Jump to content

2 laderer, samme produsent ?

Servicemannen

Recommended Posts

Jeg vet det, og blandet navnene litt. I dag heter det forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven er det vel ikke noe som heter lenger såvidt jeg vet.

Jo da, kjøpsloven lever i beste velgående. Den gjelder kjøp som ikke er forbrukerkjøp. Her gjelder forbrukerkjøpsloven. Videre gjelder ikke kjøpsloven fast eiendom (her gjelder avhendingsloven).

Vedr. ting som skal vare lenge, dvs. at det er 5 års reklamasjonsrett. Her har det i hvert fall vært to saker oppe for høyesterett. Den første gjaldt en videospiller (som egentlig var oppe før forbrukerkjøpsloven trådte i kraft), men her kom HR til at dette var noe som skulle "vare lenge" og lengstefristen for reklamasjon var da 5 år. Den siste gjaldt mobiltelefon - og her kom også HR til at lengstefristen for reklamasjon på mobiltelefon var 5 år

Et spørsmål siden mange har innsikt i lovverket. Hvem tar kostnaden med å finne ut hva årsaken til feilen er?

........

Det vil nok være vanskeligere å stille en diagnose på en lader, og hvem tar i så fall den økonomiske belastningen hvis feilen ikke skulle skyldes laderen og hvem avgjør eventuelt dette.

Skal selger ta betalt for å undersøke en slik reklamasjonssak plikter han å gi beskjed om det når reklamasjonen fremsettes. Forutsetter at ingen ikke feil på varen kan påvises.

Ved feil som ikke skyldes brukeren blir rep/bytte/heving jo sannsynligvis kostnadsfritt for kunden.

Og i første vanlige omgang er det selger som avgjør det. Han har oftest best greie på det. Har man ikke tro på en seriøs og ærlig vurdering/behandling har man etter mitt syn kjøpt varen sin på feil sted.

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Et spørsmål siden mange har innsikt i lovverket. Hvem tar kostnaden med å finne ut hva årsaken til feilen er?

Sitat.

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden

Sakset fra

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Beklageligvis vises dette også hvems barn du er.

Men hvis du verken har noen venner eller kone å krangle med da behøver du heller ikke å begynne med meg, takk.

Vis noen er ikke enig med deg om dine påstander om verdensmesteren blir du sint og jeg synes rart at moterador har ikke vært mer flink til å vaske din kjeft med grønsåpe. Eksempel med feil informasjon til medlemer her om disse produktene er annonsering du har her på plassen med regulator. Du vet at den er langtifra den mest avanserte på markeden, også i 2007.

...kan jeg være rimelig sikker på at du mente det du skrev så gretten om natten.

Vis du har oppfattet meg som gretten er de på grunn av din mentalitet.

Vis jeg skulle ha svart deg før i dag på dette innlegg ditt skulle moterador annen gang kunne sake meg om rasisme :flag:

Takk traust, men dette her klarer jeg godt alene.

Slik folk har jeg møtt i hele mitt liv, de dør bare ikke ut fordi noen gener er bare så.

Bortsett av det var det hele jo rettferdig og nyttig, det skal man ikke glemme.

Så, Servicemannen: Takk for det og unnskyld at jeg tvilte på det du sa først om lovgivingen ang. 5-års garanti.

Men, jeg synes igjen at jeg tydelig kan se hvems barn du er.

Hvis noen er ikke enig med mine påstander da har jeg absolut ikke noe problem med det.

Hver people har sin rett å si sitt og også jeg greier fint å lære noe til.

Som f.eks. i dag, det var både nyttig og også viktig for meg.

Men, og det er kanskje viktig for deg: Tonen gjør musikken, og da er du ganske så umusikalisk.

Det du fremstiller er den prototyp av målrettet spydighet rett og slett.

Men så morsomt, flest bare til bestemte tider og ang. meg.

Hvis du ikke liker meg, kanskje pga. rasisme, eller fordi jeg er tysk, utlendinger, eller hva du ønsker å kalle det,

da er det ikke verre enn å la meg i fred. :smiley:

Og hvis du ikke ønsker å få svar her, da behøver ikke du å touche på ting som angår meg.

Det må du selvfølgelig gjerne, men du må da også regne med at jeg svarer.

Oooog hvis du da skriver i humør som med 2,5 over tørsten da er heller ikke det mitt problem.

Men du skulle huske at det finnes folk som både husker det du gjør og som også leser mellom liniene dine.

