Jump to content

Johnson 25 hk (sen 80-mod), propell "glipper" ved høye turtall


hath

Recommended Posts

Hei, svigerfar har em JOhnson 25 hk, årsmodell ukjent, trolig seint 80-tall. Når turtallet økes opplever jeg at motoren ruser opp, og propellen stopper. Det kan virke som om motoren hopper ut av gir eller at propellen "glipper" på en eller annen måte. Er det noen som har erfaring med noe slikt? Er det giret som er noe feil med eller kan problemet ligge andre steder?

 

Takknemlig hvis noen har noen ideer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem på en eldre modell av johnsen 25 hp. Som du sier så begynte motor å ruse ved et vist turtall, båten stoppet opp.

 

Holdt på å feilsøke i lang tid, men det var som "anderms" sier, problem med propellen. Måten vi fant ut av dette var å holde fast svinghjulet samtidig som vi vrei propellen. Det viste seg at den slapp da. Den propellene vi hadde til motoren har ikke gummibussning, men er "krympet" fast (Ytre mot indre del av propell). Denne "krympning var gått opp, slik at propellen drev rundt ved lav belastning, men slapp ved høy belastning.

Link to post
Share on other sites

Har vert opp med impeller'en, men det var første impeller'en jeg så, så hvet ikke helt hvordan det skal se ut der nede, men så helt grei ut, bortsjett fra "ytterkantene" på impelleren gnei inntil innerkanten på "lokket" om man vil kalle de det.. sjønte du det ? Tok selvfølgelig ikke bilde..typisk :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...