris i USA + mva + frakt (faktisk litt mindre). Men sånn er verden. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Der kom et brukbart svar Som jeg tror er en produsent bak disse laderene. (Faktisk er begge bildene jeg lagde fram av ladere som har tatt kvelden og) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Der kom et brukbart svar Som jeg tror er en produsent bak disse laderene Man får enda flere svar hvis man bare leter både lenge og dyp nok. Men hvorfor, vil du også vite hvem som samarbeider med GM, VW, Microsoft, Continental, "Brema 999", eller tannlegen din ? Flest er det viktig hva som er tilgjengelig her, hvis en ikke ønsker å stå og å betale for egen import. Jeg tror at de fleste av kundene mine er glad for at de ikke må bry seg om slik. En for salgskanalene i USA men dem i Evropa er ikke tilgengelige for den annen? Slike tallerken har flere etasjer og ikke all maten er tilgjengelig for alle. Det gjelder både produktspektret og tekniske detalj, det er helt normalt og kalles salgspolitik. Hvis alt som finnes på markedet blir tilgjengelig for alle da får man "500" type ladere med 20A og "500" sorter tyggegummi med jordbersmak på en og det samme butikk. Hvem tror du er interessert i det? En av grossistene mine garanterer 260.000 forskjellige kjøretøydeler - alltid- på lager. Skulle de også levere for alle andre merker da blir det minst 1 null til. Hvilken grossist er interessert i å ha enda mer rustende penger på karton? Bare pga. internett blir heller ikke fagforhandlere erstattet. Fagforhandlere selger faktisk det meste av produksjonen. Hvilken detaljhandel skal dekke alt -og- holde overblikk? I USA gjelder det 6 måneder garanti, mens det blir to års i Europa. Hva er bedre? Priser kan diskuteres att og fram. Men normalt er det altid billigst hjemme, .....hvis man ikke akkurat snakker om fergebilletterellerpakketransportellermelk-grønsaker-matvaregrossisterellerosv av selskaper som ikke ha konkurranse i eget land. . .. ... .... Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 (Faktisk er begge bildene jeg lagde fram av ladere som har tatt kvelden og) Ellers hadde ikke du noe Sterling i det hele tatt, sa ikke du noe sånt? Hvis jeg en gang får både tid og lyst da sender jeg deg bilde av noen grønne nederlandske og blåfargete amerikanere. Statistiskt sett lever de nemlig ikke lengre, heller ikke ubetinget pga. tredobbelt prisen. Forresten, er din gått ut for garantien eller hvorfor sender du ikke Sterlingen tilbake til selgeren? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Det er ikke unormalt å samarbeide, men det er kanskje litt unormalt at noen hevder å være oppfinner når de bare pakker andres oppfinnelser inn i egen forpakning. Hvis man besøker store utstyrsmessene ser man hvem som finner opp ting og hvem som kanskje bare trykker klistrelapper og markedsfører. Jeg lever i den villfarelsen at jeg tror alle som produserer ”state og the art” elektronikk og som utvikler egne produkter ønsker berømmelse og priser for sine produkter. Jeg kan ikke huske å ha sett noen Sterling produkter i finalen for innovative, økonomiske, price to performance produkter eller lignende. Jeg kan heller ikke se at Sterling har deltatt men det vet sikkert du Jørg. Det kommer jo snart opp en ny utstilling hvor heder og ære skal deles ut, og det blir jo spennende og se om produsentene somalltid deltar får litt konkurranse fra Sterling i år. http://www.mets.metstrade.com/_upload/mets...AME09DAMETS.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Fabrikker konkurrerer OG samarbeider. Jeg så to like (!) samlebånd på en fabrikk i Tyskland; Side-by-side! De laget frekvensomformere. De var helt like i allt, bortsett fra fargen på ytterdekslet og fabrikkasjonsmerket; DE var forskjellige. Samme fabrikk får noen typer omformere produsert i USA... Fabrikkmerkingen er forskjellige på de som sendes til Europa og de som selges der borte. Å ja: USA-utgaven har OGSÅ en 115volt inngang, mens den er tatt bort på de som selges på denne siden av dammen. For noen år siden ble Ignis og Indesit kjøleskap produsert ved samme fabrikk, men med 2 forskjellige salgsledd. Så slike ting er ganske så vanlig. