joshua Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Hvis vi da har en 12 volt 80 ampere dynamo så yter denne ca 1096 watt. Hvis vi da lader denne energien gjennom en dårlig og en god skillediode og regner ut forskjellen så blir forskjellen tross alt bare 28 watt. (Gjennomsnittet blir mye mindre for nå har jeg regnet den største forskjellen kontinuerlig, og som du sikkert kjenner til så bruker vi jo watt timer når vi regner på parametre i energisystemer). Visst kan det vara allvarligt med ett spänningsfall på både 1,1 och 0,74 volt om man inte har en regulator som kompenserar för detta. Då blir ju laddningsspänningen alldeles för låg. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 (redigert) Det er riktig det Joshua, men jeg snakker om effekttapet eller differansen i effekttapet. Det blir ofte feil å snakke om spenning fordi spenning bare er en måleenhet som avdekker om vi har en normal eller unormal tilstand med gitte forutsetninger. I energisystemer så snakker vi om watt, watt timer, effektfaktorer, samtidsfaktorer og tidsenheter. Grafisk kan man for eks. beskrive noen egenskaper i et anlegg slik. Og så kan man for eks. legge inn en energikilde i et energivindu for å visualisere hvor god ladningen vil bli i et oppsett. Har du da en dynamo som yter 1000 watt og en liten batteribank som under, ja da vil det uansett virke dårlig. Redigert 14.September.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 (redigert) Mens vi er inne på tema så er her et nytt eksempel på "deling". Xantrex LinkPRO Battery Monito Link Odelco Batt-Meter 3 Link Spec og utseende er identisk, kun logo og navn er forskjellig. Noen som tror at innmaten er ulik ? Lurer på hvem som utvikler og hvem som bare OEM'er ? /Øystein Redigert 14.September.2009 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Det er riktig det Joshua, men jeg snakker om effekttapet eller differansen i effekttapet. Det blir ofte feil å snakke om spenning fordi spenning bare er en måleenhet som avdekker om vi har en normal eller unormal tilstand med gitte forutsetninger. Vad är det du vill säga med detta? Att det inte är så dåligt med en laddspänning på 13,7 V som du verkar ha räknat på? (80 x13,7 = 1096) Det skulle ju innebära ett stort energitapp om man inte laddar med mer är 13,7 eftersom man inte utnyttjar batterikapaciteten som kan lagras in vid en korrekt laddspänning. Elektrisk effekt är ju spänning x ström så att inte "snakke om spenning fordi spenning bare er en måleenhet........" är ju helt galet. Bilderna du visar säger ju ingenting om hur stort energitapp det blir med en så låg spänning. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 14.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Der du som agentur med kun de beste til den "eneretteprisen" og tjener ikke dårlig på din salg her inne på plassen, der mange av disse produktene er ikke de kostbare i produktsjon, er jeg ikke helt enig med deg i at du av ditt gode hjerte sparer penger for ukjente mennesker. Du blir sikkert brukbar bilselger vis du prøver deg der! Men jeg skal ikke ha Yaris i steden for min nye Mercedes uansett den kannskje kommer meg på samme sted, bare på helt annen måte! Men som agentur med den Yaris prøver du deg på næste kunde Og vi skal heller ikke skryte av alt vi har gjørt før vi viste forskjellen på hvad minus og plus var! Jeg har hatt større og mer avansert MC-verksted en du har noengang drømt om. Kan du uttale deg litt mer om 5 år garantien som automatisk blir 2 år? Her i Norge er vi vant til 5 år i garanti på fabrikkfeil og til og med den grønne vennen tar 2500kr i reperasjon på alle feiler som blir på produkter innen 5 år uansett hvor den ble solgt eller hvor den befinner seg i verden inkl. porto. Men her i Norge er de kostnadfritt for kunden hvis de har ikke vært misbruk. Med den silicon-blå som du kaller dem har jeg ikke nok med info, men dem erstatter hvertfall alt innen 5 år hvis ikke finnes forklaring på feilen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Jeg gratulerer med ny Mercedes. Håper at det ikke