Jump to content

Hvorfor har batteribankene forskjellig syrevekt?


Per Harald

Recommended Posts

En annen ting er at to batterier i parallell kan være litt utsatt. Hvis det ene batteriet får en defekt celle, så tapper i samme slengen det friske batteriet også. Snekka mi holdt på å synke på den måten, så det er viktig å sjekke syrevekten flere ganger i løpet av sesongen :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Per Harald

Som allerede nevnt så må batteriene kontrolleres hver for seg, og dette innebærer at batteriene må lades hver for seg, hvile hver for seg for så å bli kontrollert hver for seg.

 

Men det er allikevel litt rart at alle cellene er lave og at instrumentet viser minus 178 Ah. For at dette skal være mulig ser jeg bare tre mulige årsaker: Laderen har detektert en feil i batteriene, laderen er feil satt opp eller temperatursensoren overstyrer laderen på grunn av at et batteri blir for varmt. Hvis du har en batterifeil med det resultat at det batteriet som senser temperaturen blir for varmt, vil ikke dette nødvendigvis registreres i laderens feildiagnose system.

 

På side 45 i manualen ser du hvordan laderen virker, og alle disse parameterne kan justeres.

Hvis du ser på side 45 så finner du en vannrett strek hvor det står return to bulk 12,8 volt.

 

Hvis du skruer av laderen og trekker spenningen ned til under 12,8 volt så vil laderen gå tilbake i bulk når du skruer den på igjen. Jeg ville gjort dette og fulgt med på panelet for å se hva som skjer. Les av strøm og spenning, noter verdiene på en tidslinje samtidig som du sjekker temperaturutviklingen i batteriene.

 

Med denne prosedyren så tror jeg du finner ut hva som skjer. Det er obligatorisk å sjekke spenningen og sammenligne denne med temperaturen, og hvis man har et avvik her så kobler man fra temperatursensoren og sjekker spenningen opp mot 25 graders verdiene. Dette for å verifisere at temperaturen virker som den skal.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk.

Det finnes ikke dumme spm, bare dumme svar var det en som sa, men ja, jeg er sikker på at dette nye systemet lader forbruksbanken.

 

Ole Petter.

Jeg har nå vert i båten sammen med installatøren og vi målte en hvilespenning etter 2 dgn som var på 12,63 (som han synes var bra) Jeg har en ide om at den godt kunne vært litt høyere.

Vi satte igang ladingen på landstrøm og den startet på "bulk" på 65A og falt raskt til 16A og slo over på mellomlading etter ca 2 min, pga spenningen som styrer overgangen fra bulk til mellomlading osv.

I morgen skal installatøren få prøve seg så får vi se om det hjelper. Han skal også få gjøre diverse målinger bl.a. av batterier systemet mm. Om ikke vi blir klokere så tar jeg ett og ett bateri til uken.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...