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Joerg Becker Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Det er heller ikke nytt at samarbeidspartnere også spleiser på både utvikling og produksjonskostnåder, som forresten jeg synes er veldig smart. Bortsett a det er det interessant å se hvordan forskjellige krav smelter sammen til ett spisseprodukt. Samtidig kan man redusere unødvendige feilkilder, også allerede av erfaring. Med det sparer man igjen mye ballast mht. materiell og kostnåder. Du vet ikke noe om tester? Nå kommer ikke Sterling permanent med verdensnyheter som behøver konkurranse, såkalte nyheter har ikke noe konkurranse så lenge ikke konkurrentene kopierer prinsippet. Regulatorene PDAR er fortsatt de mest solgte i Europa, her er fremdeles kjøperne det beste testområde. Ellers ble f.eks. laderen CED testet og kåret ved konkurranse i Tyskland for nå 4 år siden. Så ble den bortsett av softwareopgradering og designen ikke stort forandret. Behøves jo heller ikke, fordi selve -type- laderen gikk jo suksessrik siden flere år før. AB-ladere er fortsatt alene/har ikke noe konkuranse; BBC er det som man kjøper for å forsyne forskjellige type batterier; invertere ha blitt litt dyre i større klasses men andre kvalitetsinvertere av andre produsenter er fortsatt dyrere eller koster det samme. Testmessig fikk Sterling med ProCombi sist den såkalt britisk pris of avards som er det samme som den du linker til nå. ProSplittR og PSR-T er fremdeles alene på markedet; mens Pro Split T er i ferd med å tar knekken på øverste range for ladefordeling påbåter med to motorer/dynamoer. Dette er jo også virkelig nesten et must. Glemter jeg noe? Ja. PMP1 ble jo tatt i testen, noen her på forumet har satt opp en link. Da ble PMP1 kåret som forventet: Bra i sin klasses, funker enkelt og som det skal, og prisen stemmer også hvis man ser på det den kan og andre priser. Så da, hva er ikke øffentlig... Jeg ser heller ikke andre står permanent i avisene, så sant ikke en produsent ha kjøpt/tvunget opp en rapport om dette. Også det er vanlig. Så da. Jeg svarer enten senere, i mellom, eller i morgen på det som kommer nå fordi jeg må konsentrere meg litt på noe her. Ha en fortsatt fin dag så lenge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Jeg regner med at du sikter til en Queen’s Award som Sterling skal ha fått i 2005 og som jeg dessverre ikke klarer å finne i registeret til dronningen. Men dette har vel ikke så mye med en teknologipris å gjøre, men en pris som dronningen deler ut til noen utvalgte landsmenn som har utmerket seg på en eller annen måte. Å sammenlign dette med Dame award er som å sammenligne sørlandsmesterskapet i roing med de olympiske leker. http://www.queensawards.org.uk/ Her er noe som Sterling skriver på sin hjemmeside. Sterling Power Products’ business plan is very simple. We design every conceivable performance and safety feature we can think of into our products; then we check our competitors just in case we missed something (however, we have never come across anything close). Dette er etter min mening en bedrevitende og nedlatende holdning som ikke stemmer i virkeligheten. Hvis vi bare skulle fått tilgang på det Sterling har funnet opp hadde vi bodd i huler alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Forskjellig foretningsforetak har hver sine moralske standarder. Enkelte har nok flere svin på skogen enn andre, men alle driver vel med litt industrispionasje. Men jeg synes noen går vel langt i markedsføringen sin når de ønsker å gi inntrykk av at de er de eneste som kan noe i denne verden Er det noe Sterling er virkelig flinke til så mener jeg dette er å appellere til folk med ordspill, og de går så langt med dette ordspillet at jeg til og med vil kalle det frekkhetens nådegave. Men vi kan jo håpe på at noen i Sterling organisasjonen kan fortelle hva denne prisen går ut på og om teksten som Sterling skriver på sin hjemmeside er et ordspill med en forvrengt virkelighet eller ikke. Det står følgende på Sterling sin hjemmeside: Winners of the Queen’s Award for Innovation for outstanding work in the field of advanced mobile power systems 2005 Jeg har lest litt gjennom kriteriene for å få