blir så ille. Nå vet ikke jeg hvorfor at ikke du fant veien i bingen, men kanskje at det er forklaringen for det du gjør. Beklageligvis vises dette også hvems barn du er. Men hvis du verken har noen venner eller kone å krangle med da behøver du heller ikke å begynne med meg, takk. Du vet enkelt sagt ikke i det minste noe om verken meg, grunnlagg som jeg har utviklet siden 31 år, MC & Båtverkstedet jeg drev før og for det jeg helt alene hadde behov for 2500m² innedørs, bedriftene jeg driver nå etter seilasen, kundeforholdene jeg har, salgsoppførsel jeg pleier å vise, garantibehandlingen jeg ordner i så fall, eller bare hva som helst. Og kanskje at ikke du kan skryte av det du har gjort, men jeg kan fordi jeg vet hva jeg gjør allerede før jeg begynner. Kanskje at også det er en forklaring hvorfor at jeg kan selge ting som du er redd for siden ikke andre overtar noe garanti for deg? Men, vet du, unntatt meg gjør det også mange andre i Europa. Og tro på det, alle sammen har absolut det samme garantiordning. Jeg skjønner heller ikke problemet ditt med at jeg selger noe -etter- at jeg har diskutert dette både øffentlig og lenge før. Om dette diskuteres på forum eller ved kaffeebord er vel det samme. Kanskje du er bare sjalu, eller du kan ikke sove pga. at andre forteller om alternativer til dine produkter, eller hvorfor prøver du å skrive diskrediterende? Det finnes ikke noe grunn for verken det ene eller andre. Ellers bør du huske at jeg ikke selger pga. reklame som andre gjør, bortsett av skryt fra kunder som er fornøyd, men på grunnlag av lang erfaring og kunnskap jeg har. Det er nemlig noe som samtidig jeg og andre kan satse på, skulle du vite. Men nå foreslår jeg at du heller leter etter noe nyttig oppgave, kanskje å polere din nye Mercedes og kanskje finner deg en venn som kan både lese og forklare deg noe om praktisk bruk av garantilov i Europa i steden for å skrive så mye tull og å leve blindt i permanent forventning av julegaver som kunder og leverandør betaler for deg. Ønsker likevel en fin dag. Jørg ps: For å løse problemet og siden jeg synes det er en god idee: Jeg regner nå ut hva 5 års fullgarantien koster hos meg. Det blir sikkert ikke særlig mer enn 70% på topp av kjøpeprisen, men dermed fortsatt billiger enn produkter fra "grønn og blå" eller garantiforsikringen for elektriske apparater som en rekke e-butikker tilbyr. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 15.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Jeg trenger ikke å skryte av hvad jeg har gjørt. Jeg bare henviser til din hjemmeside når du prøver å fortelle Ole-Petter hvad lenge du har vært i bransen. Og hvad de gjelder ny Mercedes har mange her inne en sånn, men ikke jeg Hvis du selger dine apparater her i Norge anbefaler jeg den 70% prisøkningen vis du ikke skal bryte lovverket. Vi har ikke den samme ordningen og resten av markeden. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
motor Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Må man øke prisen med 70% for å kunne etterleve de betingelser forbrukerkjøpsloven har, så sier det jo litt om at produktene ikke er av en forventet/akseptabel kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Nå skjønner jeg ikke hva dere prater om lenger og jeg er fremdeles like blank på hvordan kjøpsloven virker. Det lille jeg tror jeg vet er følgende: Man har en garanti som dekker produksjonsfeil, og denne garantien kan vel produsentene selv bestemme tidsrammen på. Mulig det er noen minimumskrav fra myndighetene? Så har vi en kjøpslov som sier at man har en rett til en form for garanti / erstatning i fem år hvis man kunne forvente at delen skulle vare lenger enn fem år. Spørsmålet er vel da om Sterling i Norge leverer elektroniske deler, som i tilfelle går i stykker før fem år er gått faller inn under kjøpsloven. Hvis de gjør det bør Jørg omformulere teksten på hjemmesiden for den er litt uklar på dette punktet. Hvis det finnes unntak for kjøpsloven så kunne det være greit om vi andre fikk vite om dette, for det er jo mange her som kjøper slike deler. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Forbrukerkjøpsloven Ole Petter. Varer som er ment å holde i mer enn 2 år kan man reklamere på i inntill 5 år om det ikke er brukerens feilaktige bruk som er årsak til defekten. Nå forventer jeg og de fleste andre en holdbarhet på mer enn 2 år og da synes saken å være klar. Reklamasjonsretten på slik elektronikk er i inntill 5 år. Redigert 15.September.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Jeg tror du på linje med mange andre misforstår dette med spenning Joshua. Jeg kan jo gjenta og modifisere: Spenning og strøm er begge måleenheter som man måler med et måleinstrument. Man må kjenne til normalverdiene i et anlegg under forskjellige driftforhold for å finne ut om måleverdiene man får under målingene er normalverdier eller ikke. Her tror jeg du misforstår hvordan en dynamo virker, for det er ikke slik at en dynamo som er merket med 80 ampere lader 80 ampere med 14,4 volt. Dynamoene er jo også oppgitt i watt, og det betyr at hvis en dynamo er oppgitt til 1096 watt så vil den lade med 13,7 volt når den leverer 80 ampere. Hvis regulator setpunkt i denne dynamoen er satt til 14,4 volt vil ikke dynamoen levere 14,4 volt før strømmen har sunket til 76,1 ampere. Men husk også å se på hvor mange watt dynamoen taper seg når den blir driftsvarm. Før i tiden brukte vi en tommelfingerregel som sa at en dynamo skal levere minst 13,7 volt med en minimum ladestrøm på 75 % av hva den er oppgitt til når dynamoen er driftsvarm. Vi ville i så fall fått følgende kontrolldata for dynamoen: 13,7 volt x (80 ampere x 0,75)=822 watt. Batteriets absorberingsspenning / regulatorens setpunkt er jo noe annet, og dette skal jo også stemme. Hvis du har en dynamo som er oppgitt til å være 960 Watt og regulator setpunkt er satt til 14,3 volt, så vil du oppnå regulator setpunkt når ladestrømmen har sunket til 67 ampere. (Nå tok jeg bare dette som et tillegseksempel for jeg har et datablad på en 80 ampere dynamo foran meg). Så spør du hva grafene mine forteller. Hvis du ser på den øverste grafen som er for installasjonen i S/Y Ysea, så forteller det grønne feltet hvor batteriet kan lades med mye effekt, og i denne båten lader jeg med 2000 watt i dette feltet. Spenningen vil stige gradvis, men effekten er konstant i store deler av ladeforløpet. (Det oransje feltet forteller om en dyputladningsgrense i batteriet som man helst ikke skal benytte for ofte, for da slites batteriet fortere ut enn vi har kalkulert med for denne båten.) Dette betyr at jeg kan lade inn 3000 watt timer på 1,5 time når ladningen foregår i dette grønne tidsvinduet, og regulator setpunkt er ikke justert høyere enn 14,4 volt. Jeg ønsker ikke høyere ladespenning fordi dette batteriet gasser ved 14,1 volt. Jeg har jo lagt opp til at man ikke skal ha bruk for denne energien når båten er i sjøen, for gjør man det så må man jo kjøre motoren i flere timer enn man ønsker. Denne båten bruker ca 2000 watt timer hvert døgn og derfor er også tidsvinduet litt fleksibelt. Båteieren trenger ikke å være fullt så nøye med når han kjører motor, for uansett vil han klare å lade inn nok energi på batteriet til å klare seg et døgn til. Dette er en regattabåt, og anlegget hadde sett helt annerledes ut om det for eks. var en bobåt. Skjønner du mer nå? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Og hvad de gjelder ny Mercedes har mange her inne en sånn, men ikke jeg Da skjønner jeg ikke hvorfor du skrev: Men jeg skal ikke ha Yaris i steden for min nye Mercedes uansett den kannskje kommer meg på samme sted, Jeg bare henviser til din hjemmeside når du prøver å fortelle Ole-Petter hvad lenge du har vært i bransen. Ole Petter kan og har lest dette selv, ellers ville han ikke ha kommet over salgsbetingelsene. Likevel står der ikke alt jeg har gjort, jeg leter ikke etter jobb og behøver derfor ikke å skrive noe CV. Men skulle det være så som du skriver nå da hadde du likevel ikke noe grunn for noe sammenlikning, derfor kan jeg være rimelig sikker på at du mente det du skrev så gretten