Trond E. Startet 14.September.2009 Link til dette innlegget Startet 14.September.2009 Hei på dere her i forumet. Jeg har nettopp overtatt en gammel snekke med en Petter diesel 121/AC2W 11bhp. Har funnet ut att den ble produser i tidsrommet 1970 -> 84. Så da er mitt spørsmål: er det noen her på forumet som har informasjon om denne motor typen? Manualer, egen erfaring ol. Tar i mot alt med takk. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Har du vært i kontakt med lister-petter.? Evt Sabb Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Jeg må bare spørre, med en risiko for å spolere tråden. Sabb, har det noe med Petter Diesel å gjøre? Er Petter Diesel et eget motormerke? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Er Petter Diesel et eget motormerke? Ja, det var tidligere brukt i bl.a. livbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Trond E. Svart 14.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 (redigert) Det er slik att Lister og Petter var to forskjellige produsenter av motorer frem til 1986. Da fusjonerte di og ble til L-P. I samme tidsrom ble sabb invitert med i sammarbeidet. Så viss jeg har fårstått det rett så er det tre motorprodusenter i ett, og sabb ønsket å stå med eget navn og divisjon. Når det gjelder info angående Petter så er det ikke så enkelt å finne. Sabb hadde ikke så mye å bidra med, og L-P i england har jeg ikke snakket med pr. tlf. men pr. mail var det ikke mye å få tak i. Di har vist solgt ut delelageret på di gamle motorene. Trond Redigert 14.September.2009 av Trond E. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Frigg hadde Petter og Lister i livbåtene. Jeg drev service på dem på slutten av 80-tallet. Det var kun små detaljer som var forskjellig på dem. Disse motorene var to-sylindrede med elektrisk- og sveivstart. Båtene ble forært til diverse skoler. Vestby videregående har en av disse båtene, og jeg tror det sitter en Petter i den. Hvorfor ikke henvende seg til Elf (nå heter det noe annet) i Stavanger, mulig de har en PR-avdeling med gammel litteratur. Eller ringe til Vestby videregående og spørre om de kan kopiere instruksjonsboken til deg mot et lite vederlag. Det er sikkert også skoler i Rogaland som har fått seg en slik båt. Mulig at også oljemuseet i Stavanger kan sitte på informasjon. Disse motorene er jo det enkleste av det aller enkleste. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Luftkjølte varianter av disse motorene brukes også i engelske Narrowboats, kanalbåtene som tusler rundt på vannveiene på kryss og tvers i hele England og Wales. Du kan kanskje finne ut noe ved å kontakte utleiefirmaene? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
amanda_3 Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Hadde tidligere en båt med Lister motor (75 mod.) og den var kjøpt fra Sabb, de hadde også diverse deler til Lister. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.