denne prisen og funnet ut følgende: Prisen deles ut i tre kategorier, • International Trade - recognising companies that have demonstrated growth in overseas earnings. • Innovation - recognising companies that have demonstrated commercial success through innovative products or services. • Sustainable Development - recognising companies that have integrated environmental, social, economic and management aspects of sustainable development into their business. Dronningen deler ut ca 180 priser i disse tre kategoriene til sammen hver år, og legg merke til kriteriene i kategorien Sterling hevder å ha vunnet. recognising companies that have demonstrated commercial success through innovative products or services. Kandidatene til prisene søker selv om å få en av pris ved å sende inn en søknad, og man kan søke i alle tre kategorier i en og samme søknad. De som ikke får en pris til tross for å ha sendt inn en søknad vil ikke bli offentliggjort. Hvis vi ser på grammatikken i teksten til Sterling om denne prisen så er det noe rart med denne også. Det står: Winners of the Queen’s Award for Innovation for outstanding work in the field of advanced mobile power systems 2005. Det står ikke Winners of the Queen’s Awardin in the category of Innovation and outstanding ……… Jeg tolker dette slik at det ikke finnes noen vinner i noen spesifikk kategori for man konkurrerer ikke med likesinnede når man søker om å få en pris, og det er ikke noe som heter kategori for ” Innovation in the field of advanced mobile power systems 2005”. i dette systemet. Men det finnes andre internasjonale priser hvor kategorien Innovation in the field of advanced mobile power systems finnes, og det er mistenkelig at Sterling forsøker å gi inntrykk av at det er denne prisen eller lignende Sterling har vunnet. (Dette må i så fall ha stått i søknaden, og man er jo med stor sannsynlighet den eneste søkeren som skriver dette i søknaden). Sannheten er at de ikke har vunnet noe som helst etter min mening, de har fått en pris i en kategori som blomsterhandleren på hjørnet kunne ha fått eller kanskje med stor sannsynlighet allerede har fått. Derfor tolker jeg også teksten til Sterling i denne og andre sammenhenger som frekkhetens nådegave, for hvis det viser seg at Sterling tillegger prisen noen misvisende formuleringer med den hensikt å gjøre seg selv bedre enn man egentlig er så er dette noe som bør oppklares. Jeg beklager hvis jeg tar feil og ser frem til at Jørg tilbakeviser det jeg har skrevet ved å komme med en redegjørelse for hva som er riktig med hensyn til hva en Queen’s Award er. Hjemmesiden til Sterling er etter min mening full av lignende frekkheter for de sammenligner hele tiden sine produkter med de dårligste produktene på markedet og ikke de beste produktene på markedet. Hvis de blir konfrontert med forholdet er plutselig ikke kvaliteten eller teknikken viktig lenger, for da er det plutselig prisen som er viktigst. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) Nei, da er det den prisen vel ikke så viktig fordi den blir jo bare fordelt mellom innovasjonsbærer. Men "Dame"-prisen er altså viktig. For hvem? Mener du at de forestiller eller tilbyr noe der som ikke fantes fra før, eller som ikke ble overholt eller brukt annerledes allerede? Heller ikke jeg har funnet opp hjulet. Men likevel bruker jeg hjulet bedre enn de som fant det opp. Jeg blander det også inn der hjulet passer bra. Jeg bruker også andre lager som gjør selve hjulet raskere og andre dekk som gjør det sikrer, og jeg bruker bremser for hjulet fordi jeg vet mye om å kombinere ting. Å bruke noe nye microchip på et gammelt fysisk lov, som ikke forandrer noe på selve lov og grunnlag, er ikke fristende for meg. Og å oppfinne noe som ofte bare betyr småjusteringer, som ikke er interessant for et ekte hustru, er heller ikke særlig oppsiktsvekkende for meg. Men å komme på ideer for å bruke ting annerledes, det er interessant fordi praktisk. Så, for så å si at Firma Sterling ikke ha oppfunnet noe nye lover vil det være riktig. Men man kan ikke hevde at de ikke er smarte å lage (les kombinere) nye og pålitelige ting av kjent materiell. Ikke glem: Hvis man ønsker å si sånt da skulle