Så, hvis du altså fortsetter på den måten da har jeg ikke noe valg enn å komme tilbake igjen til det jeg skrev i #31.

Ha en meget fin og lang kveld.

:seeya:

Jørg

...jaja, jeg glemmer altid å svare ferdig:

Hva er så viktig på din påstand at PDAR ikke er verdens mest avanserte regulator?

Jeg skriver fullstendig hva den både kan og gjør => og jeg synes fortsatt at alt annet er unødvendig fordi PDAR gjør alt helautomatisk.

Du kan ja nå hyle litt videre og forklare hva jeg sa og skrev feil og hva andre regulatorer er bedre i.

Vær så god, be my guest, dette er en forum der man snakker om slike ting. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Unnskyld jeg starter emne som er ikke passende

Unnskyld jeg tviler på MC-erfaringen i de sammenheng du har lagt fram til Ole-Petter

Unnskyld jeg er barn av dem du ikke liker

Unnskyld jeg har dette langt mellem linjene mine, men du har uansett sikkert mest erfaring i slik lesing

Unnskyld jeg peker på PDAR men den har vært diskutert før og eneste den var betre i var pris (Yaris)

Unnskyld jeg er en utlending også

Unnskyld at jeg har bare ikke mer å si til deg!

Nå kan du rulle deg mer opp av #31

Er det noen som vet, gjelder garantien bare i et år til yrkesbruk?

Garantien gjelder bare for et år ved handel mellom næringsdrivende.

Jeg har elendig erfaring med Ladac, hadde en 4,5 år gammel 30A lader som begynte å sende røyksignaler, laderen var lite brukt. Tok den med til butikken der jeg kjøpte den, både butikken og tidligere distributør var i kontakt med Ladac som hevdet at det bare var 2 års reklamasjonsrett på et slikt produkt. Gadd ikke å ta kampen med Ladac selv da produktet var heller middelmådig når det gjelder ytelse også. Kjøpte meg heller en ny 60A lader fra UK, så kan de norske forhandlerene stå der og fortelle at vi bør handle fra dem til dobbelt pris siden vi da får så gode rettigheter etter kjøpsloven. Jeg har sett i praksis hva dette er verdt og kjøper mitt utstyr fra UK og USA til hyggelige priser i stedet.

Litt OT, men jeg regner med at Joerg følger denne tråden. :cheers:

Jeg kikket litt på nettsidene dine Joerg. Ser at du selger Midtronics batteritestere. Fikk da lyst til å høre med deg hva du mener om en måling jeg nylig gjorde med en slik tester.

Batteriet er et nytt maxima som skal gi 800 a en. Da jeg testet det var det god ladetilastand men det ble kun målt 560 a en. Jeg opplever ofte at man kan oppleve slikt med nye batterier. Hva er årsaken?

Hei igjen motor.

Sorry, det går litt treg nå fordi jeg jobber i Tyskland nå.

Men jeg svarer med jevne mellomrom av maks få timer.

En forskjell mellom 800A og 560A er ikke mulig ved nytt batteri.

Det som er normalt mellom spliternytt og "ferdig" er ca. 30%.

Det er fordelt med 10% over angitt CCA mens batteriet er topp nytt,

og -20% under betegnet verdi, her 800A.

Med -20 er batteriet definitiv død eller kollaberer snart.

Men det du først må sjekke er HVA du måler.

Det finnes en stor forskjell mellom CCA etter SAE og EN.

Hvis batteriet er angitt med EN og du måler SAE da vises måleren din sånt ca. det du beskriver.

Husk også at instrumentet må kunne klare batteriet du måler på.

Så finnes det f.eks. mange instrumenter som ikke klarer å måle spiralbatterier eller moderne AGM slik at det blir presis.

Ha en fin kveld så lenge, jeg svarer senere om kvelden igjen så sant jeg skal.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Takker for svaret Joerg. Jeg målte etter cca EN. og fikk dette resultatet. Brukte måler lik den du selger, Midtronics. Jeg testet batteriet både ved valg på agm og vanlig batteri. Måleresultatene var nokså like. Jeg har også en Bosch belastningstester som jeg jo også kan prøve med., må eventuelt reparere en vakkel først på klemma.

Men jeg var tilfeldigvis i prat Med Exide i dag og de ville ha tilbake Maxxima batteriet for en dypere test. De fortalte at de ved slike tilfeller også tester med belastningstester. De belaster da først med 100a for deretter å belaste 200a. Av og til kan de da analysere batteriet bedre enn når de tester med de nye elektroniske testerne. Greit at de selv får testet det aktuelle batteriet fordi de selv mente det måtte være noen feil på det.