om natten. Hvis du selger dine apparater her i Norge anbefaler jeg den 70% prisøkningen vis du ikke skal bryte lovverket.Vi har ikke den samme ordningen og resten av markeden. Dette la jeg pent være som det er, fordi vi har. Du må bare forstå forskjellen mellom garanti og garanti. Nå skrev Ole Petter i bland, så også til det. Det er helt riktig som du skriver det. Begrensningen er hva leverandørvilkåren sier og dette kan man ikke tolke så eller så. Det som motor sier er fint og ønskelig for han, men må være feil. Man kjøper jo ikke på grunnlag "jeg tenker meg" men på grunnlag "dette er tilbudet som du får for den prisen". Så kan du velge om du kjøper et produkt med to års garanti eller ikke. Viktig er bare at garantibstemmelsen er både klar og tydelig og forståelig for alle. Hos meg står det på salgsbetingelser OG fakturaen. Så -må- man lese og være klar over det -før- man betaler og da er ikke noe gjemt. Men: Noe mulighet for tolkningen begynner der det ikke finnes noe begrep. F.eks. hvis det ikke står noe på produktet, beskrivelsen, og mest viktig på salgsbetingelsene som er grunnlag for en hver salg. Sterling og sikkert 100.000 andre produsenter av produktene på norsk markedet og "1 million" andre i EU begrenser garantien til 2 år. DETTE er fakt og handlegrunnlag. Skulle det være annerledes da ville jeg slute å selge noe i Norge unntatt Stein fra bergverket her. Det finnes forresten også mye lavere unntak, ellers ville også hver lysparæ blir bytet etter at den gikk i stykker. Eller fantes det 5 års -fullgaranti- på bil før priskrigen begynnte? Nei. Og dette må være så ellers ville man få kjøpt bare søppel som ikke koster noe i produksjonen eller en hver lommelykt koster 10k kroner. => Omvent er det sånt at håndverk, altså f.eks. monterings-TJENESTER (uten materiell) ligger under 5-års garantien. Også da finnes det unntak, men bare med mye lengre garanti. Dette er rettsikkerheten som forutsettes. Men det er bra allerede, siden det finnes også land som USA. Der får man garanti mellom "så lenge det ligger i hullen" til 6 måneder. Men som sagt, man kan jo nå betale mer og får 5 år også hos meg. Og dette regnestyket er også ganske enkelt. Siden jeg har så få relamasjoner fortjener jeg i så fall riktig penge for nothing. Deler man garantisakene opp på alle salg da blir det bare et risk av "1-øringer" per stykke salg, resten går rett i lomma. Så forteller jeg at det ha blitt enda bedre kvalitet enn det allerede er og så er det rettferdig for alle. Og svubs rangerer Sterling på øverste hulle fordi det er dyrt og jeg fortjener meg ikke bare dumm men på god tysk også "dusselig" ...ærlig talt: Glem det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
motor Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Kan dette være noe å kverulere på da. Dette er altså ikke noe jeg mener men noe loven sier noe om. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Her var det livlig. Mye skryt og lite ull Kanskje på tide med et leverandørforum der dere kan "møtes" uten av vi må høre på skrytet/markedsføringen fra noen av dere. Alle har jo "state of the art" virker det som. Noen trenger ikke annonsere/rekalmere heller hevdes det selv om annonser finnes flere steder på nettet. Det ligger nok i menneskets natur og hevde at "mitt er best", men det får da være måte på. Talsmannen for Irak under Irak-krigen får jo god konkurranse her om hvem som juger mest. ... eller kanskje man ikke vet bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Da skjønner jeg ikke hvorfor du skrev: Jørg Man kan slå hverandre "i hjel" med kunnskap og erfaring, og da slutter man også å "se" billedbruk/lignelser eller metaforer om man vil Jeg tror det er fler av oss som forsto metaforen med Mercedes og Yaris Ikke krangl a' guttær Ellers er det vel slik med de fleste av oss, at vi mer eller mindre med åpne øyne kjøper både pirat, lisensvarer eller original etter hva behovet og den økonomiske situasjonen tilsier? Hvis jeg kjøper en billigvare, så er det som regel fordi denne varer ikke er livsviktig for meg, men dekker et behov der og da. Og så håper og tror jeg at den både holder og duger en stund Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Mulligan Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Hva dreier egentlig denne tråden seg om? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Hva dreier egentlig denne tråden seg om? Ja den som visste det. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Tja Olpi, vi kjeder oss så, vet du, da må vi finne opp noe. Men unntaksvis er jeg enig med deg. I alle fall kunne -og skulle- man flytte den tråden her til O.T. Men les gjerne videre. Det finnes jo ikke noe ellers som er spennendere enn å se hva andre krangler om. Motor: Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, Helt riktig. Men hvem mener hva? Man må jo vel være rettferdig. Hvis noen selger noe og produsenten begrenser på 2 år da gjelder vel meningen 2 år og ikke det hva man antar. Man kunne også si at "Produktet leveres med 1 år garanti" så lenge dette betegnes riktig. Klart, hvis dette stykke er dyrt da klarer man ikke å selge det. Men jeg vil gjerne se hvilken domstol klarer å kreve mer garanti så lenge produktet er ikke beregnet på mer. For meg som selger er det jo dumt at jeg må forklare det her, men det gjelder jo faktisk -uten unntak alle saker- som blir forklart av selgeren eller bedriften som tidsmessig begrenset. Det er bare produsenten som kan bestemme hvor lenge at noe skal være, men ikke en lovteksten. Eller hvordan / med hvor lenge garanti kjøper dere: -ski -staver -gensere -sko -skrivebordslampe -reol -skap hos ikea -leketøy -telefax -pc (IBM = privat 2 år/bedrift 1 år) -jeans => jeg har masse klær som ble aldri brukt, finnes det 5-års garanti på glidelåsen? osv. Så, bli helst klar over at man må lese hva man inngår, men at man ikke kan forutsette noe. Men bortsett av få jeg vet om: Hvem er virkelig klar over hvor lenge garanti at det finnes? De fleste jeg vet om gjør det avhengig av prisen. Ingen kommer på ideen å bytte noe 30kr produkt hos Eurofis. Men så snart det koster 300,- eller 3000,- da må det jo være garanti på det? Fordi det gjør vond. Flere jeg vet om mener noe om 6 måneder, mange er enig om 1 år og den største delen er klar over 2 år, men ingen forutsetter 5 år. Jørg ps: Passer ikke helt siden det ikke leveres til slutforbrukere men. En venn i Tyskland handler regelmessig sensorer i USA som monteres inn i gaten. Pris: kr. 23.000,- per stykke "Garanti?": "Ja. Så lenge den ligger her (USA) på kontoret og ble verken sendt eller montert." Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tuffff Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Motor: Helt riktig. Men hvem mener hva? Man må jo vel være rettferdig. Hvis noen selger noe og produsenten begrenser på 2 år da gjelder vel meningen 2 år og ikke det hva man antar. Man kunne også si at "Produktet leveres med 1 år garanti" så lenge dette betegnes riktig. Tja, hvis du hadde tatt med f.eks. moblitelefon på den listen din, så hevdet samtlige mobiltelefonprodusenter at deres produkter ikke var ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Her kom de til kort hos norske forbrukermyndigheter, som har fastslått at mobiltelefon kommer inn under 5-årsregelen. Dette må produsentene/importørene bare leve med i Norge. Det ville forbause meg mye om ikke batteriladere kom inn under samme regel, dersom en slik sak ble fremmet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Interessant, tuffff, da må ikke jeg kaste telefonen min. ...selv om det er det dummeste jeg har hørt. Men finnes det noe liste som er tilgjengelig for alle og som fastslår det etter lov men ikke etter ønske? Da ville saken jo være klar her i landet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BjornLie Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Jeg er redd du er på tynn is Jørg. Garanti er noe leverandøren/salgsleddet leverer som en tilleggsytelse til den varen de selger og reklamasjonsretten er en rett kjøperen kan på berope seg overfor selger/leverandør. Reklamasjonsrett Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Gå