man også kunne forklare ellers hvorfor at dette firmaet har så mye suksess siden mer enn 16 år. Jeg mener bare. Fakt er at Sterling, i motsetning til alle andre, ikke lager noe reklame i det hele tatt. (Redigert her: Bortsett av få messeutstillinger med stand det jeg ville skamme meg over.) Fakt er også at Sterling rangerer helt på toppen av salgslistene likevel. Fakt er i tillegg at det som Sterling selger også treffer, siden det er produkter som man bruker i "Real life" => men ikke bare dyrt pynt for folk som ikke har peil om hva de har. Og fakt er også at andre ikke tilbyr noe som er enten bedre eller billigere, - som vises at Sterling tenker praktisk - mens mange andre kandidater flest bare forvirrer folk med mye reklame om detalj som man egentlig ofte trenger lite av hvis man belyser tingene fra andre enn dems reklamesiden. Vi kan jo senere for moro skyld undersøke produktet som får Dame-prisen nå i år. Si i fra når den er klar. Ønsker en fin søndag så lenge. Jørg Redigert 13.September.2009 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Sterling og Mastervolt har vært på markedet omtrent like lenge pluss minus et år eller så. På denne tiden har Sterling klart å komme til det stadiet som Mastervolt var på etter to år. Sterling var i følge seg selv de første som tok i bruk Switch mode teknologi i UK. Mastervolt ble startet for å ta denne teknologien i bruk og du kan jo sammenligne forskjellene i dag. Saken er den at hvis Sterling tok i bruk denne teknologien så har de ”tatt ideen og teknologien fra noen andre, og da stemmer ikke Sterling sine uttalelser som Sterling Power Products’ business plan is very simple. We design every conceivable performance and safety feature we can think of into our products; then we check our competitors just in case we missed something (however, we have never come across anything close) lenger. Mens Sterling forsyner deler av markedet med billige kopierte produkter produsert med billige komponenter utvikler og leverer Mastervolt nyutviklede løsninger til Yachtmarkedet og yrkesmarkedet fortløpende i tillegg til leveransene til fritidsbåt. Teknologien som benyttes i Mastervolt produktene til fritidsmarkedet er frukter av andre produkter de har utviklet til et langt mer krevende marked, og derfor øker de også forspranget hele tiden. Det er allmenn kjent at for å overleve så må man enten ha et teknologisk forsprang, ellers må man kopiere for å ikke ha for store utviklingskostnader. Det er helt vanlig at noen firmaer utvikler mens andre stjeler, og jeg synes det er særdeles dårlig gjort når de som konsekvent stjeler 10 år gammel teknologi rakker ned på de samme firmaene de stjeler teknologi og ideene fra. Det er to forskjellige verdener og derfor må vi også skille mellom dem uten at den ene nødvendigvis er dårligere eller bedre enn den andre for det. Jeg har aldri sett, hørt eller lest at Mastervolt eller Viktron har rakket ned på Sterling eller sammenlignet produkter slik Sterling gjør. Det ville i så fall bety at de rakker ned på sin egen utrangerte teknologi, og det burde også Sterling tenke på. I dag rakker Sterling ned på den teknologien som de med stor sannsynlighet kommer til å ta i bruk om ti til femten år. Verden ville med stor sannsynlighet klart seg bedre teknologisk sett uten Sterling enn uten Mastervolt og Viktron, for det er Mastervolt og Viktron som er verdensledende på utvikling av teknologi til marinebransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Forskjellig foretningsforetak har hver sine moralske standarder. Enkelte har nok flere svin på skogen enn andre, men alle driver vel med litt industrispionasje. Men jeg synes noen går vel langt i markedsføringen sin når de ønsker å gi inntrykk av at de er de eneste som kan noe i denne verden Er det noe Sterling er virkelig flinke til så mener jeg dette er å appellere til folk med ordspill, og de går så langt med dette ordspillet at jeg til og med vil kalle det frekkhetens nådegave. ............................................................. ............................................................. ............................................................. Hjemmesiden til Sterling er