Windy37GM Startet 14.September.2009 Link til dette innlegget Startet 14.September.2009 Jeg var vitne til en påkjørsel seilbåt mot seilbåt på lørdag. Han som traff, kikket litt og dro videre. Som den oppvakte herren jeg er, noterte jeg reg nr på han som krasjet og båten som ble truffet. Krasjen skjedde pga muskelmanøvrering, dvs mye motorkjøring på høyt turtall og dårlig kapteinegenskaper. Hvor finner jeg eier av en lilla seilbåt hvor reg nr som begynner på NOR117**? Han som traff hadde vanlig reg nr, tenkte jeg kunne overlevere regnummeret til eieren av båten som ble truffet... mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
CSL Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Tror du får vite eier hvis du henvender deg til småbåtreg. Hva var det som skjedde mer presist? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
GeirKS Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Gå til http://www.seiling.org/ Klikk på "boat", søk på seilnummer. Er ikke sikkert den ligger inne dog. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Har de sånne NOR nummer hos seg? Muskelkjøring frem og tilbake, som endte med et jæ** smell i nesa på den andre båten. Istendefor å gå pent inntil slik at han som stod i baugen kunne dyttet nesa litt unna.. Tullekjøring. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 14.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 (redigert) søk på seilnummer. Er ikke sikkert den ligger inne dog. Den lå inne, eieren er kontaktet.. Takker :-) mvh bavaria32sport Redigert 14.September.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
RSL Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Gå til http://www.seiling.org/ Klikk på "boat", søk på seilnummer. Er ikke sikkert den ligger inne dog. GeirKS Hmm... artig tenkte jeg først... da kan jeg sjekke om jeg ligger inne der. Vel.. båten min gjør det, men med båt- og eiernavn som er han før han jeg kjøpte av. Dettte bør jeg kanskje gjøre noe med. Vet noen om dette er noe som koster penger? er det noe man er pålagt å gjøre? bør gjøre? eller er det bare å la det skure å gå? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lazyjack Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Vet noen om dette er noe som koster penger? er det noe man er pålagt å gjøre? bør gjøre? eller er det bare å la det skure å gå?RSL Tror du kan la det skure og gå men i slike tilfeller som nevnt i tråden her så kan det jo være greit at NOR-nummeret kan knyttes opp mot deg. Usikker på om det er gebyr på eierendring. Forøvrig kan du nå få NOR nummeret på klistrelappen fra Småbåtregisteret. Det er egentlig bare et alias men det er jo greit å ha bare et "nummer" på båten. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Det er nok nummer på båten som det er. Et nummer på selve båten (+ inngravert i kjølsvinet), et VHF-nummer + NOR-NR i alle seil. jeg får kontakte NOR og høre hva de sier om saken. Pr nå har jeg ikke båtlapper igjen til avgifter som ikke er nødvendige, da jeg trenger et sted å bo på land så fort som mulig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
HCO Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Jeg har også noen spørsmål rundt dette, grønn som jeg er... Jeg har nå seilnummer N-3507, men båten er ikke i listen på seiling.org. Er dette nummeret knyttet til båten for evig og alltid, selv om båten tydeligvis ikke er målt på en stund, eller kan man risikere å måtte bytte nummer dersom man på et eller annet tidspunkt ønsker å delta i regatta igjen? Dersom jeg skal ha nytt seil, bestiller jeg da "N-3507" eller "NOR 3507" som seilnummer? Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Bergen Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Vel.. båten min gjør det, men med båt- og eiernavn som er han før han jeg kjøpte av.Dettte bør jeg kanskje gjøre noe med. Forrige eier må melde navnebytte. Dette er noe han selv gjør på nettsiden til seiling.org. Skal du seile regatta og ha gyldig LYS bevis på båten må du betale en årlig avgift for å få Lys beviset i ditt navn Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 HCO: Skal du ha NOR som seglnummer må vel båten vere registrert i Skipsregisteret, så vidt eg veit... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
RSL Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Forrige eier må melde navnebytte. Dette er noe han selv gjør på nettsiden til seiling.org. Jeg har ingen kontaktinfo på eieren før han jeg kjøpte av (som står registrert), så det får egentlig være NORlys' jobb å kontakte han om de vil ha riktig info om båten føler nå jeg. Jeg har sendt dem en mail, så får de kontakte meg om de vil ha det endret. Inntil videre har jeg ingen umiddelbare planer om å seile regatta, så gidder egentlig ikke legge så mye energi inn i å få dataene endret. Om de i tillegg skal ha betalt av meg for å ha rett innfo i sine databaser, får de bare smøre seg med tålmodighet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bergen Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Tror ikke Norlys brys seg så mye om dataene er rette! "Norges Seilforbund tildeler nasjonale seilnumre til nye båter og til gamle båter som ikke tidligere har fått tildelt seilnummer. Det er NORLYS som foretar formidlingen av seilnummer for NSF. Det er frivillig om man vil ha seilnummer, men skal man seile regatta må man ha nummer i seilet. Seilnummeret følger båten! Ved kjøp av brukt båt med seilnummer må båten omregistreres ved å melde endring gjennom www.seiling.org." Steinsvik: NOR er bare nasjonalitetskjennetegn og har i denne sammenheng ikke noe med skipsregistrene å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Vår båt har NOR-nr og er registrert i LYS-registeret. Båten er ikke registrert i skipsregisteret. Jeg byttet navn på båten, og hadde problemer med å få tak i tidligere eier. På www.seiling.org fikk jeg da opplyst at de kunne bytte navnet på båten i registeret hvis jeg leverte inn dokumentasjon på at båten var vår, i form av kjøpekontrakt eller lignende. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
chrisrik Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Til trådstarter; ble det noe mer ut av situasjonen? Regner med han satt på pris på opplysningen. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Windy37GM Svart 15.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 jeg sendte en sms til daglig leder av firmaet som eier båten. De skulle sjekke skader osv og komme tilbake. tenk å smelle til en annen båt for så å rusle avgårde? Hmmmmpppfff. Mvh 8avaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gerhard Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Tenk å smelle til en annen båt for så å rusle avgårde? Hmmmmpppfff. Fint noen har med seg oppdragelse hjemmefra og tar ansvar. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Jeg har nå seilnummer N-3507, men båten er ikke i listen på seiling.org. Er dette nummeret knyttet til båten for evig og alltid, selv om båten tydeligvis ikke er målt på en stund, eller kan man risikere å måtte bytte nummer dersom man på et eller annet tidspunkt ønsker å delta i regatta igjen? Dette kan du egentlig velge litt selv. Jeg fant tilfeldig ut hva båten hadde hatt for seilnummer tidligere når det skulle kjøpes nye seil. For Norlys var det helt greit å bruke det originale nummeret, men sier du ikke noe om at den har vært registrert tidligere vil du få tildelt et nytt nummer. Dersom jeg skal ha nytt seil, bestiller jeg da "N-3507" eller "NOR 3507" som seilnummer? Vi har NOR-nummer i seilet, selv om det opprinnelig bare var N-xxxx Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.