Jump to content

Hvorfor har batteribankene forskjellig syrevekt?


Per Harald

Recommended Posts

Jeg utfordrer Båtplassens unikumer på båtelektro til å gi meg et godt svar.

Båt 2008 mod.

 

Elektrisk anlegg ombygd i sommer av "fagfolk", i forbindelse med mont. av aggregat, inverter mm.

Ved "toppladede" banker er syrevekten forskjellig, målt med battemp. 18 grader.

 

Startbatterier 2 stk 140Ah syre Banner, 1 år gamle 1,27. Lader orginal i båten 30 amp.

 

Forbruk 4 stk 140Ah syre Banner, 2 stk et år og 2 stk nye i år, 1,23 +- 0,01. Lader Mastervolt ny inv/lader 2500W/100A

 

Panelet viser at jeg har brukt opp 178 Ah.

 

Kan noen komme med tips om årsaken til forskjelen og hvor mye denne spv forskjellen utgjør i tilgjengelig Ah?

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Panelet viser at jeg har brukt opp 178 Ah.

 

syrevekten reduseres når batteriene ikke er oppladet, har du brukt opp 178 ah vil syrevekten bli redusert.

 

Ifølge boka "strøm ombord" er batterikapasiteten halv ved 1,23. Og full ved 1,28.

 

 

redigert, du skriver at batteriene er toppladet, samtidig som "panelet" viser at du har brukt opp 178 ah. Det er mulig jeg ikke forsto deg rett.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Forbruksbanken min er da bare halv på 1,23, noe som faktisk stemmer overens med mine misstanker i sommer. Etter flere dager på landstrøm og lading, har jeg like "lite" strøm. Det er bare startbankene som blir toppladet.

 

Etter en tur hjem på 4 timers gange, og ett døgn med 100 A Mastervolt lader på landstrøm hadde ladingen falt til "flyt" og ca 4A. Ladespenningen var også redusert til 13,5V. Jeg oppfatter det da som at batteriene er "fulle". Ved starten av ladingen er spenningen opp til 14,6V

 

Om dette ikke er tilfelle, hvor lenge må dette stå å lade før syrevekten er 1,28 ?

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

To forskjellige ladere.

 

Startbanken lades fra den orginale 30Ah laderen som fulgte båten.

 

Forbruksbanken lades fra ny Mastervolt 2500W/100A inv/lader.

 

Det er derfor jeg lurer litt på om det er noe galt med Mastervolten eller styringen av denne, eller om det kun er instilling som skal til.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Ideell ladespenning er 14.4 til 14.6 Volt, men er det skilledioder på disse batteribankene, så synker spenningen med 0.6 Volt over skilledioden. En kompis av meg har en Bavaria 39 Cruiser seilbåt, og hans batteribank er fort på det halve på den indikatoren, men blir der lenge. Fulladete batterier har gjerne rundt 13 Volt når de har stabilisert seg etter kjøring med motor. Hvis en har skillediode, så burde egentlig ladespenningen fra dynamo til skillediode være 15 Volt. Det beste er å ha en dynamo for startbatterier og en for forbruk. Det gjør susen :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Jeg utfordrer Båtplassens unikumer på båtelektro til å gi meg et godt svar.

Båt 2008 mod.

 

Elektrisk anlegg ombygd i sommer av "fagfolk", i forbindelse med mont. av aggregat, inverter mm.

Ved "toppladede" banker er syrevekten forskjellig, målt med battemp. 18 grader.

 

Er det ikke mer naturlig å utfordre fagfolkene som har gjort installasjonene i stedet for BP's "unikumer på båtelektro"?

 

Det er trolig vanskelig, om ikke umulig å finne svar på ditt problem uten å foreta målinger "real time".

Link to post
Share on other sites

Båten er utstyrt med to dynamoer. En til startbank og en til forbruksbank. Det er sjelden forbruksbanken blir topp av bare kjøringen, så jeg suplerer med landstrøm i havna, og det er her jeg hadde forventet at syrevekten nådde toppen i løpet av ett døgn etter en 4 timers gange og den Mastervolt laderen som her er lader.