Tester daglig batterier og er noe forundret over at det relativt ofte er nye batterier som ikke holder oppgitte verdier, mest vanlig er det riktignok at de fleste leverer mer enn hva dataene lover.

Hei igjen motor.

Beklager forsinkelsen, jeg har litt troubel igjen med den jæ....ig masende antivirus jeg har.

Prøver nå siden i går å svare, men programmet gjør det vel etter egen lyst så snart jeg har startet modemgreiene her.

Men så går det vel omsider?

Får se om jeg får lagt inn dette her.

Ja, hvis man har regelmessig noe å gjøre med batterier blir man for min skyld absolut nødt å bruke noe slik.

Jeg synes at det blir for mange variabler hvis man ikke benytter instrumentet i tillegg på dagens batterier.

Det gjelder selv om noen resultater av og til "svømmer" men da kompenserer man jo med erfaring,

slik at man kommer til tilnærmende 100%.

Og det holder siden det ikke finnes 100%, som igjen er grunn for at du ofte måler tydelig mer enn 100% på virkelig nye batterier.

Bruker du en av 600 serien, eller hvilken?

Egentlig er jeg ganske imponert over MDX655P som jeg bruker nå.

Bortsett av slike tilfelle som du forteller om (jeg hadde faktisk det samme opplevelse to ganger på Exxide Nautilus) er den veldig bra.

Ved måling på nye batterier finnes det skjelden en problem, men med slitne blir det interessant å se på forskjellen.

Etter at jeg leste innlegget ditt og klarte ikke å svare spurte jeg noen venner her hvordan de opplever testutstyret sitt.

Så kjøpte vi nå i går kveld litt øl for å undertrykke feil på eget interpretasjon og angst for uregelmessigheter, og så diskuterte vi det både lenge og veldig inngående.

Siden de ikke er late satt vi også to andre amerikanske, en grønn Bosch som måler opp til 900A, en til som jeg ikke husker navn av,

en gamlere Midtronics og MDXen min ved hverandre på en rekke utsorterte batterier.

Interessant å se hvor mye at forskjellene kan blir, men det varierte mest på batterier som komm nærmest sluttetiden.

Nesten alle ble veldig upresise på AGM, det de egentlig skulle være beregnet for.

Alle ble veldig irritert og viste morsome resultater på et batteri som hadde konstatert celleslutt, mens MDXen viste det med det samme.

Det beste ha vært at de gutter hadde en Varta som ble vel testet av en av vennene på labor her på ubåthavn,

tilstands av batteriet kunne altså fastlås relativ nøyaktig.

For å si nå det kort ha alle unntatt MDXen sviktet så elendig på dette batteriet at man kan spørre seg hva de gjør.

Altså ble også her og etter vår høykunnskapelig gjennomført forsøksrekke av en gruppe kvelds-eksperter konstatert

at MDXen kan anbefales.

Forresten bra at Exxide reagerte ordentlig.

Men hvis man kommer med en uavhengig utskrift det folk der kan lese på hva batteriet gjør,

og siden i tillegg Exxideguttene faktisk bruker Midtronicstestere selv,

og siden Exxide selv anbefaler å bruke produktene,

mistet guttene der jo også alle motargumenter og hadde det enkelt med å smile.

Så er slike apparater jo også bra siden luften blir mye klarere.

Det med belastningstesten er også et sånt fenomen som jeg så to ganger.

Jeg selv bruker av og til en virkelig antikvarisk men bra belastningstester i tillegg,

særlig når jeg misstenker at batteriet er "tett", som jeg "døpte" det.

I så fall måler man batteriet elektronisk som helt o.k. mens den likevel ikke vil puste.

Jeg antar at dette gjerne er tilfelle på forbruksbatterier.

Jeg tror at det har også å gjøre med ledeevnen og hvordan testeren (i så fall noen ganger feil-) tolker ekkoen

av en av impulsene den måler.

Siden jeg ikke fikk noe forklaring som jeg klarer svelge nu har jeg for tiden fastslått at dette fenomen hovedsakelig opptrer

med batterier som fikk veldig sakte eller ikke noe ekstern utlading før.

Kanskje at det holder med selvutladingen allerede, men jeg vet dette ikke enda.

Hei hå, batterikemispesialisten Ole Petter, kan du si noe om dette du?

