Jump to content

Kjølevatn til motor og toalett frå same skrogventil?


Ask

Recommended Posts

Det er jo alltid en fordel med færrest mulig skroggjennomføringer, så det vil være en fiks løsning å hente vann til to kretser fra ett inntak.

 

Hvis det blir et problem at sjøvannspumpen trekker luft gjennom toalettet, fikses det ved å sette inn en tilbakeslagsventil i slangen til toalettet.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tro at dette er uproblematisk, spesielt hvis du har tilbakeslagsventil på toilettvannet. Dersom jeg skulle ha to inntak til dette, ville jeg heller montert et ekstra felles vanninntak på den andre siden av kjølen.

 

Skulle jeg laget nybåten en gang til ville jeg hatt felles vanninntak fra to skroggjennomføringer med stengevenbtiler og avgreninger med stengeventil til alle forbrukere, alt pent arrangert på ett lett tigjengelig sted. I dag har jeg tre inntak (motorkjøling, toilett og spylepumpe) og må krype rundt i skott og under luker når jeg skal stenge alle.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar.

 

Til Hulda. Kor stor er motoren din og kor langt er det frå inntaket til dei respektive forbrukarane av sjøvatn?

 

 

Mvh.

Ask

 

Da prøver jeg for andre gang...

 

Inntaket er 1 1/2 inch. det blir 38 mm. Deretter kommer en manifold ca 40 mm. Stikket ut til motoren er 32 mm og 60 cm langt. Stikkene til aggeregat og WC er 25 mm og ca. 3 meter lange.

 

I tillegg laget jeg i sommer et dypt inntak til (1 1/2 inch) som nyttes for eksosvann ut for aggeregatet. Her kan det via et t-stykke kjøres slange til den nevnte manifolden. Da blir det to inntak, som så mange liker.

 

 

aggeregatvann.jpg

Her ser du fremover mot hovedinntaket og manfolden.

 

 

 

Motoren er 140 hk, men kjølesystemet er designet for maks 270 hk.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger til et par bilder til:

 

vannutloep_aggeregat.jpg

Her er nettopp eksosvann ut fra aggeregatet montert. Uttaket er omtrent 1,7 meter under vannutskilleren til aggeregatet. Slangen til aggeregatvann er ikke koblet til enda. I og med at jeg bruker t-stykker som stikk, kan jeg skru flere t-stykker oppå hverandre om det skulle være behov for flere stikk.

 

motorfront_2.jpg

Dette er bildet fra fronten av motoren noen år tilbake. Til venstre er vanninntaket. Dette er før det ble montert stikk til aggeregat og WC.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og bilete Hulda.

Når dette verkar med din motor så bør det funka med mine 18-hestarar.

Då får båten berre to gjennomføringar under vasslina. (Ein i kvart skrog.)

Det skal bli ok å sleppa å ta inn vatn via segldreva og i tillegg få ventilane på meir tilgjengelege stadar.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...