Jump to content

Kjøpe Johnson 50hk 2005.. tips?


asconasny

Recommended Posts

Hei.

 

Vurderer å kjøpe en Johnson 50hk 2005 mod. Gått ca 50timer.

 

Har ikke erfaring med disse motorene i det heletatt. Kun hatt yamaha tidligere. Men har kommet over denne til en rimelig pris å vurderer å slå til.

 

Er dette noe gode motorer? Kjente feil på de? noe jeg bør se etter før jeg kjøper?

 

Etter mitt syn, med en motor som kun er gått 50 timer så er det vel på grensen til nytt. men hva vet jeg.

 

mvh

asconasny

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg holdt meg til Yamaha, Johnson og Evinrude ville jeg aldri kjøpt. Det er riktignok noen år siden jeg hadde påhengsmotorer men den gangen var Johnson og Evinrude noen fæle motorer, de bråket og vibrerte noe grusomt i forhold til Yamaha. Så hvis du hittil er fornøyd med Yamaha, så kjøp Yamaha igjen.

Link to post
Share on other sites

Vurderer å kjøpe en Johnson 50hk 2005 mod. Gått ca 50timer.

Er usikker på hvilken motor dette er, men større motorer fra samme årgang var identisk med Suzuki.

 

Fant denne katalogen fra 2005 og iflg. den kan det synest som dette er Suzuki-motoren. I så fall er det et sikkert kjøp. (PS - Ser de også har med 50 hk 2-takter. Dette er en gammel konstruksjon og er det den så hadde jeg stått over)

http://www.smarten.no/Johnson_katalog.pdf

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 04-modell Johnson 50 totakter. Den er fullstendig problemfri, stillegående og bruker lite bensin synes nå jeg. Litt trøbbel med tomgang av og til, men tror problemet er i bensinslangen/overgang til motor. Tror den ikke er helt tett der.

 

Har aldri hatt noen problemer med den, og i dag har jeg kjørt non-stop Oslo - Tønsberg med kun 5 min pit-stop for å fylle bensin på tanken.

 

Løp og kjøp hvis prisen er god var jeg deg.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jau, enig i at Yamaha er gode maskiner, men at de skal være så veldig mye bedre iforhold til andre når vi snakker om såpass nye modeller har jeg egentlig ikke noe tro på. Vil nok tro at utviklingen ikke har stått stille de siste 30 år i USA.

 

Det er 2 takteren det er snakk om ja. Og det er 2takter jeg ser etter uansett hvilket merke det blir. Liker best 2 takts motorer. føler det er mindre dill med de. ;)

 

mvh

asconasny

Link to post
Share on other sites

Moderne motorer er generelt bra vil jeg tro også. Er nok ikke like stor forskjell i dag som det kanskje var tidligere. Har man først hatt en motor uten problemer så vil man gjerne ha mer av det, og motsatt med de motorene man har dårlige erfaringer med.

 

Lenge leve totakt, mindre teknologi, enklere, raskere.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Det er 2 takteren det er snakk om ja. Og det er 2takter jeg ser etter uansett hvilket merke det blir. Liker best 2 takts motorer. føler det er mindre dill med de. ;)

Sikkert en grei motor, og skal du ha 2-takter så er det ditt valg. Men at det er mindre dill med 2-takter enn 4-takter tror jeg er feil. Alle moderne 4-taktere er meget driftssikre. Heller ikke større servicekostnader.

 

Fordeler med 4-takt vs. 2-takt:

* Bruker mindre drivstoff

* Betydelig lavere støynivå

* Mindre vibrasjoner

* Ikke røyk og lukt

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har hatt massevis av motorer av merket Johnson og Evinrude og ville ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe det igjen, men i øyeblikket har jeg 2 x Suzuki og 1 x Tohatsu. Har også hatt Yamaha og Honda uten at jeg kan si at disse har utmerket seg på noen måte i frohold til andre motorer jeg har hatt. Blir kanskje litt som blindtesten på Cognac og Whisky som alle sier de vel klare uten tvil og problemer, men jeg enda ikke har opplevd at noen har klart!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fordeler med 4-takt vs. 2-takt:

* Bruker mindre drivstoff

* Betydelig lavere støynivå

* Mindre vibrasjoner

* Ikke røyk og lukt

 

Eneste som betyr noe for meg er støynivået. hadde det eksistert 2-takter med støynivået til en 4-takter så hadde jeg vært i himmelen..

Virker ut som evinrude e-tec kanskje kan være himmel for meg.