etter min mening full av lignende frekkheter for de sammenligner hele tiden sine produkter med de dårligste produktene på markedet og ikke de beste produktene på markedet. Hvis de blir konfrontert med forholdet er plutselig ikke kvaliteten eller teknikken viktig lenger, for da er det plutselig prisen som er viktigst. ...blablabla..... , moralske påstander. Om både gjenbruk og rekombinering av teknik sa jeg vel nok. Men kjeder du deg kanskje akkurat nå, eller ble det for sent eller for våt i går? Jeg sier jo ikke at jeg er med på alt, men det meste som Sterling forteller er helt riktig. Men jeg må innrømme at Charles Sterling skriver litt veldig frekk, slik at man kunne oppfatte han som arrogant. Men husker du at firma Sterling finnes siden over 16 år? Hva du eller noen synes privat om Sterling er altså helt uviktig, ren teknisk sett, fordi teknisk sett skulle man ikke konstruere problemer som ikke finnes. For hvert argument finnes det altid noe motargument. Forresten også og mange for produkter av produsenter som du favoriserer. Men du og andre her er jo heller ikke første man som prøver å demontere noe i alle disse år, og du/dere blir ikke den siste. Det finnes bare en ting jeg ikke forstår: Hvis dere alle er så godt informert om markedet, hvorfor kommer dere med slike diskusjoner nå? Jeg blir bare irritert om slik, fordi det minner meg på gamle damer som kjeder seg i gaten. Ellers hadde jeg en diskusjon med en norsk kollega for bare litt siden som også gjenspeiler litt om akkurat dette her i Norge: Plutselig sitat etter at han spurte om rabatt: " Nei takk. Jeg verken tilbyr eller selger småplukk så lenge jeg kan selge utstyr som er dyrt og gir store rabatter. Og det ser heldigvis ikke sån ut at det ta av i nærmeste fremtida." Sitat slutt. Forbrukervennlige priser, kombinert med både bra og praktisk teknikk som virker som det skal, er altså ikke "hipp" for den type forhandlere. Vel, for meg og hundretusenvis av forbrukere er det det fordi alt passer som det skal. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Det er allmenn kjent at for å overleve så må man enten ha et teknologisk forsprang, ellers må man kopiere for å ikke ha for store utviklingskostnader. Feil. For å overleve må man kunne kombinere teknologien for bruk på ting som finnes. Det gjør også Mastervolt, og Silicon-Victron, og sikkert mange hundretusen andre også. I tillegg er det lurt å redusere produktens muligheter av på et nivå som gir maks nytte for planlagt bruksområdet, og allerhelst på et prisnivå som også normal-mennesker kan betale. Det gjør Sterling. Nesten alle disse produkter er avfall av noe som ble utviklet for helt andre formal, flest av folk som fikk oppdrag for å oppfinne helt noe annet bl.a. for å føre krig. Så snakk i vei om moral, spesiell om firmaer som ikke ha opfunnet det hele. JEG tar meg nå en tur ut. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 13.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 ...på et prisnivå som også normal-mennesker kan betale.Det gjør Sterling. Nå har den samme norske kollega du henviser til fortalt at vis Sterling skal oppfylle samme garantivilkår og Mastervolt og Victron tilbyr her på markeden bør du prise komponentene opp om 30000kr. Mener du at forskjellen på kvalitet er de stor at man bør tilpasse forventinger prisnivo? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Du må da ikke blande ting, Servicemannen. Allt garanti er regnet inn på priser, uansett hva det dreier seg om. Men får du betalt noe timelønn/erstatning av Mastervolt eller Victron når en lader du solgte av dem går i stykker og du reiser til kundebåten for å bytte den? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 (redigert) Jeg tror du misforstår litt Jørg for jeg favoriserer ikke. Jeg liker bare ikke at enkelte produsenter utnytter folks uvitenhet og legger opp en markedsføring etter dette. Å konsekvent sammenligne dårlig mot Sterling samtidig som man hevder at alt som er bedre enn Sterling er for dyrt gir en dårlig smak i munnen. Det vet du godt for du er jo allerede klar over at jeg henviser kunder til deg som ønsker en billig lader. Det er noen alvorlige feil i den tekniske markedsføringen til Sterling for de bruker noen begreper mange folk tror de skjønner, og så forsterker Sterling markedsføringen sin for å fremheve produktene sine basert på en feilaktig teknisk informasjon. (De markedsfører bevisst mot uvitende kunder som ikke kan regne selv eller som ikke har forutsetning for å sammenligne). For å gi et svært enkelt eksempel på hva jeg mener så hevder Sterling på sin hjemmeside at konvensjonelle skilledioder har et spenningsfall på 1,1 volt mens Sterling sine har et spenningsfall på 0,74 volt med samme maksimale strømmen diodene er beregnet for. For en uvitende båteier høres jo dette alvorlig ut for informasjonen kommer jo fra en som mener ha god greie på dette. Men for oss andre som vet at dette handler om energi (watt) og ikke spenning (volt) så blir jo realiteten en litt annen. For det første er det ikke riktig at konvensjonelle diodeskillere har så stort spenningsfall, men at konvensjonelle dårlige diodeskillere kan ha så stort spenningsfall er kanskje riktig. Her mener jeg Sterling ved å benytte ordet konvensjonelle skilledioder ønsker å gi uttrykk for at alle andre deler på markedet er dårlige og at Sterling er alene om å ha det beste. Dette er feil og det vet du, jeg og Sterling. (Jeg har arrestert flere som markedsfører slike deler feil fordi de tror det samme som Sterling hevder, inkludert enkelte Mastervolt forhandlere som har misforstått dette). Så kommer spørsmålet om hvor stor betydning dette spenningsfallet har, og for å få svar på dette tror jeg det beste er å spørre en fagmann og be han sette dette i et perspektiv vi alle skjønner. Hvis vi da har en 12 volt 80 ampere dynamo så yter denne ca 1096 watt. Hvis vi da lader denne energien gjennom en dårlig og en god skillediode og regner ut forskjellen så blir forskjellen tross alt bare 28 watt. (Gjennomsnittet blir mye mindre for nå har jeg regnet den største forskjellen kontinuerlig, og som du sikkert kjenner til så bruker vi jo watt timer når vi regner på parametre i energisystemer). Jeg mener i alle fall at hvis man skal sammenligne så må sammenligningen gjøres på en måte som kundegruppen forstår effekten av. Jeg mener i tillegg at markedsføringen til Sterling er teknisk villedende på flere områder og at dette ikke er bra verken for kundene eller for bransjen. PS! Jeg tror det Servicemannen sikter til er litt uklarheter rundt kjøpsloven, for det ryktes at Sterling selger de elektroniske produktene med garanti men at kjøpsloven på 5 år ikke gjelder på grunn av et eller annet foretningsmessig triks. Det ville jo være en fin anledning for deg å avkrefte dette ryktet. (Du har skrevet noe om dette på hjemmesiden din under kjøpsbetingelser, og det er mulig at du bare har formulert deg litt uheldig). Lagt til. Det er vel denne teksten det stilles spørsmål rundt. For alle elektriske og tekniske produkter gjelder generellt 2 års garanti, eller garanti etter leverandørvilkår. For alle andre varer eller tjenester som er levert i Norge gjelder Norsk lov (kjøpsloven) Redigert 14.September.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Hei igjen Ole Petter. Beklager forsinkelsen, men arbeitet blir ikke mindre her. Et ærlig takk også for å sende kunder til meg. Men kaller ikke du dette favorisering? Ja men, hva er det da ellers? Du favoriserer såkalt kvalitet av Victron og Mastervolt. Jeg favoriserer Sterling, som er for min skyld best og gunstigst fordi det gjør susen like bra. Ellers tilbyr jeg, ved direkte etterspørsel, også alle andre gode produkter som f.eks. Mastervolt, Victron, Philippi, m.m. Men, og så er det: Hvis jeg bare kan da prøver jeg å spare penger for kundene mine. Jeg -overtaler- faktisk de allerfleste av kundene mine til noe gunstigere enn de egentlig ville ha. Dumt, fordi jeg som forhandler fortjener på salget, men så er jeg bare. (Forresten siden jeg begynnte for 23 år, riktig nok for 26 år siden.) Men: 99,9% av alle mine kunder har absolut ikke noe behov for mer/dyrere/annerledes. Punkt & Utropstegn. Jeg synes egentlig at den tråden her utvikler seg så dumt og "u-båtisk" at man gjerne kunne stenge den eller i det minste sette over på O.T. fordi det er bare bortkastet tid. Men siden du spør og skriver