Jump to content

Prosjekt: Smuggler 21.


GardenSnake

Recommended Posts

De hanskerommene fikk jeg han i den lokale båtshappa til å bestille. De står i katalogen til tolema, tror maritim har de å. Lurer på om det er watski som importerer de.

Jeg har brukt sånne metallringer rundt skruene, sånne "pynteringer". Men plasthetter er jo også en ide :)

Men de profilene du kjøpte på teppeland Fjord21dc, er ikke det sånne man har ved avsatsen til trapper osv? Er det rustfrie? Holder de i båt?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ble egentlig lite bruk av båten i sommer... Var mye vind, og mye jobb som begrensa båtlivet litt.. Så da ble det litt dårlig med bilder å. Her er ett jeg tok litt på slutten av sesongen. Den er ialefall på vannet, noen turer ble det jo. Litt uheldig med været, men men :D

 

bakgrunn_for_windows_fotovisning.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk :D Hærlig båt å leke seg med. Men Litt misfornøyd mer farta egentlig, hadde trodd jeg skulle få mer fart med 260hk... Kjøpte ny propell hos Winrace før sesongen. Dette ga noen få knop mer enn den jeg hadde i fjor, som hadde for kort nav og satt dårlig. Målte ca 50 knop med den nye propellen, mens med den gamle var vel ca 45-46 knop. Tror kanskje jeg kunne hatt litt mer stigning, men det var vist ikke så lett.. Dette var vist noe av det krappeste jeg fikk til det drevet.. (husker ikke helt talla på propellen i hodet her nå). Den nye propellen er aluminium, stål utgjorde vist ikke så my forskjell ifølge mr Winrace. Men kjørte med selvpolerende bunnstoff, tenker på å bytte til racing (hardt) bunnstoff neste år. Er spent på om det kan utgjøre noe. En annen tanke som har slått meg er om kanskje denne motoren rett og slett er så tung at det går mye utover farta til båten, når jeg ser folk med samme båt, men med mindre påhenger, kjører like raskt.. Om ikke raskere..

 

Noen som har erfaring med selvpolerende bunnstoff mot racing?

Link to post
Share on other sites

Hei! Vi fikk akkurat 50 knop med en venn av meg sin Avanti 21 med 270hk I/O. Er nok ganske lik i skroget som din.

 

Du kan ikke forvente "påhengerfart" i forhold til hester. Du har ett ekstra ledd i kraftoverføringen mellom motor og propell. I tillegg har du mer vekt lenger frem i båten som lager større våt flate. Vil tro du blir frakjørt av maken båt med 225hk på brakett. Du har hvertfall definitivt den kuleste lyden :)

 

Kul båt :) hadde spesielt sansen for de nye putetrekkene!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da er det nok realistisk med rundt 50 knop med min båt da ja. Kom litt feil ut at jeg var misfornøyd med farta, for synes jo det går bra unna :) Var litt ivrig og forventa store ting med ny propell å greier. Men alt i alt så blei det jo en forbedring fra den jeg hadde. Og om de med 330HK er oppe rundt 55 så er det jo ikke så galt :)

 

Å lyden i V8'ern er herlig ja mjøsape :D

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

På tide å komme i gang med båten nå...

 

Tenkte jeg skulle montere noen løftere (for eksempel disse: Løftere) som skal løfte motorlokket/puta. Men problemet er hengslene som skal stå i bakkant. For når man vipper puta opp, så "krasjer" den i bakkant.

 

pute_treffer_bak.jpg

 

hengsler.jpg

 

Noen som vet om noen som selger hengsler som kan brukes her?

Eller må jeg kanskje lage noe i garasjen?

Var inne på tanken å stikke på hogger'n å finne sånne hengsler som er på bilpansere, kanskje man kunne modifisert disse til på noen måte?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Skrinla den luke-jobben intil videre...

 

Har stuka med forgasseren i sommer. Kjøpte ett rep kit og overhalte den, det besto for det meste av nye pakkninger. En dyse var mer eller mindre tett, og den trengte en overhaling. Etter jeg gikk over den har jeg sliti med å justere den inn. Selve forgasseren virker til å være litt sliten, så vurderer å heller kjøpe en ny en. Er det noen som kjenner til butikker/bedrifter/verksteder som har bra peiling på amerikanske motorer og forgassere? Som enten kan hjelpe meg med å finne ut hva som er galt med min/justere min inn, eller finne en ny til meg som passer bra på min motor. Tenkte jeg bare skulle spørre her om det er andre som har hatt problemer med forgassere her før og kjenner til dette. Forgasseren min er foresten en Rochester Quadrajet 4MV.

Link to post
Share on other sites

båten din har blitt knallfin, justering av gasser er vel for de som har litt peiling! jeg ville satt det bort til noen som kan.

Kikket på en windjammer i går med samme motor, han hadde skiftet ut Rochester gasseren pga høyt forbruk.. smalt på elektronisk tenning og Edelbrock gasser og forbruket gikk godt ned.

Link to post
Share on other sites

Takk :)

 

Jeg tror jeg skal få en med peil til å se på den. Men jeg vet ikke om noen bedrifter/forhandlere i Telemarks området som driver med slikt. Bor i Bamble i Telemark. Om noen her inne kjenner til noen så si gjerne ifra :) Tenkte jeg skulle forhøre meg med den lokale amcar klubben også. Der er det sikkert noen som har skrudd på forgassere før. Så kan en der se om denne er noe å overhale, eller om jeg bare skal gå for en ny en.

Link to post
Share on other sites

Har att et slik lukeproblem en gang, det ble løst ved å lage en slik hengsel i syrefast rør.

Luken kommer da klar av karmen i det den åpnes.

Det går å lage modeller i tre for å finne ut hvilken form på hengselen som er best.

Den delen som er fast i luken er skrudd solid fast, den delen som er på lukekarmen er den delen som skal dreie.

Håper du frostår skissen.

like_hengsel.jpg

Link to post
Share on other sites

Steike, det der så ut som en genial løsning Wicma! Har tenkt fælt hvordan jeg skulle løse det, men ikke kommet på noe... Jeg mener jeg skjønte den.

 

hengsle_forslag_1.jpg

 

Er det sånn at hengslen er festet der jeg tegnet 1, running på tegningen?

Og at der staget jeg lagde krussedull rundt (2) er det syrefaste røret?

Hvordan hengsle brukte du mellom det syrefaste røret og lukearmen?

 

Snurresprett: På dørken har jeg brukt laminat, kjøpte det i en båtbutikk, skulle være bra egnet i båt og slitesterkt. Har holdt seg bra til nå.

Putene ble ikke så dyre, fikk det ordna hos ett syverksted i Skien. Men jeg kan ikke huske helt å det kosta, har ikke regninga i nærheten her nå. Men Var det rundt en 5-6000 a tru? Litt usikker... Husker bare jeg synes prisen var grei.. hehe.

Link to post
Share on other sites

Takk for det berserker :)

 

Jeg mener det var bergersen og sønner eller noe sånt de het. Å noe med veske verksted/fabrikk.

Det lå i ett gult slitent hus rett ved lyskrysset ved Ibsenhuset. Det var litt dårlig skilta/reklamert der.

Jeg kan se om jeg finner kvitteringa etterhvert. Men er ikke hjemme om dagen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...