Jump to content

Finnes vår ultimate flybridge båt?


Kysta

Recommended Posts

Hei alle båtplassvenner!

 

Større barn utløser ønske om større båt og vi er på leting etter en 34-36" båt med flybridge. Men å finne en som innehar alle de funksjoner som vi ønsker er ikke enkelt.

 

- årsmodell 1998 til "2000 og ett eller annet".

- 2 dobb stikkcabiner og salong forut som ved behov kan res opp til gjester.

- Ikke akterkabin.

- Pentry/styreposisjon/salong oppe.

- Bredere enn de typiske 3.20-3.40m.

- Akterdekk med enkel sofaløsning.

- Flybridge større en de fra "-80 tallet".

- Strak aksel og helst en motor.

- Selvbygg er OK, men må være gjort ordentlig. Mye dårlig arbeid å spore(uUtrolig at folk kjøper dyre byggesett og så ødelegger hele båten)

 

De som kjenner markedet vil nok kjenne igjen dette som en typisk FLEM/SUN/Skilsø+++ osv, men det finnes ikke en av disse som har alt :-)

 

Finnes båten "vår"??

Link to post
Share on other sites

Du må se deg om etter Engelske båter. Jeg er litt usikker på om det er noen med 2 dobble stikk cabiner, men sjansen for det er i hvert fall stor siden Engelske FB båter har langt større bredde enn Norske.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En mulighet er NB 1160 Fly. Den har 4 meters bredde. 3 separate lugarer og fast sofa akter. Pentry/salong/styrepossisjon oppe. Stor FB som strekker seg helt akter. Strak aksel.

 

Test av NB 1160

 

Båtliv sin test av NB 1160

(her må du antagelig være abonnent og logge inn for å lese testen)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mannen ber om tips til en båt som er bredere enn den Norske standarden 3.20-3.40. Det er vel ikke SUN 33, Riviera 925 (Viksund 340 er 350cm bred).

 

Jeg forstår han veldig godt. For å få skikkelig plass bør bredden ligge mellom 3.70-4.00.

 

Du kan jo sjekke ut Fairlane og Princess rundt 37-38 fot. De har riktignok pentry på babord side litt i front av styreplassen inne, men du til gjengjeld masse bredde ved salongen.

Jeg synes faktisk dette er en bedre løsning enn å presse pentryet inn der salongen står. Der har det ingen ting å gjøre og tar bare opp den plassen som i en båt bør være avsett med "armslag" og ikke minst at man slipper en trang gang helt der bak hvor man hele tiden "dulter" borti hverandre(jo lengre akter i en båt man kommer, jo mer trafikk er det der) !

 

Fairline 38 Phantom

Princess 38

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mannen ber om tips til en båt som er bredere enn den Norske standarden 3.20-3.40. Det er vel ikke SUN 33, Riviera 925 (Viksund 340 er 350cm bred).

 

Jeg forstår han veldig godt. For å få skikkelig plass bør bredden ligge mellom 3.70-4.00.

 

Du kan jo sjekke ut Fairlane og Princess rundt 37-38 fot. De har riktignok pentry på babord side litt i front av styreplassen inne, men du til gjengjeld masse bredde ved salongen.

Jeg synes faktisk dette er en bedre løsning enn å presse pentryet inn der salongen står. Der har det ingen ting å gjøre og tar bare opp den plassen som i en båt bør være avsett med "armslag" og ikke minst at man slipper en trang gang helt der bak hvor man hele tiden "dulter" borti hverandre(jo lengre akter i en båt man kommer, jo mer trafikk er det der) !

 

Fairline 38 Phantom

Princess 38

 

Her er poenget, men også bakdelen: Stor bredde er like mye verdt som lengde tror jeg. Pentry nede virker for meg som bortkastet plass når det eneste som er igjen oppe ofte er en smal benk med skuffer/hyller. Med pentry oppe er det masse plass nede til andre ting. Mer hyggelig er det også å stå oppe å kokkelere.

 

SUN har jeg sett med denne løsningen, men de kommer stort sett med drev. Riviera anser jeg som litt liten i forhold til tilsvarende andre båter i dette sjiktet.

Link to post
Share on other sites

Pentry nede virker for meg som bortkastet plass når det eneste som er igjen oppe ofte er en smal benk med skuffer/hyller. Med pentry oppe er det masse plass nede til andre ting.

 

Bortkastet plass? Så visst ikke. Å ha et dedikert kjøkken som ikke er "in your face" i salongen er simpelthen "priceless". Det går an å vaske opp mens kjerring og unger ennå sitter rundt bordet og slarker.

 

Plass nede til andre ting? Hva da? Bowling-bane? Det eneste som i så fall er nede er enda en lugar; OK, jeg kan skjønne det, et fint sted å jage kjerringen og ungene inn i når du er ferdig med å vaske opp og skal nyte din Cognac i salongen!

 

The point being...

 

Skal du virkelig VELGE rasjonelt mellom galley up eller galley down så bør du i grunnen prøve å leve med hver løsning en stund for å se hvordan de funker i praksis. FWIW så er det nok en god grunn eller ti til at GD er standarden internasjonalt.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Betaler du godt, så skal jeg fortelle det ... :wink:

 

 

Legger ut så lenge eg: $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$££££££££££££££££££££££££

:cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Litt av en link Worse....

 

Firefox klarte ikke å finne tjeneren %c3%a5%c3%a5%c3%a5%20herre%20v%c3%a5r%20heltl%20gnistrer%20i%20fighten%20mot%20fruen%20fra%20sogndal%21.

 

Trekker ut teksten:

herre-helt-gnistrer-fighten-mot-fruen-fra-sogndal

 

????

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ved, at norske både ER verdens bedste og alt det der... :wink:

 

Men denne er vel tæt på idealet i forhold til størrelse og layout?

 

Ja, den har to drev i stedet for en fast aksel. Og sove-lukaf i foran i stedet for "stue". Men da ingen af de andre tip har truffet "spot on" så vover jeg dette.

 

Vores egen Forbina 10000 har stor fly, stue foran og en motor. Men pantry nede og drev. Jeg har prøvet både pantry oppe og nede og for mig kommer det ud på det samme: Der er fordele og ulemper med begge layouts. Det skal ikke være det, der afgør mit næste bådvalg...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...