er jo jeg nødt til å svare. Takk, ang. garantiloven svarer du for meg allerede. Så mye til 5 års garantien, som automatisk blir til 2 så snart apparategarantien er utløpt. Det er også det samme i hele EUen og nesten uavhengig produktet, bare at det er klart. Ellers er det jo vel så at nesten ingen av oss tar på seg noe reise "til søramerika" bare for å skifte "en lader." Å skifte ut komponenter, med bokstavelig 6 skruer og 5 mutrer, er vel ikke noe å diskutere om siden dette tar bare 20 minutt flest. Om altså Sterling eller hvem som helst, vi alle sender erstatning på en eller en annen vei og hvis det er langt bort da får en annen firma oppdrag når man selv ville få store utgifter ellers. Så, hva er vitsen med å diskutere det. Ser jeg noe feilaktig eller dreier det seg her bare om overpoengtering? Beklager så mye, men vanligvis har jeg ikke noe problemer med garantisaker. Man bytter og ferdig. Til Sterling eller hvem ellers i sammenlikning med Mastervolt. Uten videre spørs, og som jeg bekrefter ovenfor, Charles Sterling er gjerne litegranne ukultivert i sine uttalelser av og til. Men dette har vel absolut ikke noe å gjøre med produktene av Firma Sterling, som i tillegg jeg til en stor del presenterer her i Norge. Men kanskje at akkurat det er problemet? Produsenten kunne også hete Müller", "Miller", Stradivari, eller Ole Petter´s i steden for "Sterling". Det spiller ingen rolle fordi produktene gjør bare det de gjør: Nemlig å virke etter formal og som de skal. Ikke mer, ikke mindre, og mer lover man jo ikke fordi dette er forholdsvis mer enn bra nok. Punkt. Om en diskusjon om 1,1 eller 0,7V på maks strøm er noe så megaviktig vet jeg heller ikke. Det hele blir for oss "allvitende" så klart ikke interessant før noe lavere enn 1 - 3A, så sant man ikke lader spenningskompensert. Men det blir veldig interessant (men "ingen" henviser på det) mens man lader på stort kapasitetsforskjell over lang tid. (stikkord "spenningsforskjell på diodens utganger.") Forskjellige løsninger behøver man nå ikke å diskutere her, men dette finnes. Forresten også bl.a. noe godt fra Sterling. Så, ferdig med det. Ellers forstår jeg ikke at man kan bruke så mye tid på det hele. Og jeg forstår heller ikke at du, Ole Petter, er så sensibel på Sterling mens akkurat Mastervolt måtte korrigere en del selv etter massivt kritikk som i siste årene ha kommet fra både England og USA. Så kan man peke på maks-effekttider som ble angitt av Mastervolt, Victron og mange andre i bare 20 minutter og ved hele 23°C, som flest er mindre enn allerede bare lufttemperaturen -før- invertere og ladere i det hele tatt blir slått på og produserer mye varme selv. Senere ble tallene korrigert på noe med 30°C, men man snakkte fortsatt ikke om tidsbegrensninger. Men som "ekte Mastervolter" ser man dette ikke. Kanskje at Mastervolt eller heller forhandlere dems skulle lage forskjellige kundeklassifiseringer. Eller mener du oppriktig at vi snakker her om det samme? Man må allerede være litt ignorant for ikke å se hvem som lurer hvem. Sterling står da vel langt bort i fra. Det samme igjen ang. batterilading. Sterling sier det samme som jeg: "It`s just a battery" => ...og det er det. Batterilading må da ikke overklassifiseres, så lenge man ikke stiller veldig spesielle krav. Gir batteriet det den skal ha innenfor produsentspesifikasjonen, da holder batteriet vanligvis lengst. Og siden vi snakker om "vanlig" da er det også vanlig at kundene mine (og dermed flest også kundene til Firma Sterling) har batteriene sine jæ.... lenge. => Fordi systemet virker så bra som lovet og => til en meget gunstig pris => som ikke ekskluderer vanlige garantier. Hvis du eller noen mener at man kan holde batterier realistisk enda lengre i liv, med produkter fra enten Mastervolt eller andre, da er jeg helt åpen for nyttige forklaringer. Ellers ber jeg bare om å akseptere at Sterling-kunder kan være like glad i det de har som Mastervolt-kunder gjør om sitt. I hvert fall kan ikke jeg se hva den såkalte "kvalitetsforskjellen" er som dere prøver å fremheve, bortsett av at Sterling-kunder betaler mindre. Ønsker en fortsatt arbeidsrik dag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.