 

Men at det et mindre teknologi i motoren veier mer opp for støynivået. Liker motorer så du ikke er nødt til å ha spisskompetanse for å skru på.

og registerreim HATER jeg :wink: (etter en stk havarert bmw med påfølgende regning)

 

uansett så regner jeg med det blir johnson på meg. Er såpass billig at jeg syter med å la denne gå ifra meg.

Men er det ingen som har noen tips om hva jeg bør se etter spesielt på johnson motorer?

 

mvh

asconasny

Link to post
Share on other sites

Fordeler med 4-takt vs. 2-takt:

* Bruker mindre drivstoff

* Betydelig lavere støynivå

* Mindre vibrasjoner

* Ikke røyk og lukt

 

Nå ender det jo opp med denne diskusjonen vær gang, men jeg må bare svare her. Jeg er fersk eier av en Evinrude E-tec 150hk, og den er både stille, bensingjerrig og ryker minimalt (Dette er en HO (high output) så den kan ikke programeres med "spare-olje-programet" så en vanlig utgave vil nok ryke ENDA minder, dvs. ingen ting). Jeg kan ikke sammenligne med 4-takter da jeg ikke har så mye erfaring med 4-taktere i den størrelsen, men jeg tviler på at de presterer voldsomt mye bedre på noen av punktene over. Og i tillegg kommer dårligere bunndrag, ofte tyngre motorer og noe mer vedlikehold som negative punkter for 4-taktere...

 

Når det gjelder motoren som trådstarter spør om så vet jeg lite om den, men hvis jeg har funnet riktig motor på nettet så ser det ut som det er forgassermotor. Da begynner jeg med en gang å rynke på nesa, tenker da at det kan hende den har mer av "2-takt syndromene" enn mer moderne innsprøytnings 2-taktere...

Link to post
Share on other sites

Jeg er fersk eier av en Evinrude E-tec 150hk, og den er både stille, bensingjerrig og ryker minimalt ...kan ikke sammenligne med 4-takter da jeg ikke har så mye erfaring med 4-taktere i den størrelsen, men jeg tviler på at de presterer voldsomt mye bedre på noen av punktene over. Og i tillegg kommer dårligere bunndrag, ofte tyngre motorer og noe mer vedlikehold som negative punkter for 4-taktere...

 

Når det gjelder motoren som trådstarter spør om så vet jeg lite om den, men hvis jeg har funnet riktig motor på nettet så ser det ut som det er forgassermotor. Da begynner jeg med en gang å rynke på nesa, tenker da at det kan hende den har mer av "2-takt syndromene" enn mer moderne innsprøytnings 2-taktere...

Er ikke uenig i dette. De moderne 2-takts motorene (E-tec og Optimax) nærmer seg 4-takt på de nevnte områder, men fortsatt litt bak... :wink: At 4-takts motorer er tyngre er temmelig marginalt, kan heller ikke se at det er noe mer vedlikehold.

 

Når det gjelder den aktuelle 50 hk Johnson så tilhører vel den den gamle 2-takts skole, tilbake til 70-tallet. Og da er forskjellene mer tydelige.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vedlikeholdet så er det vel ikke 2-takter generelt jeg snakker om, men E-tec spesielt siden den har 3år/300 timer serviceintervaler. Men jeg tenker også som flere over her, 2-takter har færre deler, altså færre ting som KAN bli ødelagt.

 

Hvis det stemmer at teknologien i den Johnson'en ikke er forbedret fra "70-tallet"(skjønner at det er litt overdrevet) så burde prisen ligge godt under det du må ut med for en moderene motor(2 eller 4-takter med injection) for at det skal være no godt kjøp vil jeg tro. Hadde tidligere en yamaha 30hk 2-taker fra 1990-95 og den har jeg lite godt å si om, bråkte, røyk og drakk masse olje og bensin...

Link to post
Share on other sites

Har hatt en 30hk og en 50hk Johnson, og har aldri hatt tull med noen av dem. Den siste, 50hk fra 05, kunne jeg faktisk dorge rundt på tomgang i 2 timer også gi gass uten at den fusket, hostet eller harket. Syns den også brukte lite bensin, så den kan anbefales, hvis tidligere eiere har vært forsiktige med den. Tror det er mange som bare starter opp og gir full gass, og deretter får problemer og skylder på dårlig motor...

Link to post
Share on other sites

Virker ut som evinrude e-tec kanskje kan være himmel for meg.

mvh

asconasny

 

Jeg har 50 E-tec, kan skrive under på at det er den perfekte motoren for meg. Stillegående og nøysom.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...