 

Om ladingen som beskrevet over går ned til 4A så tar det urimelig lang tid å lade opp en bank på 560Ah. I dette tilfellet er syrevekten da på 1,23 og om det er halvfulle batterier som traust skriver, er det da logisk at Mastervoltladeren har gått over på "flyt" og lader med 4 A of 13,5V??

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Jernia:

Helt enig med deg. Tro meg.....De som har gjort jobben skal få dette problemet servert. Jeg ønsker bare å få noen synspunkter som kansje kan hjelpe meg til å føre en så god argumentasjon som mulig, ved å tilegne meg mest mulig fakta om dette..

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Med 13.5 Volt spenning inn vil du aldri få batteriene stappfulle med strøm. Ved 14 Volt får en fyllt batteriene ca 75-80%, men problemet er vel kanskje at båten din går for fort slik at du får ikke fyllt de opp ved gange :confused: Jeg bruker 7 timer ut Oslofjorden fra Bestumkilen, og dermed har ikke jeg dette problemet :lol: Mener at laderen skal pumpe inn minimum 14.4 Volt inn til batteriene er stappfulle med strøm. En annen ting er at stappfulle batterier har lenger holdbarehet enn batterier som er sultne på strøm støtt :smiley::drink: Rødvin

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Bartesam, jeg synes også det høres ut som noe ikke stemmer. Men det er vel meningen at laderen går ned til ca 13,5 volt etter å ha fulladet batteriene med 14,4 V over en viss tid.

 

Jeg synes det høres mye ut at det går 4 ampere ved 13,5 V til batteriene etter de er fulladet.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bartesam:

Dine synspunkter på dette er i samsvar med hva jeg tenkte. Det er fint å få det bekreftet av flere.

Når det gjelder farten så er det en sannhet med modifikasjoner, Sommeren har gått mest i 7 -9 knop 1300 rpm og grei ladingpå dette turtallet. :yesnod:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke denne laderen, så jeg blir egentlig svar skyldig der. Dette er bare ren synsing fra meg og hva jeg har selv erfart over tid. Parkerte båten etter jeg kom fra ferie i sommer, og da var spenningen 13.1 Volt på forbrukebatteriene. Var og sjekket batteriene etter over 14 dager, og da hadde spenningen droppet til 12.8 Volt med kjøleskapet innkoblet. Fra disse to batteriene på til sammen 220 Ah strøm var også lensepumper tilkoblet. Har en billig drittladet til å lade når jeg ikke bruker båten, og den gir 13 Volt på en god dag og 4 A ladestrøm. Lå i Risør i sommer en hel uke, og den laderen var aldri over 13 Volt på den uken :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hei Per Harald.

Hvis jeg forstår deg riktig så måler du en syrevekt på 1,23 i alle cellene på de fire 140 Ah batteriene, og da er jo ikke batteriene dine fulladet. Men så skriver du at panelet viser at du har brukt 178 Ah fra banken.

Vil det si at du ikke har målt syrevekten umiddelbart etter at batteriene er toppladet?

Link to post
Share on other sites

Hei Ole Petter.

 

Takk for svar

 

Utstyret er beskrevet ovenfor. Når denne laderen som er på 100A kjører ned til "flyt" og 4 amp`s lading, så leser jeg det som bare vedlikeholdslading. Kansje tolker jeg dette feil.

 

Batteriene har syrevekt 1,23 på alle celler når dette leses av på panelet. (dette etter 4 timers gange og 1 døgn med landstrøm).(Batteriene hadde hvilespenning på 12,4 V før dette) Det er 4 stk 140Ah syrebatt Banner. Om Mastervolt systemet mitt har redusert ned til 4A lading på denne syrevekten, så må det jo ta en evighet å få dette til 1,27-1,28?? Det er jo forsåvidt greit med landstrøm som kan stå på hele uka mellom helgene, men om denne banken skal lades med aggregat og samme lader så vil jeg nok bli rimelig upopulær i skjærgården.

