Jump to content

Ønsker info om Petter Diesel

Trond E.

Recommended Posts

Det er slik att Lister og Petter var to forskjellige produsenter av motorer frem til 1986. Da fusjonerte di og ble til L-P. I samme tidsrom ble sabb invitert med i sammarbeidet. Så viss jeg har fårstått det rett så er det tre motorprodusenter i ett, og sabb ønsket å stå med eget navn og divisjon.

Når det gjelder info angående Petter så er det ikke så enkelt å finne. Sabb hadde ikke så mye å bidra med, og L-P i england har jeg ikke snakket med pr. tlf. men pr. mail var det ikke mye å få tak i. Di har vist solgt ut delelageret på di gamle motorene. :nonod:

Trond

Redigert av Trond E. (see edit history)

Frigg hadde Petter og Lister i livbåtene. Jeg drev service på dem på slutten av 80-tallet. Det var kun små detaljer som var forskjellig på dem. Disse motorene var to-sylindrede med elektrisk- og sveivstart. Båtene ble forært til diverse skoler. Vestby videregående har en av disse båtene, og jeg tror det sitter en Petter i den. Hvorfor ikke henvende seg til Elf (nå heter det noe annet) i Stavanger, mulig de har en PR-avdeling med gammel litteratur. Eller ringe til Vestby videregående og spørre om de kan kopiere instruksjonsboken til deg mot et lite vederlag. Det er sikkert også skoler i Rogaland som har fått seg en slik båt. Mulig at også oljemuseet i Stavanger kan sitte på informasjon.

Disse motorene er jo det enkleste av det aller enkleste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...