Servicemannen Svart 25.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Når du siger jeg sneker rundt i hjørnet mitt tror jeg du mener i alle verdenshjørnene mine. Jeg har litt mer erfaring i båtbransjen en kun i Evropa og påstander om det store salget har jeg kun sett i reklame fra Sterling sine forhandlere. Når du siger at meningen med PDAR var ikke å produsere noet avansert leketøy, mener du forstatt at den er uansett den mest avanserte på markeden? Andre produsenter har vært med alle dem mulighetene du teller opp og mer til i sine regulatorer før den datoen din annonsering er registert her. Du kan ta vores skrev som angrep på deg, men tilgangen med dem er at man skal ikke komme med påstander som ikke er riktige. Du siger også at de beskytter båteier med ingen mulighet med etterjustering av ladespenn. Du mener kannskje også at hjulavstand på bil ikke skal kunne justeres der bileier sikkert gjør de feil? Du kan ta vores skrev som personlig angrep, men tilgangen er kun på grunn at du har lagt ut påstander som ikke er riktige og har ikke dratt dem til bake uansett at de har vært pekt på dem i over to år. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 25.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Undskyld jeg gjentar meg i forrige innlegg, skrev bare rett ut de som lå på hjerte. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
olpi Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 (redigert) At dere gidder! Hva man markedsfører med får være opp til enhver. Tviler på at "forbrukermydighetene" slår til uansett. Mange er fornøyd med PDAR, og andre er også fornøyd med andre regulatorer. Jeg har hatt 3 forskjellige, og alle minus PDAR har fungert prikkfritt. Kan derfor ikke si at jeg har lang erfaring med PDAR (snaue 2 seonger), men for min del skal den ikke inn i min båt igjen uansett Årsak er beskrevet i tidligere tråder. Andre har bedre erfaringer (foreløpig?). Hva som er avansert kan diskuteres. Dagnes mobiltlf er avanserte men er alle like driftsikre og gode? NOT En mobil kan ikke gjøre mye skade, en regulator som feiler kan gjøre det. Derfor betyr det mer for meg at den er driftsikker enn at det har ørten trinn, muligheter. At sjansen for at den feiler er liten (god konstruksjon) og at den ikke skader annet utstyr hvis den feiler betyr mest for meg. Ikke hva det står i reklamen, men hvilken som i praksis har minst sjanse for å feile. Uansett synes jeg folk skal velge ut fra det de selv finner ut. Gjerne da med erfaringer fra andre, ikke bare ved å les reklamen. For å sitere REMA " det enkle er ofte det beste", gjelder for meg. Har også erfart at "kjøpe billig, kjøpe dyrt" gjelder av og til. Eksperter finnes det nok av, ikke alle er det. Som en sa til meg da jeg for første gang begynte å jobbe i båtbransjen, " her finner det mye monkeybuisiness". Fra en som kom fra en bransje der man grundig analyserte hva som var beste valg var det en overgang. Fant at de aller fleste i bransjen var bedre selgere en fagfolk. Inntrykket nå 15 år etter er ikke mye endret mht lystbåtbransjen. Dette gjelder ikke bare elektronikk men også på motorsiden. Føler meg ikke sikker uansett om det står VOLVO PENTA eller YANMAR på skiltet. De beste mekanikerene har ofte begynt for seg selv er min erfaring. Årsak? Tell me! Redigert 25.September.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 De beste mekanikerene har ofte begynt for seg selv er min erfaring. Årsak? Tell me! Slik er det vel i de fleste bransjer. Denne tråden har utviklet seg i samme retning som de fleste andre tråder som omhandler strøm i båt; for de spesielt interesserte. Apropos spesielt interesserte: På METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam i midten av november kan alle som måtte ønske det sannsynligvis med egne øyne og ører oppleve Onkel Sterling stå på sin stand og påstå at han har masse mer peiling på dette faget enn alle ansatte i utviklingsavdelingene hos Victron og Mastervolt tilsammen. Det er faktisk temmelig patetisk og nesten litt tragikomisk. Men, på den annen side; det er ikke småtterier hva man kan oppnå med store ord og bastante påstander..... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Vil du at jeg skal gjøre en sammenligning for deg? Kanskje Ole Petter( eller andre som føler for det) kunne gjøre en nøytral sammenligning(siden han tilbyr seg) av utvalgte eksterne regulatorer for oss vanlige dødelige, hvis det er flere en meg som er interessert? Feks: Sterling, Mastervolt, Balmar, Javasea,Ladac,YA-12 Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 (redigert) Jeg synes det er vanskelig å sette en generell prislapp på det som tilbys, for i et tilfelle så trenger man kanskje en regulator til 300 kroner og i neste tilfelle så er man best tjent med en regulator til 3000 kroner. Det viktigste tror jeg er at Båtplassen er stedet hvor informasjonen er objektiv så langt dette er mulig, og da må vi forklare hvordan de forskjellige regulatorteknologiene virker. Hvem som har produsert dem er underordnet for det er jo flere gode regulatorer på markedet. For å ta dette om igjen så spurte jeg Jørg om han mener Different charging envelope for each battery type er noe han anser for å være viktig. Hvis man ikke får synspunkter på slike spørsmål så blir det svært vanskelig å få i gang en objektiv forklaring på hvor forskjellene ligger. redigert Skriveleif Redigert 26.September.