Jump to content

FordSabb 85hk i Halco 29, montere turbo?


magnumlars

Recommended Posts

God aften godtfolk,

 

I min søken etter Halco 29 har det dukka opp eit meget velholdt eksemplar. "Problemet" er at den er utstyr med ein motor på kun 85 hk. Opprinnelig var eg ute etter ein motor som kunne gje meg ein marsjfart på 15-17 knop, men med denne motoren kan eg nok sikkert trekke frå 4-5 knop frå dette ønsket. Dette er ein motor uten turbo og eg har høyrt snakk om at det har blitt ettermontert turbo på desse. Er dette samme motor som 120 hk FordSabb som står i enkelte Halcoar?

 

Kva vil det eventuelt koste meg å "oppgradere" til ein større motor f.eks 120 eller 155hk FordSabb?

Link to post

Halla!

har du 4 eller 6 syl?

Lurte litt på å ettermontere turbo sjølv i min 6 syl 120hk. Det var blandete svar i tråden eg la ut, men eg summerte til at det var bare å kjøre i vei......men så var det turbo-deler ....og jobben. Vanskelig å få tak i brukte turbo i god stand. Eg la det litt på is foreløbig.

Lettere å skifte motor kanskje. Men en må ut med 20- 30lapper for en brukt ...

:smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Når du spør om det er mulig å sette turbu på en Fordmotor, må du oppgi typenummer på motoren. Ford leverte flere motorer som brukes i båt.

 

Når det gjelder 6 sylindre, hadde de en som gir ca 80 hk, den er lite brukt. Så var det en på 6,3 liter og 120hk, denne er ikke laget for å ettermontere turbo.

 

Den som er mest brukt er en 5,9 liter som kan leveres uten turbo, med turbo, med tubo og ladeluftkjøler. Og ser man på hk, vil det være fra ca120hk, 150, 180 og 250. Den siste har mye ekstra forsterkninger.

Link to post

Den båten der hører muligens innunder de som ble lansert som "Halco 29 Økonomi" eller hva det stod i reklamen. Forholdsvis liten motor med dertil lave driftsutgiter som gjorde til at farten var ikke allverden, men det var kjøper innforstått med. Burde kanskje være et tankekors i tider med miljøsnakk rundtforbi....heheheheheheh

De gjorde noen endringer i skroget for at den skulle være mer lettdrevet.

 

Hvis du har en 2722 motor vil den kunne la seg gjøre å sette på en turbo hvis du får en fordkjenner til å se på alt det andre....Husk på at du øker fra 85 til minst 115hk.... Spørsmålet er om alt det andre på motoren er dimensjonert til å håndtere dette? Tenker da først på gear, gearoljekjøler, oljekjøler, ja muligens eksosslanger og skroggjennomføring for denne....Pluss at det dukker opp at muligens akslingen kan være for svak (?) for denne effektøkningen og da må i mange tilfeller hylsen skiftes samtidig....

Du må og ha en tyngre propell.... Dieselpumpen må gi litt mer olje og eksostemperaturen må sjekkes for å være sikker på at ikke man gir for lite eller for mye diesel...

 

I mange tilfeller er det enklere og rimeligere å kjøpe en motor som har dette ferdig montert, et brukbart eksemplar selges for rundt 45-50.000... du får endel for den du har....

De er ofte levert av Kings diesel eller Mermaid.... Sabben kjøpte i sin tid en del fra Mermaid og satte sitt klisteremerker på....

 

Eller du kjøper en annen Halco som har dette...... Hvis du da ikke klarer deg med den farten som denne båten har idag hvis prisen er ok for deg???

Får den diesel og smørolje går den i mange tusen timer til...

Link to post

Du må påregne å skifte til nye(større) dysespisser,muligens ny eksosmanifoild, øke eksos anlegget i fra 2,5" til 3" pga turboen.

Helst bytte ut stempelene med nye(beregnet for turboversjonen av 2722e) for å få en noe lavere kompresjon.Blir ikke dette gjort

vil motoren få en kort levetid.

Det blir nok litt flere kostnader uten om berre turboen er jeg redd.

Link to post

ville det ikke være mye lettere å få tak i en ny brukt motor. tusenlappen får fort ben å gå på hvis du skal begynne skifte på stempler, manifoild og det som må til + at du får en motor som er "hjemmelaget" og du vil få problemer med å selge båten til en kurant pris senere, jeg hadde ivertfall reagert på en ombygd motor.

Gir max og auke itte kvart

Link to post

Sorry, så ikke denne før nå...

 

Du trenger ikke skifte stempler på denne motoren hvis du kun setter turbo på. Jeg tok litt godt i og skrev 115 hk. som hva du kunne få ut av motoren med bare turbo, men det er nok ikke "mer" enn 105hk.uten at du gjør så mye annet.. Dog kan du, hvis du absolutt vil tyne denne blokken, dra 210hk. av den...

med alt mulig av ladeluftkjøler, større turbo, andre dysespisser, underspyling av stempler etc. etc. etc.... Det ble gjort på de som skulle f.eks. i redningsbåter til britene.....derimot gikk levetiden andre veien kontra utgangspunktet i den den trauste 85hk. som bare går og går og går.....

 

Hvis du vil ha høyere fart på båten hadde jeg som grønningen foreslår, heller satset på å se etter en slik motor som allerede har dette enn å bruke en masse penger på et prosjekt som lett blir "prøv og feil" hvis du ikke har fagfolk med erfaring fra Ford motorene...og nettopp denne jobben...

 

For noen år siden kom jeg over 2712 motoren med ladeluftkjøler og turbo... den er på ca 140hk...kanskje det kan være noe å se etter hvis du ikke finner en 2722....

 

Husk bare på at alle endringene i båten har endel usikkerhet i seg og du kan være nesten 100% sikker på at det dukker opp noe som du ikke tenkte på måtte endres på .....pengene forsvinner fort......

Det er ikke for å være helt negativt til prosjektet, men av erfaring vet jeg det er alltid et et eller annet som drar kostnadene opp slik at sluttsummen man trodde det ville ende på ble fort overskredet.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Det er ikke for å være helt negativt til prosjektet, men av erfaring vet jeg det er alltid et et eller annet som drar kostnadene opp slik at sluttsummen man trodde det ville ende på ble fort overskredet.....

 

Det var det jeg hadde i tankene med den korte kommentaren lenger oppe.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Virkar for at motorbytte er det mest hensiktsmessige her ja. Prisen på båten er so pass gunstig at eg kan kalkulere inn 60-70000,- i motorbytte og fortsatt komme ok ut av det heile. Det skulle vel vere mulighet for ein ok motor og gear for den prisen?

 

På den aktuelle båten oppgir selgar at båten oppnår ca 15 knop med 85-hestaren. Er dette realistisk? Å drive ein 29-fotar i 15 knop med 85 hk må jo seiast å vere bra i so tilfelle.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...