Jeg prøver å svare i kveld igjen men fra i morra blir det bedre likevel.

Ønsker en trivelig dag så lenge.

Jørg

Jeg har ikke all verdens erfaring med disse testerne Jørg, for jeg sluttet å bruke dem for noen år siden av flere grunner. (Ubehagelige opplevelser).

Etter min mening og erfaring er slike testere ikke til å stole på.. Årsaken mener jeg er at man egentlig ikke utfører en batteritest, man tilfører batteriet ”noe som er kunstig for batteriet” og regner med at resultatet testeren kommer opp med er korrekt.

For meg er det viktig at voltmetrene mine viser riktig måleresultat hver gang og derfor blir de også kontrollert og kalibrert jevnlig.

Hvordan tilbyr du kalibrering av de testerne du selger slik at brukerne av utstyret ikke påføre kundene sine økonomiske tap som følge av at måleinstrumentet gjør feil?

Det har vel vist seg at hvis man regner med at den andre bilen overholder vikeplikten, så stemmer ikke dette hver gang.

O.k.

Altså ang. MDX-serien behøver den ikke permannet kalibrering.

Instrumentet gjør en on-board-kalibrering ved hver eneste test.

Siden MDX jobber med 2 kontakter per klemme vile den opdage alle feil selv.

Man kan sende testeren til check, ja.

Kanskje at det er viktig for bedrifter som er certifisert, men ikke for andre.

Likevel.

Trenger man det da koster dette Euro 40,-/ca. kr. 320,- inkl. frakt til Nederlande.

Regner vi noen kroner til for frakting i fra Norge da kommer vi ikke på mer enn 500,- i alle 2 år.

Hvor lite det blir per batteri ved gjevnt bruk kan ikke jeg regne, det blir noe etter kommaen.

For å utdype dette.

Midtronics krever ikke men anbefaler selfølgelig at man sender testeren for sjekk til Nederlande i alle "ca. 24 måneder".

Om dette er virkelig nødtvendig vager jeg å tvile på siden man der bare sjekker for korrosjon på klemmer og kanskje delvis brudd på kablene.

Men disse feil oppdager testeren selv.

Hvor bra dette virker ser man allerede på reaksjonen av testeren når allerede bare klemmene ikke sitter til 100%, eller på søl.

Den skjønner med det samme når det er noe utenfor "det vanlige" og varsler om det.

Ang. feilkvoter du antakeligvis husker fra gamle dager er dette noe annet i dag.

Også der gikk utviklingen videre.

I dag er det også sånt at det nesten ikke finnes noen som ikke ha akseptert testerne.

Nesten alle batteriprodusenter og mer enn 80% av alle kjøretøyprodusenter enten aksepterer eller også krever innsats av testerne.

Likevel, som også den beste Voltmeter, finnes det feilkvoter.

Men dette er veldig lite i forhold til menneskelige feilkvoter og bedømmelser ellers.

Batterispenningen er ikke alt og vises ikke noe om det indre.

Og hva man skal synes om bedømmelser av lokkete batterier fra folk som ikke har dette som hovedyrke behøver ikke vi å diskutere.

Dette blir håpløs feil.

I tillegg snakker vi jo også om fine muligheter som rask bedømmelse av batteribalansen, vårt problem på båt om og om igjen.

Hvordan / hvor lenge skal man holde på med det ved bruk av belastningstest og VM ?

Men det vet du selv masse nok av.

For min skyld er de nye generasjoner av testerne veldig nøyaktig i alle fall ang. trefferkvote.

Men så klart, enda bedre blir det med nok peil og erfaring.

Jørg

Det er bra det bare var din mening Ole Petter og ikke faglig begrunnet at testerne ikke er til å stole på. Synes du er på litt tynn is her.

Jeg har nå brukt disse testerne i 6-8 år og finner de svært så fine til å vurdere et batteris helsetilstand. En forutsetning er selvfølgelig at de brukes riktig og at batteriet bør helst lades opp før test for deretter å belastes noe slik at korrekt hvilespenning blir målt.

Som Joerg sier så bruker krever de fleste bilfabrikanter i dag utskrift fra en slik tester før de aksepterer reklamasjon på batterier, likeledes gjelder dette flere batterileverandører. Så det er noe merkelig at Ole Petter ikke finner de å være gode nok.