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Tenkte mer på en sammenligning i form av hvilke funksjoner/beskyttelse de forskjellige har i tabellform med v for har og x for ikke har. Og kanskje en liten forklaring for hva avanserte funksjoner trengs til/brukes til. Så kunne man kanskje se litt hva man ønsker/trenger og evt hva man risikerer/ikke er beskyttet for. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 God morgen. Ja, hvorfor skulle du ikke? Tar med det du synes er riktig. => Men husk gjerne både å bruke norsk og å forklare enkelt, slik at man ikke åpner enda flere spørsmål i steden for å svare. Hvis du ikke gjør det da blir det bare engelskspråkelig "viktig-viktig" igjen, som ingen skjønner. Man skulle da ikke glemme at det finnes mange mennesker som er opptatt nok med sine egne sko allerede. De har ikke behov for først å lese teksten for så å hente ordboka for å gjette seg frem. ...forresten skulle du da en gang lese Mastervolt sine sider på tysk, de skriver der nesten som jeg på norsk...kanskje ikke helt så ille, men.. Jeg hadde egentlig forventet (kanskje nå som foreslag) at Servicemannen men nå gjerne du - lager en liste med alle poeng som regulatorene tilbyr, - for så å forklare hva det betyr, - for så å kunne diskutere videre om realistiske nødtvendigheter. Dette ville gjøre noe mening som kan forstås, lik som Ingars projekt med å forklare dynamo & lading. Siden grunnlaggene ikke forandres så lenge ikke batteriets kemi blir forandret ville dette være noe som kunne også brukes femtidig av senere generasjoner. Og da kan man også komme på forskjellen mellom kr. 300,- eller 3000,- Jørg red. 1) ps: Jeg rydder litt på BP-reklamen akurat nå. Først og fremst for å avslutte kranglingen her, men også at det blir ryddig igjen. red 2) da så jeg at Gullfisk skrev det samme. Velkommen i klubben, eller jeg? red 3) Ang. Produsent som Ole Petter mener: Jeg synes vel at det er viktig med ikke bare "hva og hvordan" men også mht. modell og produsent. Begge to siste er jo det som står for både pålitelig og tilgjengelig, eller ikke. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Jeg kan godt lage noen lister over funksjoner for sammenligningens del, men det er som jeg tidligere har nevnt viktig at denne listen er objektiv. En slik liste kan kun oppfattes som objektiv hvis man skjønner noe av den praktiske effekten av funksjonene i regulatorene og når disse funksjonene har noen betydning for ladeforløpet. Derfor spør jeg igjen: Anser du Jørg at Different charging envelope for each battery type er viktig, og jeg kan jo legge til: hvis du mener det er viktig, kan du forklare hvorfor? Jeg har deltatt i en utviklingsgruppe for regulator programvare og vet litt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 ...mmmh, begynner her noen med å løfte noe skilt med "Jeg vet mer enn andre."? Jeg deltar også i en utviklingsgruppe, som tilskuer som stiller direkte spørsmål til utviklingene av andere. Men, klart det. Hvis man lager en slik komplett forklaring, som forutsetter at man ikke forutsetter basiskunnskap, kan (eller må) man tar inn en forklaring om forskjell på ladekurver/ladekarakteristikk som forskjellige type batterier krever. Men kan ikke du bare oversette til norsk, eller er det så kult med å bruke engelsk? Jeg for min del er litt lei av det. Hvor dypt det går er din sake. Men jeg anbefaler at du enten holder deg til flat og enkelt eller forklarer fullstendig men under premisse "..som Albert E. sa...". Ellers skjønner det igjen bare få people og dette er bortkastet tid. Så kan dere diskutere senere om hvor effektivt det er i det som kalles "praktisk verden". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bøljan Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 At dere gidder ! Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Jeg fant denne gamle tråden da jeg skulle lete etter info angående ladere og det interessante er koplingen Sterling Power og ProMariner. Se sistnevntes nettside: http://promariner.com/ De ser ut til å være utbredt i USA og har flere interessante modeller. Er det noen som kjenner til om de har et nettverk i Norge utenom Sterling og relasjonene der? For å gi dette en relasjon til tråden og vedkommende som startet den i sin tid: Promariner til venstre og Sterling til høyre..... Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.