Jump to content

Motorstopp - Sabb Ford 2715


klugg

Recommended Posts

Båten er ny for meg, og første motormekk er nødvendig. Trenger hjelp, da min erfaring med motormekk er begrenset til endel krangling med en ensylindret yanmar i en seilbåt. :)

 

Jeg antar problemet er manglende diesel. Her er mine observasjoner:

 

Drivstoff slangen går fra tanken opp til vannutskiller, ned til fødepumpa, opp til dobbelt finfilter så til høytrykkspumpa.

 

1. Jeg tappet av fra vannskilleren, og der var det trykk - sprutet ut rein diesel et øyeblikk før det sildret tynn stråle.

2. Åpnet lufteskruen på første finfilter. Rein diesel med trykk. (Hadde nok kjørt på starteren siden forrige punkt)

3. Åpnet lufteskruen på andre filter. Luft. Masse luft.

4. Tok av første filter. Reint og fint.

5. Primet på fødepumpen. Ingenting kommer....

 

Kan en membran i fødepumpa ha gått, noe som forklarer manglende diesel og luften? (men hvorfor ikke luft i filter 1, og hvorfor dette trykket på dieselen FØR fødepumpa?

Link to post
Share on other sites

Rolig nå vettu :smiley:

"Drivstoff slangen går fra tanken opp til vannutskiller, ned til fødepumpa, opp til dobbelt finfilter så til høytrykkspumpa. "---skriver du.

Altså er vannuskiller trolig separatortype, og skal ligge på vakuumsiden. Altså mellom tank og fødepumpe ja.

Men der skal det ikkje være trykk. Da har du trykk i tanken. Ikkje mulig trur eg. Lufting på tank+forbruk. Ved tett lufting blir det vakuum i tanken normalt.

 

"1. Jeg tappet av fra vannskilleren, og der var det trykk - sprutet ut rein diesel et øyeblikk før det sildret tynn stråle. "

 

Kan være mulig litt trykk dersom filter ligger lavere enn tanken.

 

"2. Åpnet lufteskruen på første finfilter. Rein diesel med trykk. (Hadde nok kjørt på starteren siden forrige punkt)"

 

Pass på å stenge godt så du ikkje suger luft i systemet.

 

"3. Åpnet lufteskruen på andre filter. Luft. Masse luft."

 

Oki.. Ja motoren gikk kanskje ikkje siden du har en tråd her?

 

"4. Tok av første filter. Reint og fint."

 

.....oki.

 

"5. Primet på fødepumpen. Ingenting kommer...."

 

Fødepumpa må være frigjort fra motor. En gang i ny ne er det en aksel i motor som presser inn armen til membranpumpa slik at føde-armen ikkje få noko funksjon. Bare tørne motor litt du.

 

Kanskje du bare hadde luft i systemet siden filter var fint? Luft heile veien frem, også på pumpa.

Prøv igjenn. :smiley:

 

Beskriv feil bedre vist ikkje. Stoppet motor?fusket motor? heilt ny for deg...kanske du har kjøpt en motor med feil på?...ny diesel på tanken?.... :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kan en membran i fødepumpa ha gått, noe som forklarer manglende diesel og luften? (men hvorfor ikke luft i filter 1, og hvorfor dette trykket på dieselen FØR fødepumpa?

Det er sjelden fødepumpen svikter, men selfølgelig kan det også skje. Når du sier at du tappet vannskiller spør jeg om du har stengt kranen på diesel fra tanken. Hvis ikke, renner diesel i slangen tilbake til tanken og fødepumpe klarer ikke å få diesel fram til filtrene.

 

Hvis jeg har vert så uheldig å glemt å stenge kranen på tanken, må jeg fylle vannskiller med diesel og så pumpe med fødepumpen for å få diesel fram til filtrene.

 

Det beste er å demontere vannskiller og gjøre den rein før du fyller diesel på den.

Hadde du lite diesel på tanken da motoren stoppet?

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at disse Fordene er veldig kresne på lufting, de "tygger ikke unna" noe luft i det hele tatt slik mer moderne motorer gjør. Dvs. at du selv må sørge for at all luft er borte fram til høytrykkspumpen. Har du en ørliten luftlekkasje vil luften samle seg og motorstopp er uunngåelig. Bortsett fra akkurat dette så er jo disse motorene påliteligheten selv :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I tillegg til de nevnte råd:

Jeg har selv 2 stk 2704 ET fra 1976. På disse var det originalt med skålfilter til finfiltrene. Disse er vanskelige å holde tette, og kan bidra til både luft og lekkasje. Jeg bestilte og monterte vanlige "twist-on" filterinnsatser fra Kings i Bergen. Nå tar det bare 20 skunder + lufting å bytte, i stedet for en halvtime. I tillegg blir det garantert tett med en gang. Vet ikke om dette er tilfelle hos deg, men ... Gjorde det samme med motoroljefiltrene.