til: navigasjon, søk Reklamasjonsrett (juridisk) er den rett mottakeren av en ytelse har til å fremme krav overfor leverandøren på grunn av mangler ved ytelsen. Slike krav kan være retting/reparasjon/utbedring, omlevering, levering av uteblitt del, tilbakehold/motregning av betaling, prisavslag, erstatning og heving. Den vanlige regel er at mottakeren (kjøper, bestiller, oppdragsgiver o.l.) må reklamere ved overleveringen av ytelsen på de mangler som er synbare på dette tidspunktet. De mangler som viser seg senere,er de såkalte skjulte mangler. På slike mangler må det reklameres innen rimelig tid etter at mangelen er konstatert. Men kortere frist kan være avtalt, så som uten ugrunnet opphold. Disse fristene kalles relative reklamasjonsfrister. I lovgivning og kontraktsstandarder er det vanlig å spesifisere et antall år som et lengste tidsrom etter overleveringen, da reklamasjon kan gjøres. Ved større ytelser er det vanlig med fem år. Dette kalles den absolutte reklamasjonsfristen. Bare i unntakstilfelle er det mulig å fremme krav etter denne lengstefristen. Ved salg o.l. til forbrukere blandes ofte begrepene reklamasjonsrett og "garanti". Lovgivningen gir forbrukere reklamasjonsrettigheter i ufravikelige bestemmelser som leverandørene ikke kan avtale seg bort fra. Derimot kan leverandørene gi forbrukerne en utvidet reklamasjonsrett og kalle dette garanti, f.eks. omlevering i stedet for retting av småfeil. Slike garantier kan gjøres mer tidsbegrenset. Forholdet mellom reklamasjonsfrister og foreldelsesfrister kan være noe komplisert. I kontrakter etter Norsk Standard (NS), er foreldelsesloven ikke særskilt nevnt, selv om foreldelseslovens frister og bestemmelser kan avskjære reklamasjonskrav. I en del av forbrukerlovgivningen er imidlertid foreldelsesloven nå nevnt særskilt. Jeg er redd for at du bør ta med disse kostnadene i dine priser til det Norske markedet Jørg. Redigert 15.September.2009 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
FredT Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Joerg, Motor har i innlegg #38 referert den aktuelle teksten fra forbrukerkjøpsloven for deg: Det er ikke noe med synsing - det ER loven. Og den er ufravikelig i forbrukerkjøp. Og bare så det er klart: Hva eventuelle leverandører fra andre land tilbyr av garanti (som er en helt frivillig sak å gi - men gis den skal den omfatte mer enn rettigheterne kunden alt har etter forbrukerkjpøsloven) har intet med saken å gjøre. En norsk selger må følge norsk lov - om han kan få dekket noe fra leverandør ved reklamasjoner er kunden aldeles uvedkommende. mvh FredT redigert fordi Bjorn Lie kom imellom Redigert 15.September.2009 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
motor Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Det forundrer meg meget at du ikke forstår dette Joerg. En lader er nettopp en type gjenstand hvor det er naturlig at denne loven kan anvendes. . Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Takk for det, interessant. Men siden forbrukerådet kan ta inn og ut må det finnes noe liste. Finnes det nå noe liste eller ikke? Ellers reklamerer jeg en hver glidelås og alt jeg en gang har kjøpt med det samme. Dette gjelder også alle tekniske varer, reservedeler osv. Vill du fortelle meg at -alt og uten unntak- ligger med 5 års reklamasjonrett? Bra for meg privat, i så fall, men det stoler jeg ikke på enda. I så fall er jo en hver garantivillkår av norske bedrifter ikke noe verdt og hver stykke søppel blir til gul. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tuffff Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Hei igjen Joerg. Jeg vet ærlig talt ikke om det finnes noen liste. Jeg tror vel at dette normalt sett taes fra sak til sak hos forbrukermyndighetene, dersom et problem skulle oppstå med en uenighet mellom selger og kjøper. Jeg kan bare huske at det med mobiltelefonene var oppe i media, fordi dette gjelder jo nokså mange kunder og relativt "usikre" produkter. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.