Jolla-Mi Startet 13.September.2009 Link til dette innlegget Startet 13.September.2009 Ved siden av båt driver jeg også med fly. Flyene bruker en type bensin som heter 100 oktane Low Lead, eller 100 oktan lavbly. Flyeieren kan søke flyprodusenten om en såkalt STC, eller en godkjenning som gir tillatelse til å bruke vanlig handelsbensin, eksempelvis 95 eller 98 blyfri. Vanlig flybensin er ganske kostbar, med priser fra ca. 14,10 og oppover. Kostbar når den ikke inneholder noen "vegrelaterte" skatter. Derimot ved bruk av vanlig handelsbensin har avgiftsdepartementet gitt oss fritak for disse spesielle avgiftene, noe som gjør at prisen på bensinen ombord i flyet er redusert med 35%. Dette gjelder kun opp mot en timeteller, som finnes i hvert fly. Det blir beregnet hvor mye bensin flyet bruker pr. time, og samtidig som kvitteringer for innkjøpt bensin legges ved kan det søkes om tilbakebetaling av avgiftene. Jeg håper at alle følger meg i denne forklaringen. Nå lurte jeg på om vi som bruker bensin som drivmiddel i båtene våre kunne gjøre det samme? Ved innmontering av timeteller(e) på motoren(e) skulle det la seg gjøre å søke om å få tilbake de vegrelaterte skattene, mener jeg. Er det noen som har synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Den saken tror jeg ble lagt død for alltid da KNBF droppet forslaget etter å ha jobbet for det og hatt det på agendaen i flere år. Får du ikke med deg båtorganisasjonene er forslaget dødfødt. Hvis ikke noe som heter FRP skulle komme til makten da. Da forsvinner jo alle avgifter over natta har jeg hørt og da kan vi alle seile sorgløst inn i solnedgangen? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mouche Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Å tro på at man kan få avgiftsfri bensin vil jeg likestille med å tro på julenissen! Spesielt etter at dieselpampene fikk stoppet avgiften på båtdiesel så er det ingen interesse fra noen organisasjons side i å hjelpe de som har båter drevet frem av bensinmotorer til å få "likhet for loven"! Skyldes nok også at ledelsen i disse båtorganisasjonene har dieselmotorer i sine båter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jentorge Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) Var faktisk den som tok initiativet til at fly kunne få avgiftsrefusjon på "veidelen" av bilbensinen for NAK systemet i sin tid. Det som var klart var at drivstoff forbrukt på fly ikke skal betale disse avgiftene. Flybensin er avgiftsfri og kan kun kjøpes på flyplasser og kun leveres direkte på flyets tank. Kanner kan også godtaes dersom det er klart at bensinen skal på et fly etterhvert. Med bilbensin ble det verre. Denne bensinen kan kjøpes over alt og problemet ble at tollvesenet trengte et system for å sikre at ordningen ikke ble misbrukt. For intensjonen med avgiften er at det ikke skal betales av drivstoff som skal benyttes i fly. Vi fikk til et system der bensinen kjøpes med avgift og der avgiften refunderes månedlig etter dokumentasjon på hvor den ble av. For båter er det litt anneledes. I avgiftens intensjon er "snøscootere og båter i veiløse strøk" også spesifikt untatt. Trur nok at enkeltpersoner som bor i "veiløse strøk" og trenger båt til transport kan lage et refusjons system lignende det vi fikk til i NAK, men at det skal lages et system for massene trur jeg er urealistisk. Jeg er forøvrig overbevist om at om få år så er det kun komersielle båtbrukere som kan kjøre på avgiftsredusert diesel. Avgftsrundskrivet kan du forøvrig lese her Avgifter Redigert 13.September.2009 av jentorge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Hvis ikke noe som heter FRP skulle komme til makten da. Da forsvinner jo alle avgifter over natta har jeg hørt og da kan vi alle seile sorgløst inn i solnedgangen? Ja, det ser ut til å være fin ironi du kommer med her, men jeg hører stadig folk som uttaler av avgiftene på drivstoff vil gå ned om Frp kommer til makten, men det stemmer ikke med hva Per Sandberg, som er nestleder i Frp, sier. Så dere som tror eller har trodd at det vil bli færre avgifter på drivstoff om og hvis Frp kommer til regjeringsmakt, kan nok bli skuffet. Per Sandberg vil nemlig beholde bensinavgiftene. Man kan gjerne kalle ham "grønn", som han selv sier. Selv om det her snakkes om bensinavgifter til bil, er det grunn til å tro at de samme avgiftene vil gjelde lystbåter, slik det er i dag. Dieselprisen for båter har ikke veiavgift slik bensinprisen har, og man får tro at Frp ikke blir så "grønt" at partiet vil innføre veiavgift også for båter som bruker diesel. Frp vil beholde bensinavgiftene. Nå er riktignok denne avisartikkelen fra i fjor, men det er vel grunn til å anta at Frp ikke har endret sin miljøprofil. Litt off-topic blir dette, men Frp som sier at det er i mot bompengeavgifter, har stemt ja til flere bompengefinansierte veiprosjekter. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Innlegg 3: Hva!!! tror du ikke på julenissen, Mouche? Hva skal man tro på da? Det er jo det eneste jeg har tilbake å tro på når alle andre illusjoner er tatt fra meg! Og jeg som var begynt å glede meg til jul med båtpakke fra nissen og all ting! Ellers er jeg enig. Avgifter som eksisterer har vist seg vanskelig å få bort. Det er ingen partier som tar båtfolket på alvor. Kan forklaringen være at båtfolket er en bitteliten gruppe som ikke betyr særlig mye i den store sammenhengen? Og ikke er vi organisert slik at vi kan utgjøre en pressgruppe heller. Så, nei! Veiavgift på båtbensin kommer ikke til å forsvinne før olja er oppbrukt. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Å tro på at man kan få avgiftsfri bensin vil jeg likestille med å tro på julenissen! HVA!!! finnes ikke nissen!! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Å tro på at man kan få avgiftsfri bensin vil jeg likestille med å tro på julenissen! Betaler ikke ett øre i avgift når jeg fyller 100 oktan på bilen min. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 HVA!!! finnes ikke nissen!! Jeg er dypt sjokkert.. nissen pleide da å komme til meg på 70-tallet iallefall. Men har ikke sett ham siden Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tranen2 Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Hverken diesel eller bensin er avgiftsfri - eller vil komme til å bli det. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Teerex Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Hverken diesel eller bensin er avgiftsfri - eller vil komme til å bli det. En stemme til Frp vil iallefall sikre at prisene og avgiftene ikke stiger unødig, og er en garanti for at båtdiesel vil fortsette å være et rimelig alternativ til bensin. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tranen2 Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 En stemme til Frp vil iallefall sikre at prisene og avgiftene ikke stiger unødig, og er en garanti for at båtdiesel vil fortsette å være et rimelig alternativ til bensin. Å stemme Frp er som å sage over den grenen en selv sitter på - må være helt idiot, da.... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Teerex Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Er visst mange idioter i landet da Dagbladets uhøytidelige meningsmåling viser 30% til Frp og 30% til AP. Får håpe det holder videre da ;-) Nei folk flest er lei av tjuv-Jens som stjeler pengene våre for å bruke dem på ting som de fleste er uenige i, eller kunne ha vært brukt på en helt annen og bedre måte. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mulligan Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Hverken diesel eller bensin er avgiftsfri Jeg betaler MVA. Ellers ikkeno når jeg fyller på bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Jeg betaler MVA. Ellers ikkeno når jeg fyller på bilen. Det er ikke tillatt å bruke flybensin til bil! Om du lurer på det; ring toll og avgiftsdepartementet. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Mulligan Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) Kjører på E85. Jeg er CO2 nøytral. Redigert 13.September.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 En stemme til Frp vil iallefall sikre at prisene og avgiftene ikke stiger unødig........... Den var morsom! Har ikke akkurat lagt merke til at Siv & Co. har sagt at det er mangel på penger, snarere tvert derimot så vasser vi i penger ifølge Siv & Co. så hvorfor vil de ikke fjerne skattene på bensin, kun la være å høyne de unødvendig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Så lenge Frp ikke har over 50% av stemmene alene så får de neppe gjennomført sin politikk 100% dessverre. Men vi får være glade for at noen står på barrikadene og kjemper for at avgiftsnivået iallefall ikke øker. Naturligvis vil Frp senke avgiftene, og bare DIN stemme kan medvirke dette Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
lnjk Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Det er mange år siden det ble slutt på bensinmerker. Ordningen gjalt om jeg husker riktig kun for yrkesfiskere og vi fikk merker hos lensmannen. Tror hvært merke var på 20 liter og ble brukt som "delbetaling" når vi bunkret. Blir litt forundret over at man har fått til spesialordning for fly. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Jeg snakket med selgeren for Aspen miljøbensin,og han kom med en artig detalj. 2-takts bensinen til Aspen er billigere enn 4-takts bensinen til tross for at den er blandet med olje. Og det er nettopp DEFOR den er billigere,fordi siden er iblandet 2-takts olje regnes den ikke som bensin som brukes av biler og blir ikke avgiftsbelagt like mye. Tanken om å importere 95 oktan bensin fredigblandet med 2-taktsolje fra sverige til norge for salg her har streifet meg,men tviler på den store økonomiske gevinsten. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Christensen Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) En moderne marinemotor med innsprut vil jo kunne omprogrameres til å bruke e85, men pr i dag er det 19 stasjoner i landet som selger, blir mange kanner å bære hvis man har etpar tørste åttere i kjellern, forbruket går også opp med inntil 30 %. men et bra drivstoff er det!! vi bruker dette på vår rallybil som egentlig er bygd for bensin. har høyere oktantall enn bensin og kan dermed kjøres med høyere kompresjon/ladetrykk enn vanlig bensin. Redigert 13.September.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Mulligan Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 pr i dag er det 19 stasjoner i landet som selger Akkurat det synes jeg er skandaløst. I Sverige tok man grep og påla alle stasjoner med en viss omsetning å også ha E85 slik at det er mye bedre tilgjengelighet. kjøres med høyere kompresjon/ladetrykk enn vanlig bensin. Det er det som skjer i min motor. Må jeg fylle vanlig bensin mellom stasjonene som har E85 faller ytelsen merkbart. Pussig nok så står det i instruksjonsboken at jeg skal se bort fra ladetrykksmåleren når bilen kjøres på E85. Motoren setter ladetrykket kraftig opp og nåla står langt inn i det røde feltet. Bunndraget er alldeles eventyrlig. Fra 16-1700 RPM går det for fullt. Dette må jo være et bra alternativ for de med bensinmotorer i båten. Forbruket går riktignok opp, men prisen er 8.50 for literen. Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Når spørsmålet med avgiftsfri bensin til fritidsbåter var oppe forrige gang var ikke arumentasjonen strålemde fra daværende finansminister: http://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=40664 Virker helt urimelig at ett drivstoff er untatt avgift og ett ikke. Hvorfor ga båtorganisasjonene seg på dette i sin tid ? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Er gjerne for avgiftsfri bensin Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Hva er argumentasjonen for avgiftsfri diesel ? Var det noe med km avgift som ble lagt om til veiavgift i sin tid ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.