 

Jeg har ikke nok greie på dette med ladingsprosessen, men forutsetter at den er lineær når jeg tenker tidsaspektet, noe jeg tror at den ikke er. Det går tregere på slutten.

 

Kjempeglad for litt kunskapsinput på dette.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du leser av syrevekten på et panel, og dette skjønner jeg ikke. Syrevekt er noe man måler manuelt.

Hvis det er åpne syre bly batterier du har, så finner du seks skrupropper på toppen av hvert batteri. Hvis du skruer av disse proppene ser du syren / elektrolytten nedi batteriene. Syrenivået skal være en til to cm over blyplatene.

 

Når man måler syrevekten så måler man hvor tung denne væsken er med en syrevektmåler. Har du gjort dette?

Link to post
Share on other sites

Traust har rett. Selvfølgelig har jeg målt syrevekten med syrevektsmåler på hver celle. Det er ved 1,23 målt på hver celle, at jeg leser av på panelet at laderen har gått over til flyt og lader med 4 A.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter.

 

Takk for brukerveiledningen.

 

På side 7 kapittel 3,1 så beskrives ladingen slik jeg leser den av på panelet. Først lades det "bulk" med intill 100A, så går den over til "mellomlading" til batteriene er fulle med lavere A. Når den går over til"flyt" skal jo batteriene være fulle.

Det er da alle batteriene har en syrevekt på 1,23 +- 0,01

 

Samtidig leses dat av på panelet at jeg har brukt opp 178 A av banken.

 

Kan det være noen form kalibrering av lader eller lignende. Til opplysning har jeg også fått montert en såkalt shunt, også denne Mastervolt. Dette for å ha større kontroll på strømmen i båten via panelet.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Vil bare komme med min erfaring fra sist vinter. Forbruksbatteriene (2 x 115 ah) ble ladet hver for seg to ganger i vinter. Laderen på 10 amp startet med 4 amp og ble tatt av når ampermeter viste litt under 1 amp. Ladetid og ampermeter var likt på begge batteri begge gangene. Stor var forundringen da jeg ved sjøsetting i vår måler med et voltmeter. Det ene har 12,7 volt mens det andre har 11,6. Setter laderen på igjen på det som er tomt, men den gir ikke mer enn 1 amp. Prøver med en annen lader, men samme resultat. Begge ladere ville altså ikke øke ladingen selv om batteriet var tomt. De viste ca 1 amper ladestyrke på det som var 12,7 volt også. Batteriet ble kassert. Kan det være at et av dine også er defekt og trekker ned syrevekten på alle så lenge de er koblet sammen? Hva med å lade dem hver for seg og så måle syrevekten?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil absolutt anbefale fremgangsmåten som Hegra foreslår. To batterier i båten som var paralellkoblet viste unornal lading hos meg. Trodde først at laderen hadde tatt kvelden, men koblet batteriene fra hverandre og ladet på nytt. Det ble fort konstantert ar det ene batteriet var defekt, naturlig grunnet alder.

 

Et annet tilfelle lignet på dette, men ladespenningen var ikke så lav. Jeg hadde kjøpt et helt nytt batteri og det virket slappt. Hvilespenningen var også lav. Batteriet ble levert tilbake og etter en del diskusjon med selger, fikk jeg et nytt. Da ble spenningen og ladingen bra igjen.

 

Sjekk batteriene enkeltvis, lad de hver for seg og du vil se om det er et batteri som lager problemet.

Link to post
Share on other sites

hegra og Nemo

 

Takk for tips. Skal koble dem fra hverandre og lade dem hver for seg så får vi se. Jeg forventet å se et markant avvik på en eller to celler når jeg foretok kontroll av syrevekta, men den var ganske stabil 1,23 +- 0,01 og det er vel i utgangspunktet bra at de er like?

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...