I en 200-300 tester så sammenlignet jeg testresultater fra Midtronics med testsresultatet jeg fikk ved bruk av belastningstester og det var liten tvil om at Midtronicsen ga svært så gode analyser av batteritilstanden. I dag bruker jeg bare Midtronicen og tar frem belastningsprøveren bare når kunden ikke har tilstrekkelig tillit til måleresultatet. Midtronicsen jeg har i dag er forøvrig en Micro 550 xi og det har sikkert kommet nye utgaver de seneste årene, ser Joerg nevner MDX osv.

I det aktuelle tilfellet med det nye Maxxima batteriet som ble målt til bare 560A EN mot oppgitte data på 850A EN så er dette batteriet nå i en båt og jeg anbefalte eieren å bruke batteriet litt samt lade det skikkelig før en ny test utpå høsten. Viser den nye testen samme svake kaldstartstrøm så vil jeg ta batterie inn til Exxide for nermere sjekk. De kommer nå garantert til å godkjenne reklamasjon på bakgrunn av testdata fra Midtronics.

Nå har jeg riktignok opplevd batterihavari på batteri som kort tid i forveien var funnet å være i god tilstand av testeren. Dette skyldes trolig forhold som ingen test kan garantere seg mot. Tror ikke Ole Petter heller kan gi noen garanti for kvaliteten på et eldre batteri på bakgrunn av sin testmetode. :wink:

Jeg har nå brukt disse testerne i 6-8 år og finner de svært så fine til å vurdere et batteris helsetilstand. En forutsetning er selvfølgelig at de brukes riktig og at batteriet bør helst lades opp før test for deretter å belastes noe slik at korrekt hvilespenning blir målt.

Dette tema passer i dag nok så bra. :smiley:

Du burde kanskje vurdere å kjøpe noe nytt du og.

Først og fremst er testeren din ikke up to date mht. software, det ble veldig mye forbedret i siste fire/fem år.

Men kanskje at du kan kjøpe noe upgrade for den du har?

Ellers er den sikkert ikke egnet for nye batterigenerasjoner à la spiralteknologi og samtidig trenger de nye ikke at batteriene må lades opp først.

Med det måler man også AGM som er nede på 1V ganske pålitelig.

Dette høres rått ut, men jeg kan si at det stemmer siden jeg fikk prøvd det selv i dag.

...guttene fra i går glemte nemlig på "en eller en annen grunn" å slå av stereoen og lys som står tilkoblet hagebatteriet. :rolleyes:

Forresten, før noe kommer på ideen igjen :

Ja, jeg tilbyr produkter fra Midtronics, men det finnes også andre som gjør det.

Men jeg synes bare at det er absolut verdt å vite at dette finnes og hva det i midlertid "kan".

Jørg

Fint å vite at det er kommet forbedrede utgaver som takler ulike scenario bedre. Men angående oppgradering og evnt. nytt utstyr er det desverre ikke jeg som bestemmer, men arbeidsgiver. AGM skal den nå forhåpetlig takle greit siden det er valg for AGM i menyen. (software fra 2005 på den jeg har nå)

Sånn til normalt bruk og hurtig testing av vanlige blysyrebatterier fungerer den jo veldig bra. AGM har jeg derimot ikke så mye erfaring med og det brukes svært skjelden i de biler jeg har ikke.

For den som skal teste mange batterier hver dag er nok Midtronics det beste markedet kan by på, selv om Ole Petter ved en mer tidkrevende metode sikkert kan finne tilnærmelsesvis de samme resultat. :tongue:

Det viser seg at noen instrumenter er fordummende for noen mens de gjør enkelte fagfolk til rene trollmenn.

Enig i den vurderingen. Det fine med Midtronics er at selv mor kan teste et batteri etter kort opplæring. Dog noe basiskunnskap bør man da ha om man skal kunne oppdage og forstå unaturlige/feil resultat.

I denNettopp derfor trakk jeg fram testen jeg gjorde på det nye maxximabatteriet som et eksempel på testresultat som man ikke uten videre skal godta som korrekt. :smiley:

I den verden vi lever i idag koster en verkstedtime over 1000 kroner og et batteri ca 1000 kroner og da sier det seg selv at en mekaniker ikke bør bruke noe serlig av sin verdifulle tid på å analysere og teste i det vide og brede. Midtronicsen er således utrolig fin fordi den tar en kjapp analyse og dette uten å belaste batteriet. Mange har vel opplevd å måtte sette batteriet på en lengre lading etter de gamle testmetodene med belastning osv. Slikt har jeg ikke tid til.. Tror jeg..

