Jump to content

Hvilken type flytende pakning er bra til et mannlokk?

Brumm

Recommended Posts

Hadde oppe mannlokket til vanntanken i dag. Aluminium, skrudd fast i plasten med 20 skruer. Gikk greit

å få løsnet den, på tross av at den var tettet med flytende pakning i sin tid. Nå fikk jeg jo renset tanken i samme slengen, men den egentlige årsaken til jobben var å reparere tankgiveren som hadde satt seg fast.

Når jeg nå skal skru på lokket igjen lurer jeg på om noen har et bra tips om hvilken pakningssement jeg bør bruke.

Jeg vil absolutt at det skal være mulig å løsne lokket problemfritt igjen til neste gang jeg har behov for dette.

En jeg jobbet med før mente av silikon fungerte bra til dette, dvs IKKE Sikaflex, for den fester godt.

Som en ekstra sikring, kan en jo også smøre på ett tynt lag med vaselin eller matolje på lokket før en skrur det på også.

Vil nok lime seg litt fast, men vanlig silikon har dårlige festeegenskaper.

Men hold seg unna Tec7, Sikaflex osv osv...

Jeg har brukt "blå silikon" på luker før, det har fungert utmerket. Blå silicon brukes ofte på topplokk på maskiner, den tåler godt varme og olje. Men du bør nok avfette delene før du bruker siliconen.

Kan være litt bal med å åpne luka, men bruk et tapetknivblad så går det greit.

Så er det bare å legge på ny silicon.

Båtgal

Jeg har brukt "blå silikon" på luker før, det har fungert utmerket. Blå silicon brukes ofte på topplokk på maskiner, den tåler godt varme og olje

Høres ut som Hylomar pakningssement? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Unngå flytende pakning om mulig. Det vil som regel dannes dupper på innsiden som kan falle av og senere lage problemer. Det beste en kan bruke er pakning laget av kork. Dette gjelder både for vann og dieseltanker.

Denne type pakning tåler litt ujevnheter, og ingen av mediene reagerer på korken.

Blåsilikon med eddiksyre vil tære på aluminiumen !

Unngå flytende pakning om mulig. Det vil som regel dannes dupper på innsiden som kan falle av og senere lage problemer. Det beste en kan bruke er pakning laget av kork. Dette gjelder både for vann og dieseltanker.

Denne type pakning tåler litt ujevnheter, og ingen av mediene reagerer på korken.

Blåsilikon med eddiksyre vil tære på aluminiumen !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...