Jump to content

Hvordan få bort jordslag på kalesje


Elmer

Recommended Posts

Hei.

I år har nok kalesjen vår vært for dårlig impregnert i tillegg til at det på kort tid har kommet mye nedbør. Resultatet er at jeg har fått en god del jordslag på innsiden av kalesjen. :cryin: Utvendig synes det ikke.

Siden jeg fremdeles skal ha et par helger ute, ønsker jeg å prøve å fjerne dette så snart som mulig.

 

Har noen tips om et super effektivt produkt for akkurat dette? :confused:

Link to post
Share on other sites

Stoffer som er noenlunde effektive på jordslag, er også effektive til å ødelegge sømmer og duk i kalesjen! Prøv først å legge kalesjen flatt og vask den med myk kost og dertil egnet vaskemiddel. Jeg har brukt Biltemas kalesjerens og er relativt fornøyd med denne. Etter tørk ser som regel kalesjen ganske bra ut. Du kan selvfølgelig også bruke Ship Shape eller lignende som fjerner mer jordslag, men som sagt så er faren stor for at trådene i sømmene gir opp en stund etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Finnest masse tråder her på BP om dette. Etter masse lesing bestemte eg meg for biotex.

Skurte masse med meglebørste,etter en natt i biotex. Vannet blei jo skittent. Men det såg ikkje ut til å komme fra kalesjen. Like skitten den :nonod:

Kanske to-tre pakker biotex hjelper. Hadde ca to dl eg i en stor svart murerstamp.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg fant denne siden på Forbrukerportalen.no, der det foreslås vanlig maskinvask i minst 60 graders vann.

 

Mitt problem var en paviljong som har stått ute i 2 fuktige somre, med en del jordslag i "veggene" som resultat. Etter 2 omganger i vaskemaskinen på 75 grader, er soppen nesten helt borte.

 

Jeg er så heldig å ha en slik:

 

4u9tlrr.jpg

 

Den går under navnet Beistet. Kona er livredd for den, og nekter å bruke den. Men den er super til ting som dette.

 

Om man ikke har maskin som er stor nok, tipper jeg man kan få gjort dette på et renseri til en billig penge.

Link to post
Share on other sites

Om du vasker kalesja på 60 grader, må du til med mindre båt etterpå for å kunne bruke den til noe! Kalesjer vaskes på 30 grader, over det krymper duken noe helt vanvittig! Hva er vitsen med en kalesje fri for jordslag når den ikke passer på båten etterpå?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...