Sjøtunga Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 (redigert) Da snakker du om forskjellige tenningssystemer, ikke om 2-takt kontra 4-takt. Er det sånn at 2-takt og 4-takt påhengsmotorer alltid har forskjellige tenningssystemer? Redigert 14.September.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bearded Beast Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Det er korrekt. Eg snakker om hvorfor den ny-innkjøpte turtelleren fra biltema ikkje virker på unge hr Margarus sin påhengs. Det korte svaret blir da fordi de har forskjellig tenningssystem. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 ok takk for info, da blir den levert til bake :) Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 eneste når måleren sto stilt inn på 4 syl da fikk jeg ett noenlunde normalt tall. 5500omdr på fullgass. Hva viste turtelleren når motoren gikk på tomgang da? Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Per T Kålin Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Har aldri hørt om vannkjølte snøscootermotorer faktisk. Og skal jeg være ærlig så tror jeg de fleste fortsatt er luftkjølte på grunn av vekta. At snoscootermotorer skjærer seg er jeg temmelig sikker på skyldes helt andre ting enn hvilken totaktsolje man bruker. Dette er ikke maskiner bygget for lang levetid desverre... Per Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Har aldri hørt om vannkjølte snøscootermotorer faktisk. Og skal jeg være ærlig så tror jeg de fleste fortsatt er luftkjølte på grunn av vekta Med all respekt, det viser bare at du har absolutt null peiling på hva du snakker om... Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Har brukt BT sine oljer på bilene mine siden BT etablerte seg i Bergen. Ingen problemer så lang. Ikke forventer jeg det heller da det er kravene til olje kvalitet som gjelder. Disse krevene oppfyller BT sine oljer på samme måte som alle andre. Ha en selvsmørende aften Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Teerex Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Har aldri hørt om vannkjølte snøscootermotorer faktisk. Og skal jeg være ærlig så tror jeg de fleste fortsatt er luftkjølte på grunn av vekta. At snoscootermotorer skjærer seg er jeg temmelig sikker på skyldes helt andre ting enn hvilken totaktsolje man bruker. . Per Da lever du nok på 70-80 tallet enda Det er ikke mange luftavkjølte snøscootermotorer igjen på markedet. Kun de minste rimeligste modellene har luftavkjøling når vi snakker 2-takts motorer. Krav til ytelse og driftssikkerhet under alle forhold har forlengst gjort vannkjøling til standard. Husk at selv på 60-70-tallet var de fleste større to-takts motorsykler vannavkjølt, f.eks. 550 og 750 kubikkerne til Suzuki. Det er naturligvis helt andre krav til en god 2-takts snøscooterolje, da den jo hovedsaklig befinner seg i egen oljetank og må holde seg flytende og i rett viskositet ned til minus 30-40 grader. I sterk kontrast til en outboardolje. Idag er forøvrig 4-taktsmotorer blitt helt vanlig på snøscootere, samt at BRP/Ski-doo/Evinrudes E-tec 2-taktsmotorteknologi nå endelig har havnet i snøscootere. Alle disse er naturlig nok vannavkjølt. Redigert 15.September.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Per T Kålin Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Får bruke et maritimt uttrykk i anledning denne feiltakelsen..."Jeg er vel litt akterutseilt ja" ........ Legger meg flatings angående kjølesystem. Kanskje noen av dere kan fortelle om Rotax fortsatt lages og om disse brukes som veskekjølt.. Men tilbake til det tråden egentlig startet med.......Jeg tviler sterkt på om BT tør ta sjansen på å selge en olje som kan resultere i en rekke erstatningskrav fra misfornøyde kunder... Redigert 15.September.2009 av Per T Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Ang. biltema olje sjekk her: http://www.mc24.no/article.php?articleID=6...;categoryID=240 Etter det jeg har hørt er alle motoroljer som biltema leverer i dag statoil olje med biltema "klistremerke"..... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 . Kanskje noen av dere kan fortelle om Rotax fortsatt lages og om disse brukes som veskekjølt.. Rotax har jo laget totakterne til Ski-Doo/Lynx/BRP i en årrekke, som førøvrig nå er kommet med E-tec innsprøytningen fra Evinrude, og nå lager de også 4-taktsmotorer til snøskutere. Samt 4-takts MC-motorer til bl.a. BMW og Aprilia. Som nevnt er de fleste totakterne idag veskekjølt, men Rotax lager fortsatt noen luftkjølte. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Når det gjelder kvaliteten på Biltema varer har "10 års garanti" serien på håndverktøy imponert meg. Ta en langmutter men nøkkelvidde 13mm og tre på en biltema 10 års og ditt eget favorittmerke... dra nøkklene mot hverandre til du får stripe i pysjen.. kun tengtools og 600 serien til Stahlwille som holdt følge med Biltema i min verktøykasse. Ikke glem at Biltema kjøper olje fra produsenter, den samme motorolja kan kjøpes på bensinstasjoner i Norge til helt andre priser men adskillig mer fengende navn... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Kjører også kun BT oljer på både biler og båt. ingen prob overhode.. skulle bare mangle de holder spec og vel så det.. Se bare på Bt Turbodieselolje 15W40.. holder VPs VDS 3 krav som er identisk med oljen som VPs nyeste D serie skal ha. Forskjellen er pris.. 498,- for 4 liter VP vidunderolje mens BT tar 298,- for 10 Liter med samme spec. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Servicemannen Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 ...Det liknet på et mulitimeter med en "tut" der lyset kom ut, og skulle holdes for hånd næer motoren for avlesning. Varenummer 15-282.-koh Her er saken Etter jeg byttet til store dynamoer med annen utgiring har jeg koblet turtallmåler til en av regulatorene. Den viser ca 30% mer og har ikke kalibrert turtall men tatt differansen med i beregningen. Ser fram på luksusvinter med rolig motorgang på klokka... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lazyjack Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 2-taktere gir dobbelt så mange tenningsgnister pr omdreining som 4-taktere... En sannhet med modifikasjoner tror jeg. Med forbehold om at jeg husker riktig: En 2 syl. Marna 4-takt jeg hadde en gang viste seg å tenne hver gang stemplene var på topp. Den tente mao. også på utblåsningstakten men dette gjorde ikke noe da den gjenværende gassblandingen ikke var eksplosiv. Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 En sannhet med modifikasjoner tror jeg.Med forbehold om at jeg husker riktig: En 2 syl. Marna 4-takt jeg hadde en gang viste seg å tenne hver gang stemplene var på topp. Den tente mao. også på utblåsningstakten men dette gjorde ikke noe da den gjenværende gassblandingen ikke var eksplosiv. Dette er vel det som kalles "dead spark". Pluggene tenner da samtidig fra samme coil, slik at man slipper fordeler. Min gamle CB 750 hadde dette - to coiler med som gav gnist til to plugger om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Og Citroen 2CV hadde det Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Kjenner en som kjører snøscooter,han påstår hardnakket at de motoren skjærer seg ved bruk av Biltema 2-takts olje. Jeg kjenner også en som kjører snøscooter.. meg selv. Vi kan si det sånn at de aller fleste 2 takts motorer skjærer seg før eller siden om de kjøres hardt og det gjør gjerne snøscooter motorene. Noen er mere kresen enn andre når det gjelder olje kvalitet De fleste snøscooter motorene er idag væske kjølt, og flere og flere selges med 4 t motor. Men skal du ha en lett scooter med riktig punch er det fortsatt 2 t motor som gjelder. Tennings systemet som nevnes på 4 t motorer der det tennes hver gang stemplet er på topp er det jeg vil kalle et produkt av et økonomi spørsmål fra produsenten. Det er billigere å produsere et slikt tennings anlegg, og kan gi noe uryddigere gange og litt effekt tap pga. antenning av restgass i sylinderen som ikke er i arbeids takten. For meg er den mest trofaste produsenten av denne type tennings anlegg Harley-Davidson som har holdt på med det siden tidlig i forrige århundre og fram til i dag på sin V-twin motorer. Sitér dette innlegget Link to post
petti Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 De gangene jeg kjøper noe på Biltema,er det ting som jeg skjelden bruker og som hvis det går i stykker ikke dra med seg mer. Dette gjelder da særlig oljer,registerreimer,tennplugger o.s.v Det kan god være at oljene de har er gode nok og at et evt. havari skyldes andre ting,men jeg er ikke intressert i å sitte å lure i ettertid på om jeg kunne ungått noe likt ved å bruke en annen olje. Kjenner en som kjører snøscooter,han påstår hardnakket at de motoren skjærer seg ved bruk av Biltema 2-takts olje. Da ser ikke jeg helt den store sporten i å finne utav om det går bra å bruke den påhengeren. Det er faktisk noen ganger det ikke lønner seg å spare. smart det!!! fordi disse spesifikasjonene som står på oljene virker ikke, da en slik spesifikasjon dekkes av en laaaang skala kvaliteter. Det vil si at 2 oljer av samme spesifikasjon kan være vidt forskjellige i kvalitet, da den ene så vidt oppfyler kravene, mens den andre oppfyller kravene og vel så det og da snakkes det om smøreevne,temperaturtakling,evne til å ikke trekke til seg vann,korrosjonsbestandighet osv. så kan man tenke på gummikvalitet som inneholder 40 prosent plast på reg. reimer, viskere osv. billig å lage sånne produkter, billig å kjøpe også. tror nok disse produktene holder til forsiktig bruk, knapt nok så jeg for min del holder meg langt unna oljer, kjemikalier, og annet som kan dra med seg store kostnader NÅR det ryker. polyesteren til biltema f.eks er ikke i nærheten av norpol sin i flexibilitet eller hefte evne. (sprøere) ville aldri reparert en større skade med dette skvipet. Hvis noen tviler, prøv en test selv å se. Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 har dårlig erfaring med 2takts oljen til påhengs, sotet ned pluggene. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
index Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 smart det!!! fordi disse spesifikasjonene som står på oljene virker ikke, da en slik spesifikasjon dekkes av en laaaang skala kvaliteter. Det vil si at 2 oljer av samme spesifikasjon kan være vidt forskjellige i kvalitet Nå roter du fælt! Spesifikasjoner som ikke virker? Og to oljer som tilfredsstiller samme kvalitetskrav skal være vidt forskjellige? Jeg tror ikke du har satt deg helt inn i hva disse spesifikasjonene står for. Og hvordfor mener du at Statoil oljen plutselig mister alle sine gode egenskaper når kannen får en Biltema etikett på seg? Ellers så har jeg stort sett kun brukt Biltema viskere de siste 10-12 årene. Gummien er av samme kvalitet som andre merker, for noen år siden var den faktisk produsert av samme produsent som leverer originalt til Toyota. Eneste irritasjonsmoment med viskerne er at stålet på armene ruster, men bytter man minst en gang i året er ikke dette noe stort problem. Vifteremmene har jeg også brukt noen av, null problem her heller. Registerreimer kjøper jeg kun originalt, prisforskjellen er uansett skjelden særlig stor. Sist gang jeg kjøpte (nå i sommer) fikk jeg faktisk original billigere enn på Biltema! Men min erfaring er at kvaliteten på Biltemas produkter har bedret seg enormt de senere år, og det aller meste er nå fullt på høyde med det man får andre steder. Men man må følge litt med selv også, ikke alt er like bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bluemarlin Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 smart det!!! fordi disse spesifikasjonene som står på oljene virker ikke Halooo!!! Hva i all verden er meningen med en spesifikasjon hvis den "ikke virker"??? Det er Statoil sin olje biltema selger, når ble Statoil så dårlig da? Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Whistler Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Det er Statoil sin olje biltema selger, Nå er det vel ingen utenom de sentrale innkjøperne i Biltema som vet hvilken olje som befinner seg i de forskjellige kannene de har. Jeg vil anta at Biltema har en taushetserklæring opp mot sine leverandører på produkter de selger med "Biltema" logo. Noe annet ville være meget ødeleggende for de som velger å selge sine overskuddsprodukter til ett No-brand konsept. Junior og jeg bruker Biltemas 2-t olje på en 50 HK Johnson. Oljen fungerer akkurat like bra som oljen fra den dunken det står OMC/Johnson/Evinrude på. Når det gjelder Biltemas øvrige sortiment får en i mange tilfeller det en betaler for. PÅ den andre siden er det ikke sikkert at det er dårlig fordi det selges billig. Det betyr like gjerne at andre aktører har skyhøy fortjeneste på disse produktene. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Tommy_H. Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Nå er det jo API kravene som sier hvor bra en olje er. Motoren min skal ha min. API-CD. Felleskjøpet sin olje har API-CH mens Biltema sin olje har API- CI. Dette gjelder 15W/40 olje. Jo lengre ut i alfabetet siste bokstaven er, jo bedre er oljen. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
petti Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Halooo!!!Hva i all verden er meningen med en spesifikasjon hvis den "ikke virker"??? Det er Statoil sin olje biltema selger, når ble Statoil så dårlig da? joda gutter! stemmer det.... Disse spesifikasjonene er american petroleums institute (API) sitt system og stammer fra gaaaamle dager og består av svært få "skalaer" for å forklare det enkelt. Etter oljen er raffinert og ferdig fremstilt for bruk sorteres den enkelt etter krav, eller en klasse Det er faktisk gjort flere gode tester som viser at billig motorolje har mistet sine spesifikke krav etter kun få timers banking gjennom f.eks motor/gear så er kvaliteten redusert til HELT andre spesifikasjoner. Skriver ikke dette for å være snerpete mot billig-oljer, men for å hjelpe dere til å unngå dyr og unønvendig slitasje. En motor kjørt på god kvalitet olje og 50 driftstimer på nakken trenger ikke bli slitt som om den er gått 150 timer, men for all del velg selv! Grunnen til at jeg her satt meg så inngående inn i dette er at jeg selv ødela en V8er på slik olje. Denne oljen ble tappet av den havarerte motoren etter ca 20 timers gange på grunn av oppstått veivbank etter service og analysert av produsenten selv som forklarte meg dette, vel å merke med litt andre ordlag, så ikke stol blindt på disse "spesifikasjonene". PS. Noen oljeselkap har faktisk gått over til en eurupeisk standart som er mye bedre oppdatert og nøyaktig-eller i det hele tatt virker. Og hvem i all verdens navn er det som har sagt at det er statoil som leverer olje til F.eks Biltema, Rema. Europris osv??? Kan for ordens skyld si at det var en olje fra et annet en ovenfor nevnte merker jeg brukte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.