Dog noe basiskunnskap bør man da ha om man skal kunne oppdage og forstå unaturlige/feil resultat.

I den verden vi lever i idag koster en verkstedtime over 1000 kroner og ............

Da får du 10 av 10 fra meg.

Jeg bruker instrumentet på samme måten.

Rask sjekk og oversyn om grunntilstands og batteribalansen er det opprinnelige.

Fantes det ikke noe spesiellt som peker på feil da vet man mye allerede etter første testen.

På bil som bare har startbatteri holder det i massevis.

Hvis i det hele tatt da gjør heller ikke merkeverksteder mer, og instrumentene er som sagt ofte påkrevet allerede.

Men MDX 655 serien tilbyr samtidig test av ladekrets, starttid og startspenning,

som i tillegg henviser på de fleste av alle mulige standardproblemer.

Det gjelder ikke noe annet for de fleste båt-start-ladekretser.

Omvent får man lynrask en videre indikasjon for ting som kan være misstenkelig og som skulle undersøkes nærmere.

For det trenger man 1 minutt og sjansen for feil ligger under kommagrensen.

Enda viktigere blir det med flere batterier, for buss og lastebiler er slike undersøkelser nesten livsviktig.

Naboen har byttet og satt ut batteriene sine for en tankbil, 2 stykke for 24V.

Den ene vær helt dau med bare ca. 60% mens den andre var fortsatt bra med litt over 100%.

Batterier er slitedeler, det skal man ikke glemme, og ren spenningsmåling vises ikke alt.

Så kan ett dårlig batteri allerede stanse en lastebil, eller båt.

Undersøker man regelmessig (husk 1 minutt) da oppdager man slitasjer både tidelig og relativ nøyaktig.

Sjansen for at en slik bil (eller båt) stopper pga. batterisvikt blir da rikelig mot null.

Ikke noe i mot konventionelle testmuligheter for folk som har peil og god tid.

Men det finnes dessverre ikke så mange fly som jeg kan undersøke innenfor bransjen jeg holder på med,

og de andre aksepterer verktøyet jeg bruker og forklaringene jeg leverer.

Jørg

Jeg er helt enige med deg angående timepris på verksted, for denne burde ikke være 1000 kr hvis ikke mekanikeren kan avdekke feil i et startbatteri på få minutter.

Du vet det motor, -at noen smarte karer sendte en hund ut i verdensrommet i en rakett. Hunden skjønte ikke bæret av hvordan dette kunne gå til og hva i all verden han hadde der opp å gjøre.

Hvis de smarte karene hadde trent opp en apekatt til å trykke på startknappen til raketten, -så hadde apekatten helt sikkert klart å skyte seg selv opp i verdensrommet.

Vi har jo en hel masse batterier men ikke så veldig mange apekatter, så…… :smiley:

.... hvis ikke mekanikeren kan avdekke feil i et startbatteri på få minutter.

Jeg liker jo dine samlikninger.

Men forutsetter du at en normal mekaniker kan attestere både nåværende tilstands og forventbart vidre livstid av lokkete batterier?

Skulle man tar det som grunnlag da blir det etter min oppfåtning fort ikke mange (pålitelige) verksteder igjen.

Omvent, skulle det du sier være riktig, kan man spørre hvorfor at den absolut størrste delen av alle som hanterer batterier

investerer mangemillionbeløp i Dollar og Euro for testere og prosedurer.

Ha en fin dag så lenge.

Jeg svarer til kvelden eller i morgen igjen i så fall.

Jørg

550xièn kontrollerer også ladesystemet. Her har jeg imidlertid opplevd varsel om høy riple noen ganger. Forstår ikke helt hvorfor men tror det kan ha sammenheng med at jeg er for rask til å gå videre etter at forbrukerne er satt på. (Dynamoem har kanskje på en eller annen måte ikke fått stabilisert seghelt.). Lurer vel også litt på hva testeren mener med høy ripple.

Til slutt vil vi sitte igjen med noen apekatter som kan masse om mye og ikke får utnyttet det fordi ny teknologi har erstattet behovet for gammel lære. :giggle::giggle: Når det er sagt Ole Petter så må jeg jo imidlertid innrømme at stor kunnskap og evne til å forstå ting er viktig. Det er jo nettopp slike som deg som kan lære oss til å forstå hva som ligger bak den innformasjon som moderne testutstyr gir.

Som dem sier på REMA. Det enkle er ofte det beste. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...