Redigert av Storø 34 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill så langt! :)

"1. Jeg tappet av fra vannskilleren, og der var det trykk - sprutet ut rein diesel et øyeblikk før det sildret tynn stråle. "

 

Kan være mulig litt trykk dersom filter ligger lavere enn tanken.

Det var en kort skikkelig swosch-sprut, for å bruke et gammelt faguttrykk. Og filteret ligger ikke lavere en tanken.

 

"5. Primet på fødepumpen. Ingenting kommer...."

 

Fødepumpa må være frigjort fra motor. En gang i ny ne er det en aksel i motor som presser inn armen til membranpumpa slik at føde-armen ikkje få noko funksjon. Bare tørne motor litt du.

Å ja, selvfølgelig... :) Der var jeg for rask med å sykmelde pumpa.

 

Kanskje du bare hadde luft i systemet siden filter var fint? Luft heile veien frem, også på pumpa.

Prøv igjenn. :smiley:

Når jeg tenker etter, så hadde jeg før denne turen vendt litt på avtappingskrana på vannutskilleren i et forsøk på å stenge et minimalt drypp. Resultatet ble litt mer drypp, og dermed jo en kilde til luft.

 

Beskriv feil bedre vist ikkje. Stoppet motor?fusket motor? heilt ny for deg...kanske du har kjøpt en motor med feil på?...ny diesel på tanken?.... :cheers:

Motor stoppet, kvalte seg på noen få sekunder.

 

Når du sier at du tappet vannskiller spør jeg om du har stengt kranen på diesel fra tanken. Hvis ikke, renner diesel i slangen tilbake til tanken og fødepumpe klarer ikke å få diesel fram til filtrene.

Nei, men tappet ikke her før etter stoppen for å se om det var vann.

Hadde du lite diesel på tanken da motoren stoppet?

Lite i betydningen under halv (hvis måleren er ok.)

 

Selv om jeg evt har skapt meg problemer med å skape luftprob på vannutskilleren, er jeg i stuss på dette trykket på vannutskilleren...

Link to post
Share on other sites

....er jeg i stuss på dette trykket på vannutskilleren...
Om tankluftingen et tett og solen har varmet opp tanken kan der bli noe trykk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I tillegg til de nevnte råd:

Jeg bestilte og monterte vanlige "twist-on" filterinnsatser fra Kings i Bergen. Nå tar det bare 20 skunder + lufting å bytte, i stedet for en halvtime. I tillegg blir det garantert tett med en gang. Vet ikke om dette er tilfelle hos deg, men ... Gjorde det samme med motoroljefiltrene.

Har samme type motor og kunne absolutt kunne tenke å gjøre det samme. Fann ikke disse på KD Trading, men vet du om betegnelsen er Twist-on?

 

Såg nå at de har adapter til oljefilter (spin on), får snakke med dem og høre om de har til diesel også.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill så langt! :)

 

Selv om jeg evt har skapt meg problemer med å skape luftprob på vannutskilleren, er jeg i stuss på dette trykket på vannutskilleren...

Er enig med at det ikke burde vert trykk på vannutskilleren. For å utelukke at feilen ligger i tanken eller vannutskilleren, kan du fylle en plast kanne med diesel og koble en slange direkte til matepumpen. Åpne lufteskruen på første dieselfilter og prøv å pumpe dieselen fram til filteret.

 

Det kan være en fordel å bruke en gjennomsiktig slange til dette forsøket. Er dette bra går du videre til neste filter.

Link to post
Share on other sites

Siden du skrudde på vannutskiller like før stoppen er det jo kanskje det som har gitt luft i systemet. Er de så følsomme for luft som Svein Ha sier blir det vel neppe bedre med en ettermontert vannutskiller. Men det minner også om defekt tilbakeslagventil i fødepumpa. Siden motor er ny for deg er det ikke godt å vite hvor mye trykk pumpa skal gi når den er i orden. Defekt tilbakeslagventil gir dårlig trykk frem til filtere. Når brennstoffet skal gjennom filtere blir mottrykket så stort at dieselen blir presset mot tanken igjen hvis ventilen er defekt. Dieselen blir stående på stedet hvil når lufteskruen tettes til. Men prøv nå først å lufte på vanlig måte igjen. Tror du merker det på pumpa hvis ventil(er) i denne er gått i stykker.

Link to post
Share on other sites

Luftet og fikk den i gang. Er usikker på om årsaken kanskje kan ha vært noe annet en luft - ureint drivstoff. Ser såvit noe svarte flekker i kolben på vannutskilleren. Dårlig tegn?

 

Jeg har selv 2 stk 2704 ET fra 1976. På disse var det originalt med skålfilter til finfiltrene. Disse er vanskelige å holde tette

Er det det jeg har